20 червня, 2021

Як залучати дівчат і жінок в ІКТ: досвід України та Заходу

17 травня 2021
Поширити в Telegram
226

В Україні частка жінок в ІТ-сфері зростає з кожним роком, але все ще залишається низькою. За даними порталу DOU жінки становили 25% від всіх спеціалістів/ток у 2020 році. Кількість студенток в ІТ також невелика - 20,2% студентів/-ок 1-го курсу ІТ-спеціальностей відповідно до дослідження USAID «Кібербезпека критично важливої інфраструктури. України» 

Причиною такої статистики, як говорять самі дівчата та жінки, є нав’язані суспільством стереотипи про існування виключно “жіночих” та “чоловічих” професій, а також проблеми з позиціюванням жінок у сфері ІКТ та відсутність рольових моделей.

Для ознайомлення з рольовими моделями в IT, на честь Міжнародного дня дівчат в IT, було організовано конференцію Центром “Розвиток КСВ” та його ініціативою #ДівчатаSTEM. Захід відбувся у рамках проєкту "Трамплін до рівності", що реалізується UNFPA, Фондом ООН у галузі народонаселення в Україні за фінансової підтримки Швеції. У заході взяли участь 30 жінок з 25 компаній та організацій України та з-за кордону.

Під час дискусії представники та представниці бізнесу та державного сектору обговорили питання стереотипів, невпевненості в собі, перші кроки в професії та надихнули учасниць йти у сферу ІТ. Публікуємо найцікавіші моменти дискусії, а повний запис конференції можна переглянути на YouTube.

Йоланта Юргайтите, членкиня правління Women Go Tech (Литва)

“Жінки та дівчата дуже талановиті, і нам треба більше талантів”

В багатьох технологічних командах литовських ІТ-компаній існує гендерний дисбаланс. Тож ми запустили ініціативу Women Go Tech, щоб допомогти жінкам змінювати сферу ІКТ. За 5 років існування ми виросли з маленької ініціативи в 15 заяв до 1000 заяв у 2021 році. За весь цей час близько 10 000 учасниць долучились до програми програму.

Учасниці мають не тільки інтерес приєднатися до й теми ІКТ, але й хочуть трансформувати власне життя.

Трішки наших спостережень: 42% учасниць зайшли в напрям ІКТ, отримавши стипендію, а вже після програми 70% знайшли роботу в ІКТ. Ми бачимо, що можемо робити зміни і вони починаються з декількох маленьких кроків.

Даіва Кулєжа, ICT Innovation Team Member у проєкті #EU4Digital Facility

“ІКТ - це галузь майбутнього, і я бачу в дівчатах великий потенціал!”

Минулої осені почався проєкт #EU4Digital, який працює над розвитком цифрових ринків в Східній Європі. В ньому Україна є однією з цільових країн разом з Вірменією, Азербайджаном, Білоруссю, Молдовою та Грузією. В рамках цього проєкту працює команда ІСТ Innovation, де ми працюємо над розвитком стартап-інновації, що просувають гендерну рівність в ІКТ та залученням жінок до цієї сфери.

Ми почали з дуже практичного інструмента – менторства та започаткували співпрацю з Women Go Tech. Також були залучені партнерства з інших країн, в тому числі і українські ДівчатаSTEM. Наша мета – дати жінкам більше інструментів, повноважень та сил для розвитку у напрямку ІКТ.

Кадра Кьойвік, програмна менеджерка та членкиня правління Garage48 (Естонія)

“Не обов’язково бути розробницею або супер спеціалісткою. Головне - бажання”

Ініціатива Garage48 заснована у 2010 році в Естонії. В її рамках почали проводитись хакатони, основною метою яких є перетворення ідей в прототипи за 48 годин. З кожним роком кількість жінок у команді зростала. За 11 років існування ініціативи було проведено понад 200 хакатонів у 28 країнах. Наразі одним з напрямів Garage48 є залучення жінок у сферу ІКТ та у підприємницьку діяльність загалом.

З Україною ми почали співпрацювати з 2018 року. Хакатони були проведені у Львові, Харкові, Запоріжжі, і 50% учасників_ць в заходах складали жінки.

Основним викликом для нас є стереотипи, що жінки не повинні працювати в ІКТ і що це чоловіча сфера. Та ми бачимо, що все більше жінок долучається до сфери ІКТ і створюють спільноти та чудові рольові моделі. І ось основні твердження, чому жінкам потрібно обирати ІКТ:

  • Жінки можуть бути успішними у цій сфері. це підтверджується результатами, які показують жінки-учасниці та переможниці наших хакатонів.
  • Долучення до спільноти жінок в ІКТ. Це надає необхідну підтримку у нелегкому кар’єрному шляху.
  • Ця сфера дозволяє працювати звідусіль.
  • Ви самі можете стати рольовою моделлю і менторкою для жінок в ІКТ, адже ми залучаємо дуже багато менторок.

Для підтримки жінок в ІКТ треба розвивати культуру в компаніях: не йти за стереотипами, бути відкритими та підтримувати одне-одного_у. Ми віримо в формування рольових моделей, тож залучаємо менторів_ок та ділимося історіями успіху наших учасниць. Через хакатони ми можемо пропонувати може й не альтернативні, але додаткові підходи у сфері ІКТ-освіті. Вони спрощують доступ та вхід жінок та дівчат до світу ІКТ.

Ірина ШУМІК, генеральна директорка директорату професійної освіти Міністерства освіти і науки України

“Немає нічого такого, на що б дівчата не були спроможні!”

