12 грудня, 2018

Результати дослідження "Гендер на телебаченні"

23 листопада 2017
У матеріалі наведено результати моніторингу новин восьми загальнонаціональних телеканалів, десяти загальноукраїнських інтернет-видань та семи друкованих видань, який провели  ГО «Інститут масової інформації» та «Детектор медіа» у жовтні 2017 року. Подано інформацію щодо відсоткового співвідношення обох гендерів, спрямування матеріалів, у яких згадують чоловіків або жінок та гендер експертів і експерток, до яких звертаються.

Жінки виступають героїнями матеріалів медіа втричі рідше, ніж чоловіки, — в середньому лише у 27% випадків. У ролі експерток журналісти залучають жінок ще менше — лише у 19% випадків (тобто тільки у кожному п’ятому матеріалі). Найчастіше жінки коментують соціальні теми, виступають героїнями кримінальної хроніки або «жовтих» новин, у той час як чоловіки коментують політичні та економічні теми.

Такими є результати моніторингу новин восьми загальнонаціональних телеканалів, десяти загальноукраїнських інтернет-видань та семи друкованих видань, який було проведено ГО «Інститут масової інформації» та «Детектор медіа» у жовтні 2017 року на замовлення Національного демократичного інституту (НДІ).

Найменше жінки представлені в інтернет-ЗМІ (лише в 13% новин жінки виступають в якості героїнь і в 15% — в якості експерток), найбільше — в друкованих ЗМІ (героїні 35% матеріалів, і коментували в якості експерток 22% матеріалів).

За даними дослідження, жінок практично не запрошують в якості гостей до студій соціально-політичних ток-шоу на центральних телеканалах. Протягом періоду моніторингу було зафіксовано лише 2 запрошені до студії жінки, порівняно до 40 чоловіків. Окрім того, протягом моніторингу телеканали не запросили до студій ток-шоу жодної жінки-експертки.

Жінками, які найчастіше згадувалися в українських політичних новинах протягом періоду моніторингу, виявилися народні депутатки Ірина Геращенко, Оксана Сироїд та Ірина Луценко.

Результати дослідження

ТЕЛЕКАНАЛИ

Найбільше жінки в якості героїнь інформаційних сюжетів присутні на каналах «1+1» та «UA:Перший», найменше – на «112 Україна». Так, у новинах «1+1» відсоток жінок-героїнь склав 45%, відповідно чоловіків – 55%. Схожа тенденція й у «UA:Перший», де у новинах – 41% жінок-героїнь та 59% чоловіків. На «112 Україна» жінки виступають у ролі героїнь лише у 23% випадків, порівняно до 77% чоловіків.

Однак жінки майже не згадуються у «серйозних» матеріалах – політичного, економічного спрямування, та у сюжетах про АТО. Найчастіше жінки-героїні представлені у так званих «лайтових» сюжетах соціального спрямування. Жінки переважно потрапляють до новин, як правило, тоді, коли стають жертвами нещасних випадків, насильства, а також зображуються у традиційних ролях – як вчительки, домогосподарки, матері школярів, продавчині, пенсіонерки.

Найвищий відсотковий показник жінок-експерток теленовин було зафіксовано на «5 каналі» (жінки – 26,6%, чоловіки – 73,4%)Найнижчий – у «112 Україна» (жінки – 16,6%, чоловіки – 83,4%). Жінки-експертки найчастіше з’являлися у сюжетах, присвячених соціальним темам: коментарі давали представниці державних органів влади, керівниці соціальних служб, Пенсійного фонду, прес-служб, правоохоронних органів, лікарки, директорки шкіл, представниці громадських організацій. Експертів-чоловіків найбільше зафіксовано у новинах політичного характеру.

ІНТЕРНЕТ-ВИДАННЯ

Найбільше жінок-героїнь в новинах інтернет-ЗМІ було зафіксовано на сайті «Обозреватель» (25%), «ТСН.ua» та «Страна.ua» (по 16%); найменше — на «Ліга.net» (5%), УІНАН (7%) та «Українська правда» (9%). Проте в більш ніж половині випадків (57%) жінки виступали героїнями таблоїдних матеріалів, новин про кримінал або надзвичайні події (16%).

