22 серпня, 2017

«Жінки і чоловіки: гендер для всіх»: курс Тамари Марценюк на Prometheus

11 квітня 2017

Якою є гендерна освіта в Україні? Онлайн курс «Жінки і чоловіки: гендер для всіх» стартував у жовтні 2015 року. Відтоді на нього підписалося біля шести тисяч користувачок і користувачів освітньої платформи Prometheus. Чому цей курс такий популярний? Які знання він дає? Які умови участі в ньому?

«Жінки і чоловіки: гендер для всіх»: курс Тамари Марценюк на Prometheus

Інформацію збирала Наталя Тонких

Безкоштовний онлайн курс «Жінки і чоловіки: гендер для всіх» містить два рівні — базовий і експертний. Тому він зацікавить і людей, необізнаних із гендерною тематикою, і тих, хто вже має уявлення про специфіку гендерних питань.

Де? Матеріали курсу доступні на платформі Prometheus.

Коли? Користувачки і користувачі самостійно обирають зручний час для перегляду лекцій та виконання тестових завдань. Можливість отримати сертифікат про проходження курсу доступна постійно.

Для кого? Курс розраховано на широку аудиторію: студенток і студентів, активісток і активістів громадянського суспільства, експерток і експертів аналітичних центрів, hr-фахівців і фахівчинь, журналісток і журналістів. Запрошуються всі, хто прагне розібратися в гендерних питаннях.

«Важливість онлайн-курсу «Жінки та чоловіки: гендер для всіх» для нашої платформи прихована у її назві. Prometheus – це історія не стільки про найкращу освіту, скільки про рівні можливості і відсутність перепон у вільному доступі до якісних знань. Ми прагнемо створити умови, в яких жодні чинники – майновий стан, віросповідання, колір очей, професія, походження – не можуть стати перепоною для людини у реалізації її бажання вчитися. І ми вбачаємо основною цінністю курсу Тамари Марценюк намагання побудови такого суспільства, де кожен зможе застосувати набуті знання, уникаючи дискримінації за гендерною ознакою. І більш за все тішить, що такий незвичний для України курс користується стабільним попитом.
Ми сподіваємося, що співпраця з прекрасною викладачкою Тамарою Марценюк є лише першим кроком на шляху до створення циклу онлайн-курсів, що сприятимуть позитивним змінам у суспільній свідомості.»

Вікторія Примаченко, співзасновниця, директорка Prometheus

Викладачка та гості курсу

Короткі і змістовні лекції курсу читає Тамара Марценюк — кандидатка соціологічних наук, доцентка кафедри соціології НаУКМА, авторка близько десяти курсів (серед них «Вступ до ґендерних студій», «Фемінізм як соціальна теорія і суспільний рух», «Ґендер і політика», «Маскулінність і чоловічі студії», «Соціальні проблеми в Україні і світі», «Ґендер і економіка» та ін.), понад 50 наукових публікацій, серед яких англомовні статті і розділи в книжках, посібники і звіти про дослідження.

За останні три роки Тамара Марценюк викладала три англомовні авторські курси в Німеччині, читала публічні лекції (зокрема, «Гендер, нація та революція: роль жінок у протестах на Євромайдані 2013–2014») та проводила дослідження в Канаді, США, Швеції, Шотландії тощо. Учасниця низки міжнародних стипендійних програм та міжнародних конференцій.

Сфера наукових інтересів викладачки — гендерна соціологія. Працює гендерною експерткою в низці проектів від вітчизняних і міжнародних організацій, співпрацює з громадськими організаціями і журналістами. Постійно проводить дослідження на гендерну тематику, тренінги для журналісток, політикинь, активісток.

Для окремих модулів курсу спеціально було запрошено відомих в Україні експерток і експертів, громадських діячів та діячок.

