З початку травня 2023 року в українському інформаційному просторі продовжуються палкі обговорення питання безпеки жінок та протидії сексуальному насильству у поїздах. Все почалося з допису @Unamanunaa про страх подорожі з компанією незнайомих чоловіків.
Твіт @Unamanunaa
У відповідь, багато користувачок поширили свої травмуючі історії взаємодії з пасажирами та персоналом чоловічої статі - від непристойних коментарів, поглядів, до резонансних випадків нападу на Анастасію Лугову з її дитиною у поїзді «Маріуполь-Київ» та сексуального домагання жінки у поїзді «Ясіня-Запоріжжя».
Іл. 2: Досвід пасажирок в поїздах. Фемінізм в деталях
Обговореннями не обмежились - незабаром була ініційована петиція про впровадження окремого вагону для жінок та чоловіків, яка феноменально швидко досягла необхідної кількості голосів. Авторки петиції пропонують, щоб у потягах, які йдуть довше 6 годин, був один вагон для жінок, один вагон для чоловіків та всі інші спільні. Додатково, в петиції міститься пропозиція ідентифікації статі при купівлі квитка.
Ще до того, як петиція набрала 25 тисяч підписів, Укрзалізниця оголосила про початок комплексного підвищення безпеки поїздок, одним з напрямків якого стане тестування жіночих купе. На першому етапі, за словами представників УЗ, купівлю квитка у жіночі купе буде можливо здійснити через мобільний застосунок Укрзалізниці.
Нововведення викликало додаткову хвилю дискусій, яка не обійшлася без порівнянь з досвідом інших країн. Тож як працює ця практика за кордоном?
Безпека жінок у потягах: дискусії і рішення
В Європі жіночі вагони не є новою темою дискусій. Наприклад, в боротьбі за лідерство в Лейбористської партії Великої Британії кандидат Джеремі Корбін висунув ідею запровадити в Британії вагони лише для жінок, що викликало гострі дебати та засудження від його суперників Ліз Кендалл, Іветт Купер та Енді Бернхем.
В Німеччині додаткові жіночі вагони впроваджені на сполученні між Лейпцигом і Хемніцом, проте пропозицій про подальшого розширення проєкту через змішані відгуки та обмежений попит не надходило.
У 2022 році нова міністерка транспорту Шотландії Дженні Гілрут під час переговорів щодо майбутнього залізничних послуг поділилась власним досвідом відчуття небезпеки в потягах і намірами уряду підвищити безпеку жінок у поїздах. Промова спричинила бурхливі дискусії ЗМІ щодо жіночих вагонів як одного з можливих рішень. Проте, більшість сучасних дебатів не призводили до реальних реформ, тому мандрівниці Європою надають перевагу денним спільним сидячим поїздам та дешевим квиткам на літак.
Тим не менш існують декілька компаній, сервіс яких є більш наближеним до вимог петиції до Укрзалізниці. Служба «NightJet» Австрійської національної залізниці (ÖBB) забезпечує традиційні нічні поїзди по всій Німеччині, а також за кордоном в Угорщину, Італію, Австрію, Нідерланди і Швейцарію. Ці поїзди пропонують опції, схожі на українські купе - спальні вагони (Schlafwagen) з 1-3 ліжками і кушетні вагони (Liegewagen) з 4-6 ліжками. На більшість рейсів пасажирки, які подорожують самі мають змогу придбати квиток у жіночі купе.
Схожі послуги мають також італійська компанія Thello, що сполучає міста Франції та Італії, і компанія SJ, яка надає нічні потяги до Північної Швеції з рейсами відстанню майже у 2000 км.
Іл. 3. Жіноче купе австрійської компанії Nightjet.
Якщо поглянути на ситуацію в Південній Азії, то подібну систему вибору можна знайти в індійських експрес поїздах далекого прямування. У плацкартних вагонах можливо знайти шість або чотири спальних місць для жінок, залежно від класу та рівня комфорту. У таких вагонах також діють квоти на нижні спальні місця для людей похилого віку, жінок віком від 45 років і вагітних жінок. Крім того, великі міста, як Нью-Делі чи Мумбай, запровадили окремі приміські поїзди для жінок, які курсують в години пік.
