27 липня, 2017

Всесвітній економічний форум: гендерний вимір

10 травня 2017
Любов Жарова

Дослідниця, викладачка, консультантка. Докторка наук з економіки. Фахово займається питаннями сталого розвитку, що охоплює баланс екологічного, економічного і соціального складників суспільного життя. Гендерні питання — невилучна частина такого розвитку — належать до кола інтересів авторки, яка розглядає їх економічний зріз. Офіційний вебсайт і сторінка у фб.

Всесвітній економічний форум уже більше як 10 років порушує теми гендерної рівності, участі жінок у науці й бізнесі тощо. У 2017 в ході обговорення було сказано, що прогрес — дивна річ: щоб послати людину на Місяць, знадобилося 40 років, а до того, щоб жінка очолила уряд чи велику фірму, багатьом країнам доведеться пройти шлях у 170 років, долаючи міфи і стереотипи. Цей матеріал присвячено дослідженням, рекомендаціям та висновкам на тему гендерної рівності, оприлюдненим на зустрічах у Давосі.

Всесвітній економічний форум: гендерний вимір

«Ми не повинні боятися слова фемініст/ка. Чоловіки й жінки повинні так говорити про себе».

Джастін Трюдо, прем’єр-міністр Канади

Освітня і просвітня діяльність уже давно вийшли за рамки навчального процесу. Багато відомих і успішних у різних галузях людей говорять про потребу постійно вдосконалюватися і здобувати нові знання. Сьогодення пропонує нам новий термін — «безперервне навчання» (Lifelong learning) — для постійного, добровільного і самомотивованого зростання в особистій і професійних сферах, що сприяє не тільки соціальній інтеграції, активній громадянській позиції й особистісному розвитку, а й самодостатності, конкурентоспроможності та зайнятості[1]. Такі всеохопні і наскрізні освітні і просвітні процеси передбачають залучення в них і до них усіх, зокрема управлінців і посадовців найвищого рівня. Отже, виникає потреба створити добровільну незаангажовану і неприбуткову платформу для обміну думками, проблемами й ідеями серед світового істеблішменту, науковців, представників неурядових організацій, інших зацікавлених сторін. Одна з таких визнаних платформ — Всесвітній економічний форум.

Всесвітній економічний форум (The World Economic Forum)[2] — це міжнародна організація для державно-приватного партнерства, у якої амбітна мета — покращити світ через залучення до діалогу, освіти і просвіти політиків, бізнесменів, лідерів суспільної думки, науковців та освітян. В основі роботи форуму (з моменту заснування 1971 року) — теорія зацікавлених сторін, яка стверджує, що організація відповідальна перед усім суспільством. Форум — це платформа для поєднання і врівноваження досвіду різноманітних організацій, державних, приватних і так само наукових; демонстрація можливості економічного розвитку в інтересах всього людства та за найвищими стандартами управління на основі високих моральних і інтелектуальних норм.

Економічний розвиток неможливий без ефективного використання всіх ресурсів. Мало того, в сучасну епоху технологічного розвитку, орієнтовану на комунікаційні технології, людські ресурси набирають дедалі більшого значення. Обговорення ефективності розвитку, стратегічних пріоритетів і планів на розбудову неможливе без актуалізації гендерних аспектів людських ресурсів. Численні дослідження доводять, що розрив у заробітній платні чоловіків і жінок, відсутність жінок на вищих щаблях управління — від фірми до держави, стереотипи про місце і роль жіноцтва тощо — це не поодинока проблема і не така, що стосується лише жінок, а істотний гальмівний чинник для економічного процвітання і зростання кожної держави та світової економіки загалом.

Цей матеріал присвячено дослідженням, рекомендаціям і висновкам, оприлюдненим під час зустрічей у рамках Всесвітнього економічного форуму.

Всесвітній економічний форум уже більше як 10 років порушує теми гендерної рівності, участі жінок у науці й бізнесі тощо. У ході цьогорічного обговорення було сказано, що прогрес — дивна річ: щоб послати людину на Місяць, знадобилося 40 років, а щоб жінка очолила уряд чи велику фірму, багатьом країнам доведеться пройти шлях у 170 років[3], долаючи міфи і стереотипи.