  • Ірина Славінська, журналістка «Громадського радіо» й «Української правди»
  • Олена Богданова, доцентка кафедри соціології Національного університету «Києво-Могилянська академія». Має багатий міжнародний досвід соціальних досліджень, зокрема в Оксфордському університеті (2001–2002), Лондонській школі економіки й політичних наук (2002), Торонтському університеті (2004–2005), Стенфордському університеті (2010). Крім соціології релігії, до царини її фахових зацікавлень належать питання демократизації, позитивного потенціалу особистості і щастя
  • Ольга Веснянка, журналістка, експертка з гендерних питань і прав людини
  • Ростислав Семків, кандидат філологічних наук, викладач кафедри літературознавства НаУКМА, критик, директор видавництва «Смолоскип»
  • Марія Берлінська, магістерка історії (НаУКМА), керівниця Центру підтримки аеророзвідки, доброволиця в зоні АТО
  • Артем Чапай, журналіст, письменник

Як відбувається навчання

Курс складається з коротких відео. Викладачка, долучаючи часом запрошених гостей, розглядає протягом курсу дванадцять тем.

  1. Гендер і гендерна рівність.
  2. Виховання та освіта.
  3. Гендер і ринок праці.
  4. Гендер і політика.
  5. Гендерне насильство.
  6. Гендерні питання у медіа.
  7. Дискримінація, толерантність і повага до розмаїття.
  8. Методологія гендерного та антидискримінаційного аналізу державних політик.
  9. Толерантність і гендерна рівність у царині релігії.
  10. Гендер і чоловіки.
  11. Соціальні нерівності, ксенофобія та дискримінація.
  12. Множинні нерівності та дискримінації.

Дві останні теми розраховано тільки на експертний рівень, інші ж викладено і для тих, хто проходить базовий рівень, і для тих, хто планує отримати сертифікат експертного рівня.

Рекомендований термін проходження курсу — п’ять тижнів. Після кожного тижня пропонуються тести на оцінку. Також є творчі завдання, але їх виконання не впливає на прогрес курсу і можливість отримати сертифікат. Творчі завдання радше допомагають вступити в дискусію з іншими учасницями й учасниками курсу, які можуть спілкуватися на форумі для обговорення. На цьому ж таки форумі можна поділитися враженнями про курс, поставити питання викладачці, поділитися власними гендерними історіями тощо.

До кожної теми авторка курсу пропонує список рекомендованої літератури і фільмів. Це робить навчання цікавішим, допомагає зануритися в тему.

Досі сумніваєтеся, чи варто реєструватися на курс? Тоді рекомендуємо ознайомитися з детальними відгуками!

«Це справді курс для всіх — для тих, хто хотів знати, але не знаходив часу розібратися, хто щось колись чув, і для тих, хто потребує систематизації розрізнених знань у цій царині. Дуже доречний поділ на базовий і експертний рівні. Є додаткові матеріали, конспекти, рекомендації. Усе це в сукупності допомагає не лише формально пройти курс і отримати сертифікат, а й у разі потреби повертатися до нього в пошуках джерел інформації чи роз’яснень. Дуже вдалим було залучення різних фахівців і фахівчинь для обговорення окремих питань та ознайомлення з особистим досвідом: це, з одного боку, урізноманітнило курс і спростило сприйняття матеріалів, а з іншого — створило репрезентативне коло експертів і експерток, до якого можна апелювати, коли це треба.

Я прослухала всі матеріали. На мою думку, це найоптимальніший варіант роботи з курсом, бо тоді ти поступово занурюєшся в матеріал і отримуєш максимальне задоволення від добре сконструйованого контенту».

Любов Жарова, економістка, викладачка

«Курс “Гендер для всіх” виявився дуже цікавим і пізнавальним. Перше, що приємно в ньому дивує, — це те, що факти подано простою і зрозумілою мовою. Слухач або слухачка не стикаються з перших же хвилин з купою нових термінів і тверджень, які треба просто прийняти на віру, як це іноді буває, коли знайомишся з абсолютно новою для тебе сферою. Викладачка Тамара Марценюк поволі знайомить аудиторію з основними поняттями гендерної теорії та проблематикою гендерних відносин у нашому суспільстві.