«Більше жінок-героїнь залучають на “таблоїдних” сайтах, але це переважно “несерйозні” новини, на кшталт “сідниць Кім Кардашян” або схуднення Наталії Могилевської. Натомість такі сайти, як “Ліга” чи УП, “жовтих” новин у центральну стрічку практично не ставлять.  Через це на цих сайтах представленість жінок як героїнь нижча. І, звичайно, впливає те, що в українській політиці жінок-ньюзмейкерів значно менше, ніж чоловіків», – вважає експертка ІМІ Олена Голуб.

Жінок у якості експерток найчастіше залучали журналісти видань «Ліга.net» (24%), «Українська правда» та «Укрінформ» (по 20%); найменше — «Корреспондент.net» (1%) та УНІАН (9%). Переважно це були коментарі прес-служб (16%), коментарі від жінок-політикинь і чиновниць (16%), коментарі на теми психології і стосунків (14%) та здоров’я (13%).

ДРУКОВАНІ ЗМІ

За даними дослідження, в українських друкованих ЗМІ жінки виступають героїнями в середньому у 35% матеріалів. Найбільше жінок — героїнь матеріалів виявилося в газеті «Вести» (50%), найменше — «День» (26%) та «КП в Украине» (29%). Найчастіше жінки виступали героїнями в життєвих історіях (23%), таблоїдних матеріалах про шоу-бізнес (17%), новинах про кримінал чи надзвичайні ситуації (15%).

Експерток-жінок журналісти газет залучали для коментування лише 22% матеріалів. Найбільше експерток було зафіксовано у газеті «День» (33%), «Газета по-українськи» (27%) та «Факты и комментарии» (26%). Найчастіше жінки коментували сфери охорони здоров’я (24%) та освіти (18%), або це були представниці прес-служб (18%).

Експерти ГО «Інститут масової інформації» та «Детектор медіа» оцінювали гендерний баланс у вечірніх випусках новин на телеканалах «UA:Перший», «Інтер», «5 канал», «1+1», ICTV, ТРК «Україна», «СТБ», «112 Україна»; у друкованих виданнях «Факты и комментарии», «Сегодня», «КП в Украине», «День», «Газета по-українськи», «Вести»; інтернет-виданнях «Українська правда», «Ліга.net», УНІАН, «Укрінформ», «Корреспондент.net», 112.ua, «Страна.ua», «Обозреватель», «ТСН.ua» і «Цензор.net» з 2 по 8 жовтня 2017 р. Методологія моніторингу доступна на сайті ІМІ за посиланням.

Моніторинг було проведено в рамках спільної ініціативи Комісії із журналістської етики, Інституту масової інформації, Інституту розвитку регіональної преси, кампанії проти сексизму «Повага», Детектора медіа та соціального проекту «50 відсотків» за підтримки Національного демократичного інституту (НДІ) та Координатора проектів ОБСЄ в Україні.

Джерело: http://imi.org.ua/monitorings/u-novynah-ukrajinskyh-zmi-zhinok-zhaduyut-vtrychi-ridshe-nizh-cholovikiv-doslidzhennya/

