22 серпня, 2017

Тема сезону «Тілесність» (літо-осінь 2017)

29 червня 2017
Тамара Злобіна

Кандидатка філософських наук, мистецтвознавиця. Редакторка ресурсу «Гендер в деталях». Закінчила Національний інститут стратегічних досліджень при Президенті України. Працює з темами розвитку громадянського суспільства та інноваційного світогляду, гендерної рівності, фемінізму, сучасного мистецтва. 

Наступні теми:
Сексуальність зима 2017-2018;
Репродуктивна сфера весна 2018;
Материнство і батьківство літо-осінь 2018.

Тема сезону «Тілесність» (літо-осінь 2017)

Заголовне фото: Дженні Савіль, "Стратегія", 1994
Які наші стосунки з тілом? кому належать наші тіла? — ці питання на перший погляд здаються дещо абсурдними, адже тіло — це Я, наша найперша фізична даність, якою — чи у якій — ми проживаємо своє життя і від якої не можемо себе відділити.

Проте бачення тіла людини таким, що на нього впливає лише сама людина і наша споконвічна біологія, доволі наївне. Між нами і тілом — сотні шарів культурних практик та уявлень, які складалися століттями. Чи це природа дає жінкам легку й делікатну ходу, а чоловіків примушує широко розставляти ноги, коли вони сидять у транспорті? Чи це ми вибрали «голити ноги» (вибір між кількома рівнозначними опціями)? Чи справді жінки «емоційні», а чоловіки «раціональні»? Як ростуть наші тіла, як вони старіють і чи є ці процеси гендерованими?

У симптоматиці харчових розладів часто чітко розділяють «тіло» і «мене», у якому тіло стає відчуженим об’єктом ненависті через його незбіг із соціальними нормами краси. Міф про красу — давній об’єкт критики у феміністичній думці, адже саме нереалістичні ідеали, посилені в наш час графічними редакторами та фільтрами для фотознімків, змушують тисячі жінок страждати і витрачати неймовірну кількість ресурсів для досягнення неможливого.

Ці ресурси мають свій монетарний еквівалент: річний оборот індустрії краси у США в кількадесят разів перевищує річний бюджет NASA. З іншого боку, іноді футуристичні прогнози пророчать нам світ без тіл: ми чи то кіборгізуємося, чи опануємо якісь віртуальні світи штучного інтелекту. Уже тепер наука і технології роблять наші тіла дедалі менш «природними», подовжуючи їм життя чи збільшуючи груди і поступово нівелюючи психосоматичні механізми саморегулювання, які служили нам тисячоліттями.

На порозі карколомних змін, які може принести ХХІ століття, варто розібратися з різними аспектами людської тілесності. Гендерна оптика — цінний інструмент безвідносно до феміністичної утопії, вона дозволяє бачити приховане й неочевидне, прорватися за завісу стереотипів та ілюзій, зрозуміти структурні соціальні чинники, які «штампують» наші тіла, поки ми наївно сприймаємо зовнішній вплив за природу речей. І щодо феміністичної утопії — завжди варто мислити, як може бути по-іншому.

Отже, цього літа і восени будемо досліджувати дуже цікаві питання. Сподіваємося, робитимемо це разом, адже мета ресурсу «Гендер в деталях» — бути простором проявлення думок і талантів спільноти, бути радше місцем, яке допомагає розкритися, інформує й надихає, аніж місцем, яке транслює істини в останній інстанції. Запрошуємо до співпраці: за об’ємні дослідницькі матеріали платимо гонорари, короткі тексти пропонуємо писати на волонтерських засадах (можливе також офіційне стажування і рекомендаційний лист від українського представництва фонду імені Гайнріха Бьолля).

Редакційна пошта: [email protected]

Тілесність «в деталях»

Теорія та історія

  1. Гендер і біологія. Як розділити природне й соціальне? Як соціальні установки впливають на мову і перебіг досліджень природничих наук

  2. Квір бачення тіла. Стать як конструкт та континуум тіл та ідентичностей

  3. Матка=жінка? Чому патріархальне суспільство бачить жінок насамперед через призму репродукції?

  4. Тіло як модерний винахід. Принципи нормування тіла в домодерну і сучасну добу: яких жінок і чоловіків потребувало людство і чому

  5. Ідеали краси і стандарти тілесності в традиційному українському суспільстві

Практика і феміністична критика

(Усі транслітеровані терміни ми прагнемо коренізувати і знайти відповідники українською мовою. Долучайтеся до пошуку!)

1. Образ

Лукізм. Потреба бути молодою, стрункою, доглянутою, стильно одягатися

2. Обличчя

Штучна краса. Фотошоп, макіяж, пластична хірургія. Заборона на зморшки та індивідуальні особливості

3. Тіло

Вимога стрункості і фетфобія. Бодішеймінг і бодіпозитив. Тіло після пологів

4. Волосся.

Чому жінкам належиться мати довге волосся, а чоловікам коротке? Гоління й епіляція

5. Динаміка

Хода, спорт, манери, жести, міміка, скутість—розкутість, ареал пересування

6. Харчування.

Харчові вподобання. Чому чоловіки «не можуть» без м’яса. Дієти і харчові розлади

7. Хвороби

Гендерованість захворювань та лікування

8. Дитинство

Нормування тілесності хлопчиків і дівчаток. Можливості бути собою в дитинстві

9. Старість

Чи гендероване тіло похилого віку, а чи стає агендерним; чи меншає статева диференціація з відходом репродуктивної функції

10. Одяг

Гендерованість «другої шкіри». Як одяг впливає на тіло і рухливість (підбори, сукні, кишені)

11. Економіка

Ресурси «догляду за собою»: на чому заробляє індустрія краси

Редакційна пошта: [email protected]

29 червня 2017
Репліки Спільноти
Реплік ще немає, Ваша репліка може бути першою
Усі статті теми
Економіка краси та її мільярди
Уявлення про красу мінливі, однак це не означає, що ми можемо виглядати як заманеться. Рекламна індустрія і ЗМІ щоразу вигадують нові вимоги до зовнішності та формують бажання, залучаючи дедалі більшу аудиторію у споживання. Які «потреби» і «норми» придумали маркетологи у ХХ столітті? Хто і скільки заробляє тепер на нав’язаній невпевненості в собі? Зрештою, які суми «на себе» ми витрачаємо протягом життя і чи могли б інвестувати інакше?
Гендер і мода: чи чекає на нас гендерно нейтральне майбутнє?
Чи помічали ви, що в наших уявленнях про майбутнє (особливо це видно в кіно) герої часто носять однаковий одяг, який не можна назвати жіночим або чоловічим? В останні десятиліття дедалі більше дизайнерів відмовляються від гендерного маркування одягу. Колекції гендерно нейтрального вбрання можна побачити на світових подіумах, показах незалежних брендів і навіть на полицях мас-маркетів. Чому мода на «гендерну нейтральність» набирає обертів саме тепер, чи справді такий одяг «нейтральний» і що станеться, якщо одяг перестане однозначно сигналити про стать тіла, яке він покриває?