Тут слід зазначити, що кожне її слово підтверджено фактами, жодного разу в мене не виникло жодних сумнівів у тому, що мені кажуть з монітора комп’ютера, або бажання посперечатися зі спікеркою. Також мені дуже сподобалися запрошені гості, котрі ділилися власним досвідом і думками про описані в лекціях проблеми. Про проблеми жінок в армії розповідала учасниця АТО, а, наприклад, про татівство — чоловік, який пішов у декретну відпустку. Особисто я вважаю, що така подача інформації робить цей курс, напевно, найкращим для всіх, хто прагне ознайомитися з темою гендерних відносин, але не знає, з чого почати».

Микола Черкунов, тестувальник програмного забезпечення

«...Гендерні питання тут поміщають у ширші контексти. Скажімо, у сферу релігії. Є змога розібратися, як питання гендерної рівності прописано в християнстві та чи дискримінує насправді жінок іслам. <...>

Гендерним питанням у медіа присвячено окрему тему. Зокрема, розбирають кейси сексизму в рекламі, роблять гендерний моніторинг ЗМІ й аналізують окремі медійні проекти. <...>

Ще один тиждень присвячено соціальним нерівностям, ксенофобії і дискримінації. Або становищу ромських громад в Україні. І, що цінно, в кожній темі посилаються на організації, соціальні акції й кампанії, статті українських і міжнародних законів, вказують номери гарячих ліній. Мати список яких ніколи не зайве. <...>

Мабуть, саме ця міждисциплінарність мене найбільше й зачепила. Бо якщо розглядати, скажімо, релігію з погляду гендерного підходу, то бачиш проблему з кардинально іншого боку. З неочевидного боку. Це може виявитися зовсім не проблемою. І не всесвітньою змовою проти жінок, а набором штампів, які склалися внаслідок певних історичних причин. І зміна яких — теж логічний наслідок. У принципі, те саме стосується медійного простору. Здається, у мене додалося трохи розуміння контексту, якого бракувало. От знала я, наприклад, що фемінітиви — це не страшно. А як це пов'язано з правом на освіту — не знала. А тепер знаю. Знала, що дитячі шлюби в ромів — це звична справа. А чому так сталося і як цьому можна зарадити — ні. А тепер мені розказали.

Словом, багато відповідей на запитання «чому?», «як?» і «що робити?». А це одні з найважливіших питань. І не менш важливих відповідей. <...>»

Альона Вишницька, уривок зі статті «Як я отримала сертифікат експертки з гендеру»

11 квітня 2017
Репліки Спільноти
Реплік ще немає, Ваша репліка може бути першою
Констеляція
EdCamp: гендерна паралель шкільної освіти
Якою є гендерна освіта в Україні? Подолання гендерної дискримінації в навчальних закладах — один із багатьох напрямів платформи EdCamp. Цей всесвітньо відомий проект для вчительок і вчителів працює задля покращення української школи та розбудови спільноти відповідального вчительства.
Усі статті теми
Геть дискримінацію зі шкільних підручників
EdCamp Ukraine і Гендерний центр «Крона» готують спеціалісток і спеціалістів для проведення антидискримінаційної експертизи шкільних підручників і програм. Як саме це відбувається і які матиме наслідки — докладно у статті.
Вона написала фемінізм
Протягом березня 2017 в Музеї книги і друкарства України тривав проект «Якими нас прагнете: фемінізм в українській літературі», який складався з книжково-графічної виставки і лекторію. Це був своєрідний екскурс в історію зародження жіночого руху в Україні в кінці ХІХ століття, його впливу на літературу та відродження у феміністичних студіях 80–90-х років минулого століття. Пропонуємо віртуальну екскурсію проектом.
«Поверх фемінізму»: вільний лекторій освітньої організації «Культурний проект»
«Поверх фемінізму» — вільний лекторій освітньої організації «Культурний проект», реалізований спільно з Фондом імені Гайнріха Бьолля в Україні 2015-го та 2017 року. Проект мав на меті допомогти всім охочим розібратися в тому, що відбувається з чоловіками і жінками в сьогоденній Україні та чого чекати у майбутньому. Наскільки це вдалося — читайте в матеріалі.