Гендерні міфи економіки

Існує кілька міфів про доцільність інвестування в жінок[4].

  • Інвестиції в жінок і гендерну рівність не окупляться. Проте подолання гендерного розриву призведе до зростання світового ВНП. У доповіді McKinsey Global Institute[5] доведено, що якщо жінки грають однакову роль на ринках праці з чоловіками, то зростання світового ВНП становитиме до 26 % (це 28 трлн доларів, тобто розмір сучасних американської і китайської економік).

  • Нерівність притаманна лише розвитковим країнам. Гендерна рівність актуальна для всіх країн, незважаючи на рівень їх економічного розвитку. У США на кожні 100 чоловіків на керівних посадах припадає лише 66 жінок, тоді як жінки виконують удвічі більше неоплачуваної роботи з догляду. У Європі ситуація гірша: тут чоловіки обіймають 89 % керівних посад.

  • Дохід жінок і чоловіків використовується однаково. Доходи жінки більшою мірою реінвестуються в сім’ї і громади, серед яких вони живуть, що сприяє їх економічному розвитку (зокрема освіті, харчуванню, охороні здоров’я). Дослідження, проведене в Бразилії, показало, що ймовірність виживання дитини зростає на 20 %, коли мати може керувати фінансами[6]. Обмеження в розпорядженні фінансами і доступі жінок до них часто обґрунтовують культурними традиціями, станом здоров’я, соціальною ієрархією тощо.

  • Жінки воліють працювати менше. Встановлення гендерної рівності дозволить рівніший розподіл обов’язків і заробітку. Наразі жінки працюють не менше за чоловіків, на них припадає більша частка неоплачуваної праці — догляд за господарством, піклування про дітей і людей похилого віку. В окремих регіонах Південної Азії, Середнього Сходу і Північної Африки жінки виконують більше як 90 % неоплачуваної роботи[7].

  • Подолання нерівності автоматично збільшить доходи жінок. Контроль за доходами — крок до подолання нерівності, а не навпаки. Дослідження показують, що можливість жінки заробляти і брати участь у розподілі сімейного бюджету сприятиме зростанню економічного добробуту родини. Програма Bolsa Familia в Бразилії, що забезпечує соціальні грошові перекази безпосередньо дружинам, зафіксувала скорочення на 25 % нерівності і на 16 % — кількості сімей, які проживають в умовах екстремальної бідності[8].

  • Жіночі групи непотрібні для економічного розвитку. Проте жіночі групи, зокрема кооперативи, фермерські групи, бізнес-асоціації, профспілки тощо, — це часто одинока можливість для економічного розвитку багатьох жінок. Крім того, жіночі групи можуть запропонувати безпечний притулок, у якому жінки можуть об'єднувати і максимізувати ресурси, керувати ризиками, експериментувати, формувати навички і потенціал, ставати наставницями і вчити одна одну. Такі організації надають правозахисні, освітні і просвітницькі послуги, інформацію та психологічну підтримку.

  • Гендерно-чутливі і родинно-орієнтовані програми та політики не окуповуються. У США кожен долар, інвестований урядом у планування сім'ї, заощаджує $7 платників податків[9], а в розвиткових країнах, наприклад у Йорданії, — до $16[10]. Центр «Копенгагенський консенсус»[11] показав, що кожен долар, витрачений на сучасні методи контрацепції, дасть $120 спільної вигоди[12]. Інвестиції в робітників із родинами та залучення гендерних аспектів у корпоративну культури повертаються, зокрема, через підвищення продуктивності праці, скорочення прогулів, більшу орієнтованість на результат тощо. Дослідження ефекту від запровадження елементарних можливостей з охорони здоров’я для жінок із дітьми в Бангладеш[13] і Єгипті[14] показали повернення інвестицій на рівні $3 і $4 відповідно.

