27 липня, 2017

Онлайн-активізм: сформуй свою реальність сама

15 лютого 2017
Ксенія Чубук
Інтерсекційна феміністка, ЛГБТ-активістка, чайлдфрі. Більш за все мене цікавить створення текстів, які відстоюють права жінок та ЛГБТ. Борюся з психофобією.

Мізогінна рекламна політика, що лізе крізь затишну стрічку, дратує? Давайте формувати інформаційне поле самостійно! Така ідентичність як «фемінстка» не може бути ввімкнена з 9 до 18 години й вимкнена о 18.01. Феміністична оптика, хотілося б тобі чи ні, висмикує з інформаційного потоку те, що сильно йде врозріз з твоїм світоглядом. Чому важлива реакція на мізогінну рекламу чи мізогінну політику будь-яких закладів? Все просто: якщо не виказати своє невдоволення, керівництво закладу чи маркетолог полишиться у полоні ілюзії, що все ок й вся потенційна аудиторія вдоволена. Отже, як донести свою думку через соцмережі й не тільки?

Перший, найпростіший спосіб — це замінусований рейтинг. Дуже часто заклади відкривають у Фейсбуці лінійку, яка називається reviews. Бачиш зневажливе ставлення до жінки? В один клік можна понизити рейтинг закладу, приписавши коментар з аргументацією своєї позиції. Далі у вас може відбутися комунікація з SMM-відділом, який відповість під зірочкою чи в особистих повідомленнях.

Другий спосіб: пост у соцмережі плюс тегання закладу. Пост+тегання сторінки закладу дає непоганий результат й дає розуміння, що хвиля обурення є й її не можна закрити, на відміну від лінійки рейтингів. В пост можна викласти свою позицію більш розгорнуто, додати скріни з тим контентом, який є мізогінним. А репости та лайки зроблять свою справу. Інформація пошириться і її побачать більшість ваших друзів й подруг та ті, хто побачив лайк особи з вашого френдліста. Ще можна тегнути у пості правозахисниць, журналісток чи сторінку правозахисної коаліції, яка потенційно може взятися за висвітлення питань гендерної нерівності. Таким чином ми попереджуємо свою аудиторію й готуємо базу для наступного методу тиску на закладу, магазину, тощо.

Я часто зустрічаю подив, з котрим як представники закладу, так і чоловіки-коментатори реагують на жіноче невдоволення. Звісно, суспільство стільки століть приписувало жінці роль мовчазної тіні чоловіка, а тут власна думка? «Пфф, тебе не принижують! В тебе погане почуття гумору» — типова відповідь на будь-який запис, в якому йде мова про неприпустимість мізогінії у рекламних матеріалах. Краще у мене буде погане, з чиєїсь точки зору, почуття гумору, аніж пройти повз «оригінальний» неймінг на кшталт «піца «Лярвочка» (цілком реальний приклад неймінгу в меню одного з київських пабів).

Звісно, треба розуміти, що кожна й кожен робить вибір щодо активності в онлайні самостійно, оскільки кількість ресурсів для боротьби у всіх різна. Але реальність сама себе не сформує. Я завжди наголошую на тому, що праця онлайн-активісток — теж праця, направлена на досягнення гендерної рівності у суспільстві. Навіть якщо вона не вимірюється у певній кількості гривень, це не привід применшувати її значимість. Саме тому мені не жаль витраченого на написання коментарів з поясненням, чому приниження жінок є неприпустимим.

Онлайн-активізм: сформуй свою реальність сама