“Краще не торкатися кумирів, бо їхня позолота залишається на пальцях”. Слова Гюстава Флобера переслідували мене після перегляду фільму “Коханці Кафе де Флор” (Les amants du Flore, 2006). Раніше я знала деякі подробиці з життя Симони де Бовуар, але звичка оцінювати твори, не суттєво орієнтуючись на біографії авторів, залишилася. Тому я поринула в історію відносин де Бовуар і Сартра, з впевненістю, що готова майже до всього, бо “це кіно, де живуть образи, а не реальні постаті”. Як виявилося, дисонансу не уникнути, коли дивишся фільм, де Симона “Бобер” будує власне життя всупереч буржуазним правилам та забобонам.
Почалося усе, коли майбутня письменниця і дослідниця навчалася в університеті. Автори “Коханців Кафе де Флор” показують Симону як дівчину, захоплену навчанням. Вона бореться з батьками і системою, які приготували для неї традиційну роль - бути дружиною та матір’ю. Хоча батько Симони після банкрутства висловив думку, яка суперечить такому сценарію: “Краще навчайся, бо заміжжя тобі не світить: ти некрасива і посагу в тебе вже немає”. Підбадьорена словами батька, Симона вчиться в університеті, аж ось, немов спалах блискавки, з’являється Жан-Поль Сартр. Теж студент, теж непересічний, теж порушує правила.
Після цього життя Симони змінюється: нарешті вона зустріла людину, погляди якої наближені до її переконань. Це важливий момент, бо тоді головна героїня потрапляє в пастку. Чому? Ініціатива майже завжди за Сартром. Він оголошує принципи їхніх відносин, встановлює правильну дистанцію. Жан-Поль за вільне кохання, інтелектуальну спорідненість і довіру, але насправді постійно вимагає він Симони преференцій для себе: виняткової турботи, натхнення, допомоги, навіть порятунку. В мене склалося враження, що для головних персонажів навмисно створені амплуа: “мати Симона” опікується “сином Жан-Полем”, і коли він отримує підтримку, то швидко полишає “матусю0.” Помітно, що і жінку, і чоловіка турбують ревнощі, однак Жан-Поль завжди трохи попереду, залишаючи Симону у роздумах і зневірі. Вони експериментуюсь зі свободою, не можуть остаточно звільнитися від стереотипів і, що засмучує, в “Коханцях Кафе де Флор” саме жінка більш вразлива і потерпає від забаганок чоловіка.
Мабуть, ці “пригоди” і розчарування були потрібні авторам фільму, аби показати, як Симона де Бовуар “вистраждала” книжку “Друга стать”. Поштовхом для цієї праці був власний досвід. Роздуми і спостереження, результати досліджень, напружена праця - головні складові. Та все одно треба було підвести глядачів до думки “у Симони було дещо схоже, впізнаю себе у її вчинках”. Тому якщо хтось скаже “Симона Бовуар - це я”, перебільшенням такі слова не будуть.