 

10 найвпливовіших жінок світу 2016 (за версією Forbes)[15]

1. Ангела Меркель, федеральний канцлер Німеччини

2. Гіларі Клінтон, кандидатка на посаду президента США

3. Джанет Єллен, голова федеральної резервної системи США

4. Мелінда Гейтс, співголова Фонду Білла і Мелінди Гейтс, США

5. Мері Барра, генеральний директор General Motors, США

6. Крістін Лагард, директор-розпорядник Міжнародного валютного фонду, Франція

7. Шерил Сендберг, головний операційний директор Facebook, США

8. Сюзан Войціцька, генеральний директор Youtube, США

9. Мег Вітман, генеральний директор Hewlett-Packard (до цього — генеральний директор eBay), США

10. Ана Патриція Ботін, голова ради директорів фінансово-кредитної групи Santander, Іспанія

Ще один міф — необов’язково залучати жінок до управління державою. Сьогодні представництво жінок у політиці збільшилося: за останні 20 років на посади президентів і прем’єр-міністрів було обрано чи призначено три чверті від загальної кількості жінок на таких посадах. Однак загальний розрив між чоловіками й жінками в можливості реалізації політичних прав і можливостей становить 23 %. Тільки 20 % усіх національних парламентарів становлять жінки, вони обіймали 18 % міністерських посад і тільки в 47 % країн головою держави за останні 50 років була жінка.

Згідно з останнім звітом UNWomen[16], зростання кількості жінок на вищих щаблях політичного життя сприятиме збільшенню їх числа на всіх рівнях та стимулюватиме демократичні процеси в суспільстві. UNWomen визначив чотири шляхи підвищення участі жінок в управлінні державою[17]:

  • встановлення кількісних цільових показників для жінок на керівних посадах;
  • розширення і диверсифікація пулу кваліфікованих жінок, здатних брати участь у виборах;
  • підвищення поінформованості про переваги участі жінок у політиці;
  • заохочення та підтримка жінок на керівних посадах.

Названі міфи обмежують жінок у прагненні збудувати кар'єру, просуванні на робочому місці, доступі до капіталу — особливо в економічно відсталих регіонах. Ці міфи заважають жінкам не тільки на особистому рівні, — вони так само шкодять спільному прогресу і зростанню.

Що може сказати про гендерну нерівність гра в шахи

Важливий чинник, який обмежує участь жінок в економічному житті, — звичні форми менеджменту. Останні дослідження розриву в оплаті праці і низького представництва жінок на керівних посадах зосереджувалися на поведінкових аспектах, зокрема на різних поведінкових моделях в умовах конкуренції. Як свідчать результати дослідження, впливає не так стратегія поведінки, як стать опонента. Дослідження ґрунтувалося на аналізі шахових партій, у яких жінки за інших рівних умов частіше припускалися помилок, якщо супротивником був чоловік[18].

Численні наукові дискусії і поодинокі політичні реформи не дали очікуваного результату, зокрема через гендерну різницю в людському капіталі та дискримінацію з боку роботодавця[19]. Дехто з дослідників[20] доводив, що чоловіки краще демонструють себе в конкурентній боротьбі, обґрунтовував схильність жінок уникати конкуренції[21] і працювати «так само» в неконкурентних умовах. Проте інші поставили під сумнів ці висновки і зосередили увагу на питанні не схильності до конкуренції, а на тому, хто є візаві у конкурентній боротьбі, адже в окремих галузях чи на певному рівні просування по кар’єрній драбині жінки потрапляють у систему з дискримінаційними і стереотипними уявленнями про гендерні ролі й здібності і змушені протистояти цим викликам. Для таких досліджень важко знайти недискримінаційне конкурентне середовище, створити ідеальну гендерну конкуренцію. Змагання з шахів виявилося одним із можливих варіантів такого «ідеального середовища». Комп’ютерний аналіз результатів довів, що жінки демонструють таку саму схильність до конкуренції і прагнення перемагати, що й чоловіки, проте викликає занепокоєння цікавіший факт: якщо у конкурентній боротьбі двох жінок рівного потенціалу імовірність перемоги 50 % (показники конкурентної боротьби однакові для одностатевих пар незалежно від статі), то у протистоянні з чоловіком за таких самих умов імовірність виграти знижується до 46 %[22].