23 листопада 2017
Репліки Спільноти
Реплік ще немає, Ваша репліка може бути першою
Матеріали по темі
Дослідження «Війна і трансформація повсякденності: жіночий погляд»
У ситуації, коли конфлікт сягає рівня збройного протистояння, дуже важко зупинитися і почати говорити. Ще важче - почати слухати. У ситуації воєнного конфлікту потрібно почути, як змінилося буденне життя людей, щоб зрозуміти, в яких точках повсякденності і соціально-економічних структур відбувається погіршення. Адже коли закінчиться конфлікт, соціально-економічні структури ще довго залишатимуться у такому ж стані, або й занепадатимуть далі без адекватного втручання.
Збірка «Гендерні дослідження. Донбаські студії»
Збірка містить авторські та перекладені наукові та публіцистичні статті, інтерв’ю та ілюстрації, що описують життя жінок та чоловіків під час військових конфліктів, а також під час головних моментів розвитку Донбасу. Книжка мала на меті дослідити контекст Донбасу крізь гендерний аспект, висвітлити умови життя чоловіків та жінок, їхні гендерні та соціальні ролі у східному регіоні України. А також — світові приклади стратегій виживання у окупаційному та постокупаційному суспільствах. У збірці представлені тексти українською та російською мовами. Проект здійснено за підтримки Фонду імені Гайнріха Бьолля в Україні
Жінки Центральної та Східної Європи у Другій світовій війні: Гендерна специфіка досвіду в часи екстремального насильства
У збірнику наукових праць представлено розвідки українських та зарубіжних дослідниць і дослідників, в яких проаналізовано найрізноманітніші аспекти специфічно жіночого досвіду Другої світової війни на теренах Центрально-Східної Європи.
Гендер для медій
«Гендер для медій» є новим сучасним підручником із гендерної теорії. Його створено для старших курсів бакалаврського рівня навчання. Ви знайдете в ньому чимало історичних екскурсів, карикатур, графіків, таблиць, схем, кросвордів, інформації про цікаві фільми та книжки, якими проілюстровано окремі розділи і теми.
Сучасне розуміння маскулінності: ставлення чоловіків до гендерних стереотипів та насильства щодо жінок
Дослідницька робота та публікація цього звіту здійснені Українським центром соціальних реформ на замовлення UNFPA, Фонду ООН в галузі народонаселення за сприяння Департаменту з питань міжнародного розвитку Уряду Об’єднаного Королівства Великої Британії та Північної Ірландії (UK DFID).  
Прощавай, «клуб білих чоловіків за 40»: як людське розмаїття збільшує прибутки в інвестиційному бізнесі
Компанії, які дбають про розмаїття команди, зокрема в керівництві, мають більше шансів покращити свої позиції на ринку. Тому не дивно, що гендерна рівність починає цікавити дедалі ширші кола. Коли йдеться про фінансовий бік питання, скептики замовкають. Сьомого вересня 2018 року в Києві відбулася унікальна подія — перший Форум із соціокультурного різноманіття, організований Асоціацією інвестиційних професіоналів CFA Society Ukraine. На Форумі представники і представниці світу інвестицій, фінансів та IT із 15 країн світу поділилися досвідом того, як свідома відмова від «чоловічого клубу» на рівні ухвалення рішень підвищує продуктивність організацій, та дискутували про те, що заважає жінкам підніматися кар’єрними сходами.
Гендер: язык, культура, коммуникация
Сборник тезисов Третьей международной конференции «Гендер: язык культура, коммуникация» отражает содержание представленных на конференцию докладов по гендерной проблематике в лингвистике, литературоведении и теории коммуникации. Освещаются четыре группы научных проблем: методологические проблемы исследования гендера в лингвистике и теории коммуникации; гендер как социокультурный феномен и его отражение в языке; гендер в межкультурной коммуникации; текст и дискурс: гендерный анализ.
Гендерные аспекты предпринимательской деятельности
На пути развития рыночной экономики одним из двигателей экономических реформ должен стать развитый класс предпринимателей, для широкомасштабного становления которого необходимо создание соответствующих не только экономических, но и социальных условий. Женщины активно участвуют в преобразованиях экономики, меняют формы трудовой активности. Основное социальное противоречие, заключается в том, что, с одной стороны, рыночная модель позволяет свободно развиваться женской экономической инициативе, самостоятельности и независимости в выборе форм занятости, с другой стороны, в условиях перехода к рынку, принципиально отличных от сложившихся в советское время норм, установок трудового поведения, женщины оказываются менее готовы к свободной, инициативной деятельности, менее адаптированы, чем мужчины. Женщины вынуждены не просто менять в массовом порядке свой социальный и профессиональный статус, но в большинстве случаев его снижать, становясь безработными, переквалифицируясь, как правило, на другие профессии и используя формы занятости, не требующие ни образования, ни накопленных профессиональных знаний.
Гендерные проблемы в информационном обществе
В разделах сборника вкратце рассматривается ход международных дискуссий по гендерным вопросам в связи с информационными технологиями, сопоставляется влияние инфраструктурных и специфических гендерных ограничений на возможности женщин использовать потенциал новых информационных и коммуникационных технологий в разных регионах мира. Издание подготовлено в рамках Программы ЮНЕСКО "Информация для всех".
Гендерное равенство на выборных должностях: Шестиступенчатый план действий
Базовое исследование для разработки Руководства БДИПЧ ОБСЕ по содействию участию женщин в политических партиях. Данное исследование было проведено для Бюро по демократическим институтам и правам человека ОБСЕ (БДИПЧ) в качестве основы проекта «Содействие участию женщин в деятельности политических партий».