18 листопада, 2017

Боротьба з прекрасним чи боротьба заради прекрасного?

15 листопада 2017
Лілія Антонюк
Сфери: права людини, побудова суспільства рівних прав та можливостей, "розумна" демократія

Кажуть, що до безкінечності можна дивитись на те, як горить вогонь та тече вода. А ще на прекрасне оголене жіноче/чоловіче тіло. От тільки на вогонь доцільно дивитись, коли ви знаходитесь дружньою компанією у спеціально відведеному для проведення пікніка місці; на воду - з берегів живописного каньйону; а на оголене тіло - у випадку приватних стосунків із вашим/вашою партнером/партнеркою у романтичному та інтимному місці. Саме у цих ситуаціях ви матимете справу із прекрасним. Вогонь же у випадку спалахування житлового будинку; вода що зносить своїми потоками все навколо внаслідок цунамі; так само як і оголене жіноче/чоловіче тіло, яким рекламують сосиску в тісті, не мають нічого спільного з естетикою, чимсь «високим та духовним». У зв’язку із подіями останніх тижнів, а саме - скандалом, пов’язаним із фото та текстами, розміщеними на Instagram-сторінці користувача/користувачки (цього так ніхто і не дізнався) @perepichka_1981, доцільним буде наразі, коли вже вщухли емоції та можна підійти до питання з холодним серцем та розумом, розібратись, у чому ж різниця та чому сосиска в тісті та жіночі статеві органи не мають нічого спільного.


Про @perepichka_1981



24 жовтня 2017 р. може увійти в історію України як день, коли бережно зрощувана десятками (а то й сотнями) років та окутувана мовчазною згодою традиція принизливого ставлення до жінки у патріархальному суспільстві проявилась на повну силу. Саме цього вже не дуже теплого та сонячного дня у соціальній мережі Instagram з’явилися перші публікації користувача/користувачки @perepichka_1981, що позиціонує себе як бренд українського хот-дога, який було придумано ще тоді, коли не знали про самі хот-доги. Окрім «яскравих» зображень, увагу привертають тексти під ними наступного характеру:


«Обхвати обеими руками. Резко и сильно сожми посередине. Пусть покажется сосиска, пусть брызнет жир в лицо.»

«Сорвать зубами всё, что отделяет тебя от неё. Ворваться, проникнуть внутрь. Ведь ты так давно мечтаешь о ней.»

«Делать это лучше не вынимая из пакетика. Иначе нажмёшь чуть сильнее... и масло уже течёт по губам, рукам, кофте. Пользуйтесь, пожалуйста, пакетиками.»


Перш ніж коментувати, чи критикувати вважаю за необхідне висловити захоплення творчими здібностями особи, яка змогла сформулювати такий «креативний» прямий-непрямий натяк на інтим. Було б чудово, якби такі талановиті люди працювали на благо суспільства та його об’єднання, а не руйнацію та нищення із-середини. Відповідь на запитання, чому використані такі гучні слова як «руйнація» та «нищення», знаходиться у самій суті співіснування людей у суспільстві.


Вільна енциклопедія «Вікіпедія» дає наступне визначення цього поняття: «Суспільство —це організована сукупність людей, об'єднаних характерними для них відносинами на певному етапі історичного розвитку.» Основне, на що варто звернути увагу, – це сукупність об’єднаних людей: абсолютно різних за зовнішнім виглядом, вподобаннями, характерами, поведінковими моделями та банально статтю, віком і соціальним станом. А одним із основних моментів, який дозволяє всьому цьому різноманіттю уживатись разом, є повага: повага один/одна до одного/одної і до різноманіття загалом. Та про яку повагу до жіноцтва як категорії населення може іти мова, якщо публічно поруч із зображенням жіночих статевих органів ставлять сосиску, супроводжуючий це текстом, що дає підказки щодо того, яким чином потрібно діяти для збудження чоловіків?


Про сексизм та сексуальну об’єктивацію



Очевидно, що у таких випадках ми маємо справу із сексизмом та сексуальною об’єктивацією. Поняття об’єктивації як перетворення когось на предмет зазвичай не викликає запитань. Сексуальна ж об’єктивація – це перетворення жіночого/чоловічого тіла на предмет з акцентуванням на сексуальності, за рахунок чого відбувається привернення увагу до товару чи послуги не-сексуального характеру (як на прикладах з фото). Поняття «сексизму» зазвичай сприймається складніше. Його суть зводиться до упередженого ставлення та дискримінації групи людей через їхню стать або гендерну ідентичність, що проявляється у суспільній недооцінці або упередженню по відношенню до представників відповідної статі в цілому (до речі, у сучасній науці існує консенсус щодо того, що сексизм стосується переважно жінок, але може опосередковано шкодити чоловікам також). Випадок з @perepichka_1981, на мою думку, характеризується обома категоріями: реклама є сексистською та містить сексуальну об’єктивацію жінок.


По-перше, основний меседж реклами, розміщеної користувачем/користувачкою, полягає у заклику купувати перепічку. Та для демонстрації його використане оголене жіноче тіло. Прямого зв’язку між ними немає. Підписи до зображень містять завуальовані сексуальні натяки. Таким чином формується упередження щодо того, що будь-яка особа жіночої статі – це "доступний секс". Негатив цього явища полягає у тому, що, зокрема, через таку рекламу відбувається трансляція у суспільство ідей неповаги та принизливого ставлення по відношенню до жінок: жінка - це тіло; жінка – це секс. Про те, що жінка – це, перш за все, людина, особистість та індивід «забувають». Найбільш деструктивний вплив такі інформаційні матеріали здійснюють на дітей та підлітків, які, перебуваючи у їх оточенні, починаються сприймати за норму зневажливе ставлення до жінок. У майбутньому це проявляється у сексуальних домаганнях, зґвалтуваннях та домашньому насильстві, жертвами якого стають ті ж самі діти.


Про прекрасне: «високе та духовне»



Представники @perepichka_1981 зазначили, що вся концепція їхньої реклами побудована навколо ідеї краси жіночого тіла, а деякі прихильні до них коментатори/коментаторки стверджують, що ті, хто звинувачують бренд в сексизмі та сексуальні об’єктивації жінок, просто не розуміють, що таке креативний маркетинг та справжня краса. Чи справді це можна вважати прекрасним?


У вже згадуваній вище вільній енциклопедії «Вікіпедія» щодо категорії «прекрасне» наведено наступне твердження: «Явища можна вважати прекрасними, коли вони в своїй конкретно-плотській цінності виступають як суспільно-людські цінності, що втілюють затвердження людини в світі, свободи суспільства і людини, що свідчать про розширення меж, сприяють гармонійному розвитку особи, виникненню і якнайповнішому прояву людських сил і здібностей». В умовах, коли країна декларує напрямок на побудову демократичного суспільства рівних прав та можливостей, повага до кожної особи, її прав та свобод має стати першочерговою цінністю. А у такому випадку прекрасним може бути лише те, що сприяє гармонійному розвитку кожної особи, незалежно від статі, і якнайповнішому прояву людських сил і здібностей, а не принижує та об’єктивізує окремі групи.


Тож давайте боротись не з прекрасним, а заради прекрасного!

Боротьба з прекрасним чи боротьба заради прекрасного?