Представлені результати ілюструють теорію підтвердження стереотипу (the theory of stereotype threat)[23]. Згідно з нею, негативний стереотип (наприклад, шахи — чоловіча гра[24]) викликає страх підтвердити цей стереотип, що знижує продуктивність і врешті-решт сприяє його підтвердженню. Водночас аналіз поведінки чоловіків і жінок у стресових ситуаціях (на прикладі шахових і тенісних турнірів[25]) доводять, що вона залежить не від гендеру, а від ступеня стресу й очікувань.

Цю теорію в дії засвідчило і Національне бюро економічних досліджень (the National Bureau of Economic Research)[26]. Згідно з ним, молоді жінки схильні стримувати свої кар’єрні прагнення в чоловічому оточенні, якщо вони неодружені або не перебувають у тривалих стосунках. Дослідники дійшли висновку, що навіть у висококваліфікованому й освіченому середовищі чоловіки прихильніші до жінок, орієнтованих на родину[27], і це стримує жінок та змушує обирати менш оплачувану роботу з гнучким графіком. За даними опитування[28], майже 75 % одиноких жінок відмовилися від можливості кар'єрного зростання, щоб не створювати імідж занадто наполегливих і зарозумілих, проти 60 % жінок у стосунках, 50 % чоловіків у стосунках і 43 % одиноких чоловіків.

Отже, по-перше, протистояти стереотипам і їхньому тиску можна, запроваджуючи «сліпі» турніри чи відбір на посаду, якщо вивести дослідження за межі спорту. Такий експеримент зі «сліпим» прослуховуванням провели для відбору в оркестр[29], що дозволило зробити його об’єктивнішим. По-друге, у щоденному житті ми теж стикаємося з підтвердженням стереотипів, що створює додаткові бар’єри для кар’єрного й особистого розвитку.

Тому, певно, не слід заявляти, що гендерна рівність — малоістотна проблема PR служб, яка не варта уваги. Нині з’являється дедалі більше досліджень про потребу забезпечувати гендерну рівність у компаніях як запоруку їхньої успішності у тривалій перспективі.

П’ять кроків до паритетних відносин у корпоративному секторі та інші економічні зміни на шляху до гендерної рівності

У матеріалах Всесвітнього економічного форму 2017 року було запропоновано п’ять кроків до гендерно-паритетних відносин[30] у компанії.

  1. Систематичний збір інформації і вироблення засад для обговорення гендерної нерівності на робочому місці. Показники і їх аналіз зроблять дискусію ґрунтовнішою і менш спекулятивною.
  2. Зміна корпоративної культури з метою подолати гендерні стереотипи, зокрема пов’язані з балансом роботи й особистого життя. Це передбачає і гендерно-нейтральні гнучкі можливості кар’єрного зростання для всіх працівників.
  3. Переосмислення показників ефективної роботи з метою уникнути негативного ставлення лише через потребу гнучкішого робочого графіка.
  4. Постійний пошук нових працівників для створення гендерно-збалансованої й ефективної команди. Створювати ефективний колектив замість формально забезпечувати квоти.
  5. Найголовніший пункт — досягнення гендерної рівності додано до стратегічних пріоритетів організації. Імплементація принципів у напрямку згори донизу дуже важлива, адже сприяє створенню нової корпоративної культури, ґрунтованої на відповідальності і рівності.

На останньому форумі у січні 2017 року було сформульовано інструменти, спрямовані на підвищення рівності в компаніях і організаціях у формі 23 ініціатив[31]. В основу було покладено тезу «риба гниє з голови», отож зміни мають починатися на горішніх щаблях і їх повинні ініціювати менеджери та вище керівництво. Крім втілення гендерної рівноваги згори донизу, слід виявити найболючіші гендерні проблеми в конкретній організації, встановити реалістичні цілі для їх подолання і розробити систему моніторингу прогресу.

