Навчальний посібник «Основи теорії гендеру» спрямований на те, щоб цілісно й у систематизованій формі подати основні поняття, структуру й тематику гендерних досліджень як предмета міждисциплінарного вивчення. Тут систематизовано викладено як основи гендеру, так і способи його побутування в різних суспільних сферах та соціальних інститутах. Структура посібника побудована за модульною системою та містить розділи, що можуть бути висвітлені в рамках окремих навчальних дисциплін – філософії, соціології, політології, правознавства, літературознавства, мовознавства тощо. Розрахований на студентів ВНЗ та викладачів соціальних і гуманітарних дисциплін. Видання здійснено в рамках Програми рівних можливостей ПРООН за фінансової підтримки Міжнародного фонду «Відродження» у співпраці з Міністерством освіти і науки України. Текст посібника підготував Київський інститут гендерних досліджень.
Зміст:
- Вступ
- Т.М. Мельник. Ґендер як наука та навчальна дисципліна;
- Н.Д. Чухим. Проблематика статі: виникнення та ґенеза;
- І.О. Головашенко. Становлення теорії ґендеру;
- Л.В. Малес. Біологічні, психологічні та соціокультурні чинники ґендеру;
- П.П. Горностай. Ґендерна соціалізація та становлення ґендерної ідентичності;
- С.М. Оксамитна. Ґендерні ролі та стереотипи;
- О.З. Маланчук-Рибак. Жіночий рух як ідеологія і практика суспільних змін;
- Т.М. Мельник. Ґендер у політиці;
- М.М. Скорик. Ґендер і ЗМК;
- Т.М. Мельник. Правові аспекти ґендеру;
- В. Близнюк. Ґендерні відносини в економічній сфері;
- Н.В. Лавриненко. Ґендерні відносини в родині;
- В. Суковата. Ґендер і релігія;
- В.П. Агеєва. Ґендерна літературна теорія і критика;
- В.П. Агеєва. Українська ґендерна культурологія;
- О.С. Фоменко. Ґендер і мова;
- О.А. Луценко. Ґендерна освіта й педагогіка;
- Л.О. Смоляр.Становлення ґендерної освіти в Україні.
Основи теорії гендеру: навч. посіб. / ПРООН; Київ. ін-т гендер. досліджень; редкол : В.П. Агеєва, Л.С. Кобелянська, М.М. Скорик; відп. ред. М.М. Скорик. – Київ: К.І.С., 2004. – 536 с.