Сексизм у публічному просторі — негативне явище, яке погіршує становище жінок. А проте воно досі трапляється і на платформах медіаресурсів. Частина ЗМІ використовує його свідомо, заграючи із суспільними стереотипами. Інші ще просто не прочитали цю статтю і не вміють відстежувати його у своїх матеріалах. Для медіапрацівників/-ниць ми підготували сім порад про те, як уникнути сексизму.
Ці поради для вас, якщо ви:
– хочете навчитися працювати в медіа за журналістськими стандартами;
– усвідомлюєте свою відповідальність перед суспільством як представник/-ця ЗМІ;
– розумієте важливість упровадження гендерної рівности для покращення становища жіноцтва і для євроінтеграційних процесів в Україні;
– хочете бути сучасним/-ою журналістом/-кою, чиї матеріали відповідають часу, а не здаються «привітом із минулого».
7 рекомендацій від Гендер в деталях про те, як писати без сексизму
1. Працюйте за журналістськими стандартами і дізнайтеся, що таке «сексизм»
Один із сучасних стандартів, особливо актуальний у часи війни, — етичність. Якщо ви з повагою ставитеся до своєї аудиторії, до героїв/-їнь матеріалів, до людей, про яких пишете, з великою ймовірністю у ваших матеріалах навряд чи прослизне сексизм. А щоб перевірити це, ви повинні знати «базу», що сексизм — це упередження чи дискримінація людей через їхню стать та/або гендер. Навчіться помічати такі упередження в повсякденному житті (про це в статті Як помітити сексизм: 5 практичних порад від Гендер в деталях) і переносьте цю навичку в професійну діяльність.
2. Не використовуйте гендерні стереотипи
Стежте, щоб у матеріалах не проскакували узагальнення про те, якими бувають чи повинні бути всі жінки або всі чоловіки. Не переносьте характеристику людини на її стать. Наприклад, не можна казати, що автомобільна аварія сталася через те, що за кермом була жінка, — очевидно, що це не справжня причина аварії. Не треба притягувати кота за хвоста і вигадувати про вплив кольору волосся на інтелект, як у стереотипах про білявок. Не діліть у своїх текстах професії на «чоловічі» й «жіночі».
Не використовуйте стереотипні епітети й вислови на зразок «мужній чоловік» (краще замінити на «відважний, сміливий»), «справжня красуня» (суб’єктивні характеристики зовнішности зовсім ні до чого), «не лише красива, а й розумна» (формує враження, ніби для жінок це виняток) тощо. Кожна людина індивідуальна, краще акцентуйте увагу на цьому і на тому, що кожен досвід може бути унікальним.
3. Враховуйте розмаїття досвідів
Для цього можете використовувати такий метод: спитайте себе, а як би ви хотіли, щоб було представлено в медіа ваші досвіди. Чи є в цьому представленні місце для вашої біологічної статі? Чи все-таки ключова інша характеристика? Вмійте проявляти емпатію до героїв/-їнь матеріалів і намагайтеся зрозуміти їхню мотивацію чи причинно-наслідкові зв’язки. Ваша мова й інші засоби, які ви вживаєте, повинні демонструвати розмаїття досвідів та унікальність кожної людини.
4. Стежте за заголовками матеріалів
Спокуса використати клікбейтний заголовок, щоб привернути увагу аудиторії, може бути дуже великою. А проте завжди треба зважити потенційну шкоду від такого заголовку (який ще й може бути перекрученим чи вирваним з контексту) для людини, про яку цей матеріал, і для аудиторії, яка може прочитати лише заголовок і буде обдуреною.
5. Уникайте зайвого опису зовнішности людини й акцентування на сексуальній привабливості
Цей прийом часто використовує «жовта преса» — опис зовнішніх характеристик відомих людей. Є спокуса піддатися на це і в інших матеріалах. Наприклад, у статтях про насильство журналіст(к)и теж можуть вдаватися до опису зовнішности потерпілої і створити хибне враження, ніби це якось впливає на кривдника при виборі жертви.
6. Підтримуйте гендерну рівність
У цієї підтримки можуть бути різні прояви, невикористання сексизму — один із них. У своїх матеріалах ви також можете демонструвати розмаїття ролей і можливостей для всіх гендерів, а ще розповідати про жіночі досвіди. Ви можете використовувати гендерно чутливу лексику, вживати фемінітиви, дотримуватися гендерного балансу серед запрошених експертів/-ок тощо. Пам’ятайте, що представлення має бути не тільки рівним, а й справедливим.
7. Стежте за інфопростором, реакцією суспільства й експертів/-ок на публікації
Ви повинні бути в курсі подій і вчитися аналізувати сексистські кейси, щоб уникати такого у власних медіаматеріалах. Також рекомендуємо читати аналізи від експертних ресурсів. Наприклад, на Гендер в деталях ми маємо рубрику #сексизм_патруль, у якій ви знайдете не лише кейси, а й пояснення, чому це саме сексизм, що в ньому шкідливого та як можна зробити / написати інакше. У пригоді вам стануть і матеріали цього циклу статей про сексизм, які є всі за посиланням.
Цей проект реалізується за підтримки Шведського інституту.