Мірку-
вання

Плану-
вання

Впровад-
ження

Підтрим-
ка змін

Фіксація та здійснення

1.1. Забезпечити зацікавленість топ-менеджменту

1.2. Розповідати про цілі і завдання

1.3. Виявляти гендерну нерівність у компанії

1.4. Визнавати зміни

1.5. Формулювати цілі і моніторити успіхи

Зміни та вбудовування

2.1. Подолати розрив у розмірі заробітної платні

2.2. Підвищувати можливості батьків

2.3. Оцінювати прогрес і звітувати про це

2.4. Інвестувати в жінок

2.5. Запровадити «сліпий» відбір працівників

2.6. Підвищувати обізнаність у гендерних питаннях

2.7. Подолати ефект підтвердження стереотипів

2.8. Підготувати менеджерів до роботи зі змішаною командою

2.9. Створити власний приклад

2.10. Висвітлювати спроби домагань

2.11. Запровадити гендерну чутливість у корпоративну політику

Зміна масштабу дій

3.1. Кампанія зі зміни громадської думки

3.2. Співпраця з урядом і органами місцевого самоврядування

3.3. Партнерство та громадські ініціативи

3.4. Участь в освітніх програмах з гендерної рівності

3.5. Підвищення інформованості з гендерної рівності в галузі

3.6. Ініціювання гендерної рівності в ланцюгу поставників

3.7. Інвестування в жінок-підприємців

3.8. Створення нових платформ для просування гендерної рівності

Прикладом може стати компанія PricewaterhouseCoopers (PwC), чию діяльність останнє десятиріччя було присвячено створенню дружніх політик, які підтримують розмаїття[32]. Представник компанії каже про повільні зміни і про те, що досягнення гендерної рівності вимагає часу та постійної роботи. Наразі у керівництві PwC 10 чоловіків і 9 жінок.

Інший приклад — спроба розбудувати гендерну різноманітність і запровадити конкретні ініціативи для подолання нерівності, як-от подолання розриву в оплаті праці шляхом визначення єдиних смуг заробітної плати і забезпечення узгоджених процесів призначення заробітної плати; створення можливості додаткової відпустки чи грошової підтримки батькам незалежно від їхньої статі тощо. Такі ініціативи повинні підкріплюватися освітньою і просвітницькою діяльністю в масштабі всієї компанії, зокрема щодо боротьби з сексуальними домаганнями. Компанія Ernst & Young створила платформу гнучкого зв’язку для взаємодії між працівниками для покращення комунікацій і сприйняття жінок[33].

Можна стати прикладом для інших — вдала організація гендерної політики всередині компанії може стати частиною корпоративної соціальної відповідальності, — зокрема через урізноманітнення постачальників, лобіювання, партнерство з благодійними організаціями, підтримку гендерної рівності у сфері освіти тощо. Серед таких кампаній — #LikeAGirl і #ShareTheLoad від Proctor & Gamble, які стали «вірусними» у 22 країнах світу і зібрали 65 мільйонів переглядів з моменту запуску. Той факт, що 70 % дітей уважають домашні клопоти жіночою працею, змусив більше як 2 мільйони чоловіків в Індії взяти на себе частину хатньої праці.

Особистий ключ до успіху

У сучасному світі немає однозначних відповідей і рецептів успіху. Набір затребуваних професій змінюється кожні п’ять років. Експерти назвали найпотрібніші навички 2020 року[34].

  • Комплексний підхід до розв’язання проблем
  • Критичне мислення
  • Креативність
  • Уміння керувати персоналом
  • Висока ефективність співпраці
  • Емоційний інтелект
  • Оцінка й ухвалення рішень
  • Орієнтація на послуги
  • Уміння вести переговори
  • Когнітивна гнучкість

Окремі з цих навичок, як-от емоційний інтелект, традиційно краще тренуються в межах жіночої гендерної ролі: затребуваність цієї навички для всіх — показник світового поступу до гендерної рівності.

Що ж до порад особистісного зростання на платформі Всесвітнього економічного форуму, то авторка книги «Я знаю, як вона це зробила» Лаура Ванденкам узагальнила їх так[35].

