19 лютого, 2018

Результати дослідження "Гендер на телебаченні"

23 листопада 2017
У матеріалі наведено результати моніторингу новин восьми загальнонаціональних телеканалів, десяти загальноукраїнських інтернет-видань та семи друкованих видань, який провели  ГО «Інститут масової інформації» та «Детектор медіа» у жовтні 2017 року. Подано інформацію щодо відсоткового співвідношення обох гендерів, спрямування матеріалів, у яких згадують чоловіків або жінок та гендер експертів і експерток, до яких звертаються.

Жінки виступають героїнями матеріалів медіа втричі рідше, ніж чоловіки, — в середньому лише у 27% випадків. У ролі експерток журналісти залучають жінок ще менше — лише у 19% випадків (тобто тільки у кожному п’ятому матеріалі). Найчастіше жінки коментують соціальні теми, виступають героїнями кримінальної хроніки або «жовтих» новин, у той час як чоловіки коментують політичні та економічні теми.

Такими є результати моніторингу новин восьми загальнонаціональних телеканалів, десяти загальноукраїнських інтернет-видань та семи друкованих видань, який було проведено ГО «Інститут масової інформації» та «Детектор медіа» у жовтні 2017 року на замовлення Національного демократичного інституту (НДІ).

Найменше жінки представлені в інтернет-ЗМІ (лише в 13% новин жінки виступають в якості героїнь і в 15% — в якості експерток), найбільше — в друкованих ЗМІ (героїні 35% матеріалів, і коментували в якості експерток 22% матеріалів).

За даними дослідження, жінок практично не запрошують в якості гостей до студій соціально-політичних ток-шоу на центральних телеканалах. Протягом періоду моніторингу було зафіксовано лише 2 запрошені до студії жінки, порівняно до 40 чоловіків. Окрім того, протягом моніторингу телеканали не запросили до студій ток-шоу жодної жінки-експертки.

Жінками, які найчастіше згадувалися в українських політичних новинах протягом періоду моніторингу, виявилися народні депутатки Ірина Геращенко, Оксана Сироїд та Ірина Луценко.

Результати дослідження

ТЕЛЕКАНАЛИ

Найбільше жінки в якості героїнь інформаційних сюжетів присутні на каналах «1+1» та «UA:Перший», найменше – на «112 Україна». Так, у новинах «1+1» відсоток жінок-героїнь склав 45%, відповідно чоловіків – 55%. Схожа тенденція й у «UA:Перший», де у новинах – 41% жінок-героїнь та 59% чоловіків. На «112 Україна» жінки виступають у ролі героїнь лише у 23% випадків, порівняно до 77% чоловіків.

Однак жінки майже не згадуються у «серйозних» матеріалах – політичного, економічного спрямування, та у сюжетах про АТО. Найчастіше жінки-героїні представлені у так званих «лайтових» сюжетах соціального спрямування. Жінки переважно потрапляють до новин, як правило, тоді, коли стають жертвами нещасних випадків, насильства, а також зображуються у традиційних ролях – як вчительки, домогосподарки, матері школярів, продавчині, пенсіонерки.

Найвищий відсотковий показник жінок-експерток теленовин було зафіксовано на «5 каналі» (жінки – 26,6%, чоловіки – 73,4%)Найнижчий – у «112 Україна» (жінки – 16,6%, чоловіки – 83,4%). Жінки-експертки найчастіше з’являлися у сюжетах, присвячених соціальним темам: коментарі давали представниці державних органів влади, керівниці соціальних служб, Пенсійного фонду, прес-служб, правоохоронних органів, лікарки, директорки шкіл, представниці громадських організацій. Експертів-чоловіків найбільше зафіксовано у новинах політичного характеру.

ІНТЕРНЕТ-ВИДАННЯ

Найбільше жінок-героїнь в новинах інтернет-ЗМІ було зафіксовано на сайті «Обозреватель» (25%), «ТСН.ua» та «Страна.ua» (по 16%); найменше — на «Ліга.net» (5%), УІНАН (7%) та «Українська правда» (9%). Проте в більш ніж половині випадків (57%) жінки виступали героїнями таблоїдних матеріалів, новин про кримінал або надзвичайні події (16%).

«Більше жінок-героїнь залучають на “таблоїдних” сайтах, але це переважно “несерйозні” новини, на кшталт “сідниць Кім Кардашян” або схуднення Наталії Могилевської. Натомість такі сайти, як “Ліга” чи УП, “жовтих” новин у центральну стрічку практично не ставлять.  Через це на цих сайтах представленість жінок як героїнь нижча. І, звичайно, впливає те, що в українській політиці жінок-ньюзмейкерів значно менше, ніж чоловіків», – вважає експертка ІМІ Олена Голуб.

Жінок у якості експерток найчастіше залучали журналісти видань «Ліга.net» (24%), «Українська правда» та «Укрінформ» (по 20%); найменше — «Корреспондент.net» (1%) та УНІАН (9%). Переважно це були коментарі прес-служб (16%), коментарі від жінок-політикинь і чиновниць (16%), коментарі на теми психології і стосунків (14%) та здоров’я (13%).

ДРУКОВАНІ ЗМІ

За даними дослідження, в українських друкованих ЗМІ жінки виступають героїнями в середньому у 35% матеріалів. Найбільше жінок — героїнь матеріалів виявилося в газеті «Вести» (50%), найменше — «День» (26%) та «КП в Украине» (29%). Найчастіше жінки виступали героїнями в життєвих історіях (23%), таблоїдних матеріалах про шоу-бізнес (17%), новинах про кримінал чи надзвичайні ситуації (15%).

