Навіщо і як долади гендерний розрив та стереотипи у технологічних галузях говорили під час четвертого модулю проєкту STEM is FEM представниці НАТО, ООН, посольства США та УкрОборонПром. У заході взяли участь 30 старшокласниць, зацікавлених у тематиці робототехніки та інженерії.
“Подолання гендерного розриву у галузі STEM – це спільна глобальна мета. Повноцінна участь жінок у цій сфері веде до кращих результатів не тільки в житті жінок, але і в досягненнях цілих суспільств. Жінки досі недостатньо представлені в інженерному й технологічному секторах України – 40% або й менше відсотків серед працівників. Така недооцінка жінок викликає тривогу, тим більше, що кар'єру у STEM часто називають роботою майбутнього, яка сприяє розвитку інновацій, соціального добробуту, інклюзивного зростання і сталого розвитку. Тут існує більше посад, ніж їх можуть зайняти самі чоловіки”,
- вважає Радниця з зовнішньо-економічних питань посольства США в Україні Меган Боулдін.
Директорка Центру інформації та документації НАТО в Україні Барбора Маронкова додала, що вважає гендерну упередженість - штучно створеним явищем, яке не є нормальним для суспілства. Вона зазначила, що не бачить для існування цього явища об’єктивних причин, адже так - чоловіки і жінки різні, та кожен із них може бути як гарним, так і поганим професіоналом своєї справи. Тому пані Барбора підтримує тенденцію до зменшення упередженності, до якої, на її думку, рухається світ.
Багато спікерки говорили про те, що участь у STEM зараз дозволить жінкам вплинути на подальше формування картини світу. Адже, саме технології у багатьох сенсах формують нову реальність.
“Коли жінки почали викладати ІТ на курсах, ми їх запитали - “В чому ваша мотивація? Чому ви безпосередньо займаєтесь цим напрямком?”. Вони сказали - “Розумієте, зараз кодувальники і інженери змінюють світ. І буде дуже прикро, якщо ці зміни світу будуть залежати тільки від чоловіків”. Тобто якщо тільки чоловіки будуть створювати світ так, як вони розуміють. Тому ми дуже хочемо, щоб дівчата також долучались до технологій, долучались до таких змін. І дійсно, наш світ тоді буде більш збалансованим, більш гармонійним. І таким чином, ми б могли дійсно йти в більш гармонійне суспільство”,
- пригадала заступниця Генерального директора з цифровізації та інновацій ДК УкрОборонПром Надія Васильєва.
Радниця посольства США Меган Боулдін також наголосила на тому, що неможна ігнорувати той факт, що прогрес науки, якого досягають виключно чоловіки не завжди пристосований до задоволення потреб жінок. Особливо яскраов це помітно у медичній тематиці. Вони відмітила, що якщо половина населення планети не робить свого внески у найкращі ідеї, це означає, що ідеї насправді не найкращі.
За даними аналітикині Фонду ООН у галузі народонаселення, UNFPA в Україні Наталії Кошовської Україна посідає лише 59 місце за показниками гендерної рівності у світі. За її словами в Україні існує розрив в оплаті праці жінок та чоловіків у приблизно 25%. І лише 24% жінок задіяно в ІТ-секторі економіки. Причини цього явища вона пояснила так:
“Ми робили з U-report опитування серед дівчат про те, чому вони менше орієнтовані на кар’єру в науково-технічній сфері, і ось що ми дізналися. 30% вважають, що вони недостатньо обізнані в цій темі, і їм переважно не цікаво. 23% не впевнені у своїх силах. 17% вважають, що це чоловіча робота, і ще 12% вважає, що робота в цій галузі негативно вплине на особисте життя. Що вони не зможуть балансувати роботу та дім так, як хотілося би. Майже 12% вважають, що через те що погано вивчали відповідні предмети у школі”.
За дослідженнями, предоставленими Кошовською, більше мотивувати дівчат до залучення у STEM буде руйнування гендерних стереотипів, збільшення кількості стажувань в компаніях, сприяння обізнаності про можливість, історії успіху дівчат, та заохочення вчителів у школі, які не орієнтуватимуть учениць на те, що задача дівчини в житті - успішно вийти заміж, але демонструватимуть, що існує багато можливостей для самореалізації.
Саме цим займається STEM is FEM - благодійний освітній проєкт, який має на меті мотивувати більше дівчат обирати для себе технологічний напрямок у освіті і кар’єрі. Окрім мотивуючих виступів, під час модулю “Робототехніка і інженерія” учасниці поставили свої запитання жінкам, які працюють у галузі, познайомилися із спеціалізованою програмою для створення проектів роботів та представили ідею власного робота на конкурс. Завданням конкурсу було розробити робота, який допоміг би Укарїні у боротьбі із COVID-19. Переможницею стала Марія Щербань із Запоріжжя.