26 вересня, 2017

Тема Сезону: «Тілесність» (літо-осінь 2017)

«Зустрічають по одежі, а проводжають по розуму». Ми рідко задумуємось, що ця приказка стосується і нашого найпершого одягу — тіла. Тіла стають вироком, який визначає, як до нас ставитимуться і що ми (буквально) зможемо. Не так просто піднятись по сходах в інвалідному візку, досягти успіху у расистському суспільстві, маючи «не той» колір шкіри, бути впевненою і розкутою у своїй «надмірній» вазі. Не так просто усвідомити, скільки соціального тиску і стресу зазнають «інші» люди, якщо живеш у тілі, яке відповідає нормам.

Для жінок ця тема ще болючіша, адже гендерні стереотипи спонукають оцінювати чоловіка по справах, а жінку по зовнішності. Можна досягти кар’єрних вершин і потайки соромитись своїх «надто коротких» ніг. Можна змінити зачіску, звичку, посаду — змінити тіло набагато складніше. «Не варто перебільшувати, все залежить від людини» — маємо спокусу відмахнутись від подібних роздумів. Насправді це спроба нашої психіки захиститись від знання, яке є надто травматичним (і найпрекрасніші тіла хворіють, старіють, потрапляють у нещасні випадки — отож втрачають звичні можливості). Що ж робити? Змінити суспільство, його уявлення, та умови навколишнього простору? Це ж ще складніше! Однак, скільки свободи та гідності дадуть нам такі зміни, скільки можливостей та щастя ми вивільнимо! Тож розбиратимемося, в деталях, з тілесністю — і всім тим комплексом соціальних норм та обставин, які обплутали наші тіла.

Видаляти не можна залишити: як жінок навчили, що волосся на тілі — це огидно
Сучасна культура вважає ідеалом жіноче тіло, повністю позбавлене волосяного покриву поза головою, і водночас робить усе, щоб не допустити рефлексій про витоки цього «стандарту гладкості». Чому волосся на тілі, яке така сама буденна анатомічна реальність для жінок, як і для чоловіків, раптом робить їх «нежіночними», «мужоподібними», позбавленими привабливості? Чому ми витрачаємо так багато грошей і зусиль, щоб позбутися цього ненависного волосся, і при цьому так мало говоримо про нього?
Економіка краси та її мільярди
Уявлення про красу мінливі, однак це не означає, що ми можемо виглядати як заманеться. Рекламна індустрія і ЗМІ щоразу вигадують нові вимоги до зовнішності та формують бажання, залучаючи дедалі більшу аудиторію у споживання. Які «потреби» і «норми» придумали маркетологи у ХХ столітті? Хто і скільки заробляє тепер на нав’язаній невпевненості в собі? Зрештою, які суми «на себе» ми витрачаємо протягом життя і чи могли б інвестувати інакше?
Гендер і мода: чи чекає на нас гендерно нейтральне майбутнє?
Чи помічали ви, що в наших уявленнях про майбутнє (особливо це видно в кіно) герої часто носять однаковий одяг, який не можна назвати жіночим або чоловічим? В останні десятиліття дедалі більше дизайнерів відмовляються від гендерного маркування одягу. Колекції гендерно нейтрального вбрання можна побачити на світових подіумах, показах незалежних брендів і навіть на полицях мас-маркетів. Чому мода на «гендерну нейтральність» набирає обертів саме тепер, чи справді такий одяг «нейтральний» і що станеться, якщо одяг перестане однозначно сигналити про стать тіла, яке він покриває?
Тема сезону «Тілесність» (літо-осінь 2017)
Наступні теми: Сексуальність — зима 2017-2018; Репродуктивна сфера — весна 2018; Материнство і батьківство — літо-осінь 2018.