Іл. 4. Купе в спальному класі індійського вагону. Trainspread
Жіночі вагони - це не тільки про поїзди
В деяких країна, де існує великий попит на метро в великих містах, також впроваджені окремі вагони у відповідь на поширену практику сексуального насилля над жінками в переповненому транспорті.
Одним з найбільш відомих прикладів є додаткові жіночі вагони в Японії - наслідок довгої боротьби з домаганнями, які отримали сленгову назву чикан. З японської цей термін перекладається як дотик до когось без їх згоди або позначає особу, яка торкається когось у натовпі для сексуального задоволення. На початку 2000-х років Токійська столична поліція встановила, що дві третини жінкам у віці 20-40 років довелось зіткнутися з таким досвідом у переповнених вагонах столиці. Таким чином, з 2005 року більшість компаній, що працюють у Токіо, встановили жіночі вагони для запобігання випадків сексуального насильства. Деякі з них також дозволяють користуватись молодшим школярам чоловічої статі, інвалідам та опікунам (чоловічої статі включно), якщо їх супроводжує жінка. Пізніше таку альтернативу впровадили у районах Кіото, Осаки та Кобе - трійки інших міст-мільйонників Японії.
У столиці Єгипту жіночі вагони були запроваджені у 2007 році у відповідь на скарги про численні словесні та фізичні утиски. З того часу, вони користуються великою популярністю, і на те є вагомі причини. Опитування Організації Об’єднаних Націй у 2013 році показало, що 99% респондентів стикалися з домаганнями в Єгипті, а 70% єгиптянок не почуваються безпечно, коли їздять на роботу в громадському транспорті. Пізніше опитування Thomson Reuters Foundation у 2017 році показало, що Каїр є найнебезпечнішим мегаполісом для жінок. Таким чином, кожен сучасний поїзд метро має два жіночі вагони посередині. Для додаткового захисту, на кожній станції представники поліції слідкують, щоб в жіночі вагони не заходили чоловіки. Хеба Салех, кореспондентка Financial Times у Каїрі та Північній Африці, стверджує, що багато жінок ревно відстоюють своє право на власний простір, навіть незважаючи на те, що вагони часто переповнені.
Маючи подібну за масштабами проблему, Мехіко реалізувало схожу ініціативу ще на початку 2000-x років, що допомогло зменшити кількість випадків сексуальних домагань на 26%. Натомість, в інших мегаполісах, як от Дубаї (ОАЕ) чи Ріо-де-Жанейро (Бразилія), жінки мають право скористатись окремими вагонами протягом ранкових та вечірніх годин будніх днів.
Полегшення симтомів, а не викорінення проблеми
Як показує закордонна практика, впровадження жіночих вагонів або жіночих купе може стати ефективним способом боротьби проти сексуального насилля, створюючи безпечний і комфортний простір для пасажирок. Проте, і самі згадані вище країни наголошують, що жіночі вагони - це лікування симптомів, а викорінення проблеми. Тому, таке рішення потрібно супроводжувати зміни до системи безпеки в поїздах в цілому, а також масштабні загальнодержавні кампанії боротьби з гендерно зумовленим насильством як таким.
У своєму зверненні, Укрзалізниця висловила наміри взяти на себе відповідальність за реалізацію масштабніших заходів:
“Ми віримо в комплекс заходів, де тривожні кнопки та сигналізація в купе, відеоспостереження, посилене патрулювання і невідворотне покарання за будь-який доведений прояв домагань відіграватимуть ключову роль у викоріненні цього явища.”
Тут можемо звернутись до досвіду інших держав. До прикладу, минулого року федеральна залізниця Швейцарії надала співробітникам служби безпеки в поїзди натільні камери через збільшення кількості повідомлень про насильство. Вслід за південним сусідом, національна залізниця Німеччини Deutsche Bahn тестуватиме ефективність натільних камер для персоналу південно-західного регіону Шварцвальду.