Міністерство освіти і науки України наразі має бачення розвитку галузі інформаційних технологій. Було прийнято концепцію розвитку STEM освіти, адже це базис для подальшого поширення участі молодих спеціалістів/-ок в ІКТ. МОН буде створювати усі відповідні умови, щоб ті, хто буде приходити у сферу ІТ, були кваліфіковані. Завдяки освітнім субвенціям все більше в закладах освіти створюються STEM лабораторій та гуртків з робототехніки. Ми бачимо, що й дівчат цікавлять такі теми й вони полюбляють технологічні речі.

Тож ми прагнемо зламати гендерні стереотипи й у сфері ІКТ. Саме тому у НУШ є концепція формування усвідомлення професій, і фактично поділ на чоловічі та жіночі професії має бути знівельований.

Оксана ЛОЗОВА, завідувачка сектору науково-методичного забезпечення STEM-освіти ДНУ “Інститут модернізації змісту освіти”

Результати опитувань відділу STEM освіти доводять, що на сьогодні в Україні забезпечено рівний доступ юнаків та дівчат до обрання та отримання STEM освіти.

І хлопці і дівчата обирають ІКТ, але все ж на відповіді щодо обрання професій ще продовжують впливати усталені у суспільстві стереотипи. До речі, 70% респондентів/ок зазначають, що гендерні стереотипи нав’язуються у родині. І тому 64% опитаних дівчат орієнтуються на “жіночі” професії, а 68% хлопців орієнтуються на “чоловічі” професії, і лише 2,2% дівчат заявили, що точно підуть в ІКТ.

Я думаю, що проблема гендерних стереотипів - проблема культурологічна та суспільна, і їх потрібно вирішувати не тільки в школі.

Руслана КОРЕНЧУК, проєктна менеджерка Дія.Цифрова освіта Міністерства цифрової трансформації України

“Дівчат в ІКТ має бути більше, і це буде плюсом для сфери ІКТ та України!”

Дослідження показали, що 53% українців_ок володіють цифровими навичками на рівні нижче базового, 30% ставали жертвами інтернет-шахрайств. Ми маємо навчатися цифрової грамотності, бо це таке ж важливе вміння, як вміння писати, читати та рахувати.

Національна платформа Дія. Цифрова освіта зібрала понад 50 освітніх серіалів із залученням спікерів_ок різних категорій (співаки_чки, зірки, підприємці_ниці та ін..). Вони у простому форматі доносять інформацію про різні категорії цифрової грамотності, що допомагає з легкістю навчатися та отримати сертифікат про проходження. Крім серіалів, ще є національний тест з цифрової грамотності – Цифрограм. Завдяки тестовим питанням можна оцінити рівень володіння цифровою грамотністю в 30 сферах.

Також почали створювати хаби цифрової освіти – це фізичні простори, які облаштовані мінімум одним комп’ютером чи гаджетом. До роботи в хабах залученні волонтери, що готові пояснити людям елегантного віку як, наприклад, ввімкнути комп’ютер, зайти на сайт, оплатити комуналку, тощо. Такі простори вкрай необхідні у регіонах країни, і в цьому році у нас грандіозні плани на розробку нового освітнього контенту та серіалів.

Антон МЕЛЬНИК, експерт з інновацій, інвестицій та стартапів у Міністерстві цифрової трансформації України

“Поки дівчата не почнуть заходити в Tech, ми будемо говорити про позиціювання, бо його повинні створювати ви та тільки ви”

Мій шлях в ІТ почався з того, що в дитинстві побачив у друга комп’ютер і зрозумів, що моє майбутнє буде пов’язано з ними. Під час навчання у технікумі на програмуванні у нас було 2 дівчини на 90 студентів. Вони не продовжили свій шлях в ІТ та пішли у сферу економіки. Але це й стосувалось хлопців - в результаті тільки двоє продовжили розвиватись в ІТ. Тому нам необхідно долати стереотипи, що хлопцям легше в ІТ, а дівчатам важче та те, що є поділ на жіночі та чоловічі професії. Але майстерність у професії не залежить від статі, а лише від бажання, сміливості та власних знань.

Любов ПРЯДКО, керівниця відділу навчання та розвитку у Ciklum

“Ми повинні надихати одна одну! І чим більше нас, тим більше надихаючих історій!”

Однією з надихаючих історій для мене є історія моєї мами – вона інженерка. І коли ви говорите про технічні спеціальності, знайте, що дівчата-інженерки це реально. І в  суспільстві повинно стати нормою, що інженер_ка - не тільки чоловіча професія. Дівчата можуть бути на рівні з хлопцями в різних навичках та шкільних предметах.

Також 2 роки тому в мене була менті (прим. з англ. “mentee” - людина, якій допомагає наставник_ця), яка на першому курсі самостійно написала працюючий додаток, який був дійсно крутим. Такі історії показують, що дівчата дійсно можуть все!

Наразі в команді Ciklum 26% дівчат, і хочеться, щоб цей відсоток був більшим. Тому ми прагнемо створювати проєкти та події, які допомагатимуть дівчатам долучитись до сфери ІКТ. Наприклад, одним із таких проєктів був TechnoCamp, на якому мені пощастило бути суддею. Дівчата за тиждень розробляли додатки в IOS системі без попередніх навичок в цьому.

У компанії є напрям, який називається Ciklum Women's Networks. В його рамках дівчата розповідають, що їх надихає та діляться, як потрапити у великі технічні компанії. Також є інтернатури для дівчат, що можуть надалі допомогти з працевлаштуванням.

17 травня 2021
Поширити в Telegram
226
Репліки Спільноти
Реплік ще немає, Ваша репліка може бути першою