  • Усі найважливіші справи, особливо ті, які вимагають великих емоційних і інтелектуальних зусиль, варто планувати на ранок.
  • Ефективна робота в «поділені зміни» (split shifts) або гнучкий робочий графік, який використовують багато жінок: частина роботи виконується вдень, а частина — ввечері або вночі (при збережені загальної кількості робочих годин). Такий режим праці — радше відповідь на виклики гендерних стереотипів, але він доводить ефективність гнучкого графіка і доцільність застосовувати його для всіх, зокрема й для чоловіків.
  • Варто скористатися можливістю працювати віддалено. Хоча це не критична умова для успіху, цей пункт дозволяє зменшити загальні витрати часу і підвищити результативність праці. Віддалена робота не передбачає, за словами авторки, роботу винятково вдома чи в офісі, а радше їх ефективне поєднання.
  • Намагайтеся думати і планувати 168 годин, а не 24. Авторка застерігає від потрапляння у пастку «24 години», яка не залишає людині часу на сон, відпочинок, родину, взагалі на будь-що ще. Натомість треба бачити всю картину: є 168 годин у тижні, а це означає, що якщо ви працюєте 40 годин на тиждень і плануєте спати в середньому вісім годин на добу, у вас ще є 72 години для інших речей.
  • Робіть реальні перерви. Багато хто губиться в перехідному стані від роботи до відпочинку, прокручуючи стрічку новин чи намагаючись бути в курсі всіх подій. Відсутність повноцінного відпочинку призводить до втоми і небачення нових можливостей.
  • Плануйте наперед, присвячуйте 10–15 хвилин щоранку, щоб спланувати день, — це дозволить розставити пріоритети, уникнути зайвих переміщень, оптимізувати графік роботи й зекономити енергію.
  • Виділяйте час для фізичних навантажень, щоби бути в тонусі, відволікатися від справ і покращити стан здоров’я.
  • Необов’язково відвідувати всі корпоративні заходи, але важливо залишатися перед очима. Треба контролювати, щоб ваші зусилля не залишилися поза увагою, а іноді й долучатися до корпоративних подій.
  • Не зловживайте телебаченням. Вимкнений телевізор дозволить провести цей час ефективніше і різноманітніше.
  • Уникайте численних нарад на користь однієї, яка здається найпріоритетнішою. Безкінечні наради і планерки — неодмінна вада бюрократичної системи, вони марнують час і відволікають від вдумливої роботи. Якщо немає можливості ухилитися від них, намагайтеся скоротити їхню тривалість.
  • Використовуйте багатозадачність для відпочинку і підвищення продуктивності праці, коли кожне завдання потребує різних навичок чи задіює різні ділянки мозку.
  • Використовуйте несподівані моменти для саморозвитку і відпочинку. Можна продумати кілька варіантів занять на випадок, якщо зустріч скасують чи станеться щось іще.
  • Намагайтеся оцінити, скільки часу забирають навіть повсякденні речі, — це допоможе спланувати день і уникнути накладок чи очікувань.

ЗАМІСТЬ ВИСНОВКІВ. Учасни(ки)ці економічного форуму спробували уявити, що станеться зі світом без жінок.

  • Менше грошей ітиме на речі, які змінюють світ. Жінки на 20 % частіше вкладають гроші у те, що згодом вплине на розвиток, наприклад в освіту і здоров’я дітей. Нобелівський лауреат Моххамад Юнус стверджує, що, маючи можливість користуватися грішми за мікрокредитами, жінки знаходили їм краще й ефективніше застосування, ніж чоловіки[36].
  • Вони так і не змогли відповісти, що станеться з тією невилучною частиною сучасного життя, яку забезпечує безоплатна праця жінок у рамках «виконання їхніх обов’язків по дому». Існує лише два варіанти — платити за це або виконувати самим, скоротивши час на основну роботу, що, можливо, призведе до зниження заробітків.
  • Зникнення «дешевої робочої сили». Участь жінок у виробництві варіюється від 15 % в Алжирі до 88 % у Танзанії, але ніде немає рівної оплати праці. У світі сукупна різниця доходів жінок і чоловіків 2016 року склала відповідно $10,778 та $19,873[37]
  • (згідно з Gender Gap Report).