Експерток-жінок журналісти газет залучали для коментування лише 22% матеріалів. Найбільше експерток було зафіксовано у газеті «День» (33%), «Газета по-українськи» (27%) та «Факты и комментарии» (26%). Найчастіше жінки коментували сфери охорони здоров’я (24%) та освіти (18%), або це були представниці прес-служб (18%).

Експерти ГО «Інститут масової інформації» та «Детектор медіа» оцінювали гендерний баланс у вечірніх випусках новин на телеканалах «UA:Перший», «Інтер», «5 канал», «1+1», ICTV, ТРК «Україна», «СТБ», «112 Україна»; у друкованих виданнях «Факты и комментарии», «Сегодня», «КП в Украине», «День», «Газета по-українськи», «Вести»; інтернет-виданнях «Українська правда», «Ліга.net», УНІАН, «Укрінформ», «Корреспондент.net», 112.ua, «Страна.ua», «Обозреватель», «ТСН.ua» і «Цензор.net» з 2 по 8 жовтня 2017 р. Методологія моніторингу доступна на сайті ІМІ за посиланням.

Моніторинг було проведено в рамках спільної ініціативи Комісії із журналістської етики, Інституту масової інформації, Інституту розвитку регіональної преси, кампанії проти сексизму «Повага», Детектора медіа та соціального проекту «50 відсотків» за підтримки Національного демократичного інституту (НДІ) та Координатора проектів ОБСЄ в Україні.

Джерело: http://imi.org.ua/monitorings/u-novynah-ukrajinskyh-zmi-zhinok-zhaduyut-vtrychi-ridshe-nizh-cholovikiv-doslidzhennya/

23 листопада 2017
Репліки Спільноти
Реплік ще немає, Ваша репліка може бути першою
Матеріали по темі
Збірник наукових праць: Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки
Цей збірник наукових праць об’єднує тексти з міжнародної конференції  "Мультикультурність. Гендер. Ідентичність. Квір-дослідження у пост-радянському просторі", що була організована магістерською програмою Гендерні студії факультету соціології Київського національного університету ім. Тараса Шевченка у співпраці з Фондом ім. Гайнріха Бьолля в Україні  16-17 червня  2017 р. 
(Не)змінна сім’я у мінливому світі
Лекція Олени Стрельник "(Не)змінна сім’я у мінливому світі" відбулася в Києві 7 листопада 2017 року. На лекції з позицій соціології, демографії та гендерних досліджень було обговорено зміни з  українською сім’єю у 21 столітті, їхню причину, проблеми довкола дискурсу сім'ї, різноманітні варіанти сім'ї. Авторка порівняла моделі сім'ї у домодерній та сучасній Україні, а також пояснила, чому ми ніколи не повернемося до ідеалу «традиційної родини».
Феміністичний інтенсив 2017/ Feminist Intensive 2017
Перший Феміністичний інтенсив відбувся у смт. Славське Сколівського р-ну Львівської області 13–15 жовтня 2017 року. Організувало його Громадське об'єднання Центр «Жіночі перспективи» за підтримки Фонду Гайнріха Бьолля та Сігрід Раузінг Траст Фонду. У відео учасниці Першого Феміністичного інтенсиву 2017 діляться своїми враженнями про цей захід, а також думками щодо впливу такого заходу на розвиток фемінізму в Україні.
Уривок із праці «Турбота як робота: материнство у фокусі соціології»
Авторка пропонує погляд на материнство, як на соціальну практику. У наведеному уривку дослідниця аналізує медійно-суспільний феномен «доктора Комаровського» та його роль у вітчизняному конструюванні явища «як бути батьками».
«Турбота як робота». Уривок із книги Олени Стрельник
У книзі материнство й батьківство розглянуто як соціальна практики та опубліковано тематичні розділи книги, що стосуються «хороших матерів/татів» та «розділеного батьківства».  Для наочності запропонованого матеріалу подано статистику й наведено порівняння показників у Європі та Україні. 
Про підсумки конкурсу гендерних педагогічних проектів
17 творчих робіт зі шкіл Харківської області змагалися на конкурсі педагогічних розробок з гендерних студій, який відбувся за підтримки Фонду імені Генріха Бьолля в Україні. Читач(к)ам пропонуємо результати регіонального експерименту. 
Гендерночутлива наочність для шкіл та дитсадків
Інформаційно-ілюстративні матеріали для використання в освітніх установах з пріоритетною політикою гендерної толерантності. Складається з двох настінних плакатів для розміщення в фойє, а також серії зображень на тему «Професії». Розробка: Гендерний інформаційно-аналітичний центр «Крона»
Як зробити свою жінку багатою та успішною?

Фото

Дизайнерка проілюструвала поради для чоловіків від Галини Герасим: хочеш успішну жінку - вкладайся у зовнішність, побут, гендерну рівність, та "чоловічі енергії". Джерело
Краса гір

Фото

Дизайнерка демонструє просту життєву істину, про яку не прийнято говорити в індустрії краси: є краса, яка важливіша за "доглянутість" Джерело
Котики про гомофобію

Фото

Дизайнерка викриває абсурдність консервативних поглядів на питання прав ЛГБТ осіб у гумористичний спосіб. Джерело