Важливість просвітницького аспекту в боротьбі з сексуальним насиллям у транспорті показує стратегія Британії. 2021 року міська влада Лондона запровадила кампанію «Нульова толерантність», яка включає в себе персонал, який носить натільні камери, пройшовши розгорнуте навчання щодо того, як боротися з такою поведінкою, розширення мережі відеоспостереження. Інформаційний бік кампанії полягав у розповсюдженні плакатів та реклами на транспортних засобах та в ЗМІ, щоб ознайомити пасажирів, як бути активним спостерігачем, як повідомляти, про що повідомляти, а також про те, чому жінки не повідомляють про такого роду злочини. Було б чудово, якби Укрзалізниця запозичила і таку ідею в своїх британських колег, чи не так?
Іл. 5. Постери британської кампанії з порадами як діяти, якщо ви стали свідком домагань. CitiesToday
Іл. 6. Постер британської кампанії: задирання спідниці - фотографування під чиїмось одягом є сексуальним домаганням і не допускається. IntelligentTransport
Окрім заходів, які покращують безпеку жінок у транспорті, ключовою є системна робота на викорінення гендерно зумовленого насильства як явища. Стамбульська конвенція, або ж Конвенція Ради Європи про запобігання насильству проти жінок і домашньому насильству та боротьбу з цими явищами, нещодавно ратифікована в Україні, спонукає уряди здійснювати дієві кроки для досягнення цієї цілі.
Жіночі купе Укрзалізниці: реалії
Менше ніж два місяці потому Укрзалізниця прозвітувала про перші результати ініціативи. Загалом, ініціативу прийняли дуже позитивно в усіх містах старту, а обіцяних провокацій чи “вторгнень”, про які активно велись дискусії в інформаційному просторі, не виявилось. Все ж не обійшлося без випадків, коли незначна кількість квитків була придбана чоловікам, проте такі ситуації були швидко вирішені, а пасажирів за спільною згодою розсадили по окремих купе. Працівники Укрзалізниці також оптимістично сприйняли тестування. За словами начальниці потягу Дніпро-Трускавець в інтерв’ю Суспільного, через неодноразові конфлікти доводилось пересаджувати жінок з дітьми. Проте ідея жіночих купе дає їй надію, що жінки будуть їхати комфортно, затишно, безпечно.
Загалом, перевірка ефективності жіночих купе проходить успішно і з мінімальною кількістю конфліктних ситуацій. Варто також наголосити, що ціна та якість вагонів з жіночими купе ніяк не відрізняється від решти звичайних місць, щоб не створювати відчуття штучних привілеїв. Також, Укрзалізниця визнає потребу патрулю у вагонах, з акцентом саме на жіночі купе, тому скоро пасажири можуть спостерігати появу працівників із шевронами "Залізна Безпека". Звичайно, це лише перші кроки до глобальних змін по досягнення повної безпеки у поїздах, проте і ми як свідомі громадян(к)и нашого суспільства можемо впливати своїми відгуками на це питання. Як зазначила Укрзалізниця, якщо позитивні відгуки так само домінуватимуть — вони неодмінно масштабують на інші рейси!
Підсумки і рекомендації
Варто наголосити, що жіночі купе - це лише пігулка для полегшення симптомів глобальної та комплексної проблеми сексуального насилля в поїздах. Проте більш ґрунтовні зміни можуть бути досягнені лише шляхом кооперації державних органів, суспільства, ЗМІ, громадських організацій та ін. Отже, узагальнюючи досвід інших країн з подібними змінами, необхідно звернутися до наступних аспектів, які допоможуть подолати цю проблему.
- Безпека пасажирів: забезпечення видимості персоналу на поїздах, та їх оснащення усіма допоміжними інструментами (натільних камер, екстрених кнопок та ін.) для підтримки безпеки пасажирів.
- Просвітницька діяльність: створення інформаційних кампаній та ресурсів, спрямованих на обговорення проблеми сексуального насильства та подолання її табуйованості в ЗМІ та освітніх закладах.
- Підтримка постраждалих: надання психологічних ресурсів та гарячих ліній для жертв домагань в поїздах та їх популяризація на широкий загал.
- Залучення обох статей: подолання міфів, що проблема жіночих вагонів стосується виключно жінок, та заохочення чоловіків до подолання проблеми сексуального насильства.
- Підтримка феміністичних організацій: популяризація груп з боротьби за права жінок, як первинної сторони, що проводить дослідження, реагує на прецедентні випадки і поширює інформацію щодо феміністичних та гендерних питань.