Всесвітній економічний форум покликаний не тільки обговорювати гострі питання, а й переводити їх рішення з теоретичної площини в практичну, саме тому його освітня частина і просвітня функція стають щороку важливішими і охоплюють дедалі більше коло проблем. Обговорення гендерної тематики на форумі в останнє десятиліття демонструє, як економіка і спільноти щодня зазнають збитків від нерівності між чоловіками та жінками.

Неефективне використання ресурсів, позбавлення можливостей кар’єрного зростання, управління, розпоряджання фінансами й землею тощо гальмують науково-технічний поступ, стримують особистісний розвиток чоловіків і жінок та знижують добробут цілого світу. Ключ до зміни ситуації — у подоланні міфів і викоріненні стереотипів, як зі звичаєвих практик і законодавчих норм, так і з колективної та особистісної свідомості.

 

[1]           Див.: Communication from the Commission — Adult learning: It is never too late to learn // http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX:52006DC0614

[2]           World Economic Forum: https://www.weforum.org

[3]           Gender Gap Report // http://reports.weforum.org/global-gender-gap-report-2016

[4]           7 myth-busting reasons we should be investing in women // https://www.weforum.org/agenda/2017/02/

[5]           How advancing women’s equality can add $12 trillion to global growth // http://www.mckinsey.com/

[6]           Women’s economic empowerment - http://www.oecd.org/dac/povertyreduction/50157530.pdf

[7]           How advancing women’s equality can add $12 trillion to global growth - http://www.mckinsey.com/global-themes/employment-and-growth/how-advancing-womens-equality-can-add-12-trillion-to-global-growth та дані Gender Gap Report http://reports.weforum.org/global-gender-gap-report-2016

[8]           Див.: Brazil’s Bolsa Familia // http://womendeliver.org/2016/case-study-brazils-bolsa-familia/

[9]           Див.: U.S. Taxpayers Save $7 For Every Dollar The Government Spends On Family Planning // https://thinkprogress.org/u-s-taxpayers-save-7-for-every-dollar-the-government-spends-on-family-planning-8eb5c609401f#.wpdmcgfsi

[10]          Див.: Family Planning and the MDGs // http://www.healthpolicyinitiative.com/Publications/

[11]          Див.: Copenhagen Consensus Center - http://www.copenhagenconsensus.com

[12]          Benefits and Costs of the Population and Demography Targets for the Post-2015 Development Agenda // http://www.copenhagenconsensus.com/sites/default/files/population_assessment_-_kohler_behrman_0.pdf

[13]          Див.: Effects of a workplace health program on absenteeism, turnover, and worker attitudes in a Bangladesh garment factory // http://pdf.usaid.gov/pdf_docs/pnaec188.pdf

[14]          Див.: HERproject: Health Enables Returns // https://www.bsr.org/reports/

[16]          Див.: Stepping it up towards Goal Five: More women in politics make for stronger democracies // http://www.unwomen.org/en/news/stories/2016/11/more-women-in-politics-make-for-stronger-democracies#sthash.3j01YLtN.dpuf

[17]          Див.: Women’s political empowermentand leadership // http://www2.unwomen.org/~/media/

[18]          Див.: What a game of chess can tell us about the gender gap // https://www.weforum.org/agenda/2017/01/

[19]          Див.: Blau F., Kahn L. The Gender Wage Gap: Extent, Trends, and Explanations // IZA DP. — 2016. — No. 9656.

[20]          Див.: Gneezy U., Niederle M., Rustichini A. Performance in Competitive Environments: Gender Differences // Quarterly Journal of Economics. — 2003. — Vol. 118. — Р. 1049–1074.

[21]          Див.: Niederle M., Vesterlund L. Do Women Shy Away from Competition? Do Men Compete Too Much? // Quarterly Journal of Economics. — 2007. — Vol. 122. — Р. 1067–1101.

[22]          Див.: Backus P., Cubel M., Guid M., López-Mañas E., Sánchez-Pagés S. Gender, Competition and Performance: Evidence from Real Tournaments // IEB Working Paper 2016/27. — 2016.

