Залипаючи в стрічку ТікТок, я натрапила на ролик, який здійняв хвилю захоплення в моїй внутрішній феміністці, спеціалістці з остеопатії і латентній революціонерці одночасно. Відео (яке, на секундочку, ВЖЕ мало майже 38 мільйонів переглядів) було про флешмоб, який організувала Джекі Місканік (Jackie Miskanic) у США біля однієї з крамниць бренду Victoria’s Secret, відомого своїм баченням «ідеального жіночого тіла». Джакс і ще зо два десятки професійних танцівниць і танцівників смалили танець під фанкову пісню Victoria’s Secret. Родзинка перформансу — текст пісні: вона про секрет Вікторії, який полягає в тому, що власник компанії — це старий чувак з Огайо, котрий заробляє бабло на дівчатах і їхніх проблемах із тілом, нав’язуючи стандарт краси «шкіра й кістки з великими грудьми».
«Нічогенька така акція!» — подумала я і полізла на сторінку авторки відео. Як там кажуть? Що далі в ліс, то товщі партизани? Отож-бо.
Організаторка флешмобу Джекі Місканік виявилася авторкою пісень, фіналісткою шоу «Американський ідол» (American Idol) та зіркою ТікТоку @jaxwritessongs. Її сценічний псевдонім — Джакс (Jax). На початку червня цього року вона запостила на своїй сторінці відео, яке стало без перебільшення маятником цієї історії. Джекі працює нянею, вона саме зустріла після школи дівчинку-підлітка Челсі й одразу записала на відео коротеньку, знайому багатьом дівчатам навіть у нашій країні історію. Челсі міряла в магазині купальник, а її токсична подруга принизила її, назвавши пласкою і товстою в тому бікіні. Шопінг відбувався у Victoria’s Secret.
«Отож я написала пісню для неї [Челсі], тому що коли я була в її віці, у мене було чимало проблем з харчуванням і мені дуже хотілося, щоб тоді поряд зі мною була людина, яка сказала б мені оце». Далі Джекі ввімкнула пісню...
Останні тридцять років Victoria’s Secret створювали образ «ідеального» жіночого тіла, який поламав не одну тисячу психік, як дівочих, так і чоловічих, бо вводив в оману і віддаляв від реальности. Леслі Векснер, власник бренду з 1980-х, ніби втілював усі чоловічі фантазії в образах «ангелів Victoria’s Secret». Бренд робив ставку на відверту сексуалізованість і наполегливо переконував жінок в усьому світі, якою має бути на вигляд привабливість. Це тривало до останнього часу, навіть коли інші бренди спідньої білизни переглянули свої рекламні меседжі і змінили концепцію на ближчу до реального життя й тіла.
Десятиліттями люди по всій планеті розчаровувалися в собі, терпіли приниження, катували себе дієтами й однаково страждали від дефіциту поваги до себе і своїх форм. У результаті сьогодні ми маємо глобальну проблему — спотворений образ тіла. Ця проблема така багатошарова, що навіть цибуля їй позаздрить.
На початку 2020-х хвиля почала відкочуватися назад, поглинаючи вперті бренди, які не проявляли й дещиці поваги до своїх клієнток/-ів, обираючи для своїх кампаній тільки високих худих дівчат з відшліфованими пластичними хірургами і графічними редакторами тілами. Victoria’s Secret трималися до останнього зі своїми шоу ангелів, але наразилися на скандали, продажі почали стрімко падати, як і кредит довіри клієнток.
Феномен пісні Джакс у тому, що вона примусила відреагувати всіх. Як після першої публікації, так і після флешмобу, люди писали в коментарях про свої переживання, свій досвід, ніби нарешті здобули голос говорити про це. Люди розповідають свої історії у супроводі її пісні. Пісня завірусилась! Вона навіть потрапила на радіостанції і займає непогані позиції за популярністю в топ-чартах, про неї писали різні американські медії.
Опоненти не лишилися осторонь. За якихось два місяці на офіційній сторінці Victoria’s Secret з’явився лист-звернення від нової виконавчої директорки компанії Емі Гок. Вона подякувала Джакс за правду і за те, що порушила у своїй пісні важливу тему. Емі Гок написала, що вони не шукають виправдань за минуле і хочуть відновити довіру з клієнтками. За словами Гок, мета компанії — розбудовувати суспільство, у якому кожна людина почуватиметься почутою і побаченою. Ніби адекватна, навіть правильна реакція. Та чи не надто довго думали?
Цього листа розмістила у себе в Тікток і Джакс. Знаючи, що її сторінку читають у Victoria’s Secret, і керуючись словами Емі Гок, співачка й блогерка запросила аудиторію висловлюватися в коментарях і сформулювала питання: «Чого вам бракує? Що вам потрібно [бачити в рекламі], щоби почуватися комфортно, безпечно, відчувати, що враховано ваші потреби?»
Користувачки ТікТоку багато писали не тільки про звичайні реальні «неідеальності», як-от зморшки, розтяжки, шрами, волосся, татуювання тощо. Люди вказували, що треба зважати на жінок із вадами тіла, жінок старшого віку, нестандартних розмірів, адже всі хочуть почуватися привабливими. І це відчуття формується, зокрема, через ставлення оточення. Окремо писали про реальну відповідність розмірів білизни та про інклюзивних консультанток/-ів в офлайн-крамницях.
Задля справедливости треба визнати, що після зміни керівництва у Victoria’s Secret почали більше залучати до фотосесій жінок з різними формами і об’ємами (хоча від ретуші досі не можуть відмовитись).
Цікаво спостерігати, як за допомогою соцмереж — їхньої прозорости й швидкости — люди впливають на речі й процеси, які раніше здавалися недосяжними. Хочеться вірити, що вже тепер ми перетворюємося з пасивних свідків історії на безпосередніх її творчинь.
А Джакс крута, крім того, що талановита. Вона з тих дорослих, які підтримують і виступають на боці не лише дитини, а й здорового глузду та реальности. І яких поки що бракує поряд із дівчатами-підлітками в усьому світі.
Відео флешмобу: https://www.tiktok.com/@jaxwritessongs/video/7124482060714085675?is_copy_url=1&is_from_webapp=v1
Перша публікація пісні: https://www.tiktok.com/@jaxwritessongs/video/7106658975130635563?is_copy_url=1&is_from_webapp=v1
Відповідь Victoria’s Secret: https://www.instagram.com/p/ChIVYqSvcR8/?igshid=YmMyMTA2M2Y%3D