[23]          Див.: Stroessner Steve, Good Catherine. Stereotype threat: an overview excerpts and adaptations from reducing stereotype threat // http://diversity.arizona.edu/sites/diversity/files/stereotype_threat_overview.pdf

[24]          Як тут не згадати американського письменника Чарльза Ворнера (Charles Dudley Warner), котрий казав, що немає гіршого, як програти жінці в шахи.

[25]          Див.: Guid, M., Bratko I. Computer Analysis of Chess Champions // International Computer Games Association Journal. — 2006. — Vol. 29. — № 2. —Р. 65–73; Paserman, D. Gender Differences in Performance in Competitive Environments: Evidence from Professional Tennis Players. Working paper. — Boston University, 2010 // http://voxeu.org/article/tennis-pressure-and-gender-wage-gap

[26]          Див.: Bursztyny Leonardo, Fujiwara Thomas, Pallai Amanda. Acting Wifeí: Marriage Market Incentives and Labor Market Investments (2017) // http://scholar.harvard.edu/files/pallais/files/acting_wife.pdf

[27]          Див.: Single women are down playing their ambitions. Here’s why // https://www.weforum.org/agenda/2017/02/single-woman-it-could-make-you-play-down-your-ambition/

[28]          Hitsch Günter J., Hortaçsu Ali, Ariely Dan. What Makes You Click? — Mate Preferences in Online Dating (2010) // http://home.uchicago.edu/~ghitsch/Hitsch-Research/Guenter_Hitsch_files/Mate-Preferences.pdf

[29]          Див.: Goldin, C., Rouse C. Orchestrating Impartiality: The Impact of “Blind” Auditions on Female Musicians // American Economic Review. — 2000. — Vol. 40. — P. 715–742.

[30]          Див.: 5 things that must change to end gender inequality at work // https://www.weforum.org/agenda/2017/02/

[31]          Див.: 23 quick and easy ways companies can fight sexism // https://www.weforum.org/agenda/2017/03/23-things-companies-can-do-right-now-to-fight-sexism

[34]          Див.: The 10 skills you need to thrive in the Fourth Industrial Revolution // https://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-10-skills-you-need-to-thrive-in-the-fourth-industrial-revolution/

[36]          Див.: Yunus, Muhammad. Banker to the World’s Poorest Citizens, Makes His Case // http://knowledge.wharton.upenn.edu/article/muhammad-yunus-banker-to-the-worlds-poorest-citizens-makes-his-case/

[37]          Див.: Gender Gap Report // http://reports.weforum.org/global-gender-gap-report-2016

10 травня 2017
Репліки Спільноти
Реплік ще немає, Ваша репліка може бути першою
Усі статті теми
Вона написала фемінізм
Протягом березня 2017 в Музеї книги і друкарства України тривав проект «Якими нас прагнете: фемінізм в українській літературі», який складався з книжково-графічної виставки і лекторію. Це був своєрідний екскурс в історію зародження жіночого руху в Україні в кінці ХІХ століття, його впливу на літературу та відродження у феміністичних студіях 80–90-х років минулого століття. Пропонуємо віртуальну екскурсію проектом.
«Поверх фемінізму»: вільний лекторій освітньої організації «Культурний проект»
«Поверх фемінізму» — вільний лекторій освітньої організації «Культурний проект», реалізований спільно з Фондом імені Гайнріха Бьолля в Україні 2015-го та 2017 року. Проект мав на меті допомогти всім охочим розібратися в тому, що відбувається з чоловіками і жінками в сьогоденній Україні та чого чекати у майбутньому. Наскільки це вдалося — читайте в матеріалі.
Гендерна дискримінація в SMM: як реагують на критику маркетологи і чи справді сексизм продає?
Реклама — один із найпотужніших трансляторів сексизму в наше соціальне тло. У соцмережах комунікація з аудиторією відбувається інакше, ніж у традиційній рекламі. На зміну пасивному споживанню контенту прийшли нові форми залучення — рейтинги, відгуки, лайки, перепости, згадування в публікаціях. Користувачки можуть підняти чи знизити рейтинг сторінки компанії, а відповідно, продажі, тому маємо можливість впливати на ситуацію і виховувати простір, який виховує нас.