18 листопада, 2017

Всесвітній економічний форум: гендерний вимір

10 травня 2017
Любов Жарова

Дослідниця, викладачка, консультантка. Докторка наук з економіки. Фахово займається питаннями сталого розвитку, що охоплює баланс екологічного, економічного і соціального складників суспільного життя. Гендерні питання — невилучна частина такого розвитку — належать до кола інтересів авторки, яка розглядає їх економічний зріз. Офіційний вебсайт і сторінка у фб.

Всесвітній економічний форум уже більше як 10 років порушує теми гендерної рівності, участі жінок у науці й бізнесі тощо. У 2017 в ході обговорення було сказано, що прогрес — дивна річ: щоб послати людину на Місяць, знадобилося 40 років, а до того, щоб жінка очолила уряд чи велику фірму, багатьом країнам доведеться пройти шлях у 170 років, долаючи міфи і стереотипи. Цей матеріал присвячено дослідженням, рекомендаціям та висновкам на тему гендерної рівності, оприлюдненим на зустрічах у Давосі.

Всесвітній економічний форум: гендерний вимір

«Ми не повинні боятися слова фемініст/ка. Чоловіки й жінки повинні так говорити про себе».

Джастін Трюдо, прем’єр-міністр Канади

Освітня і просвітня діяльність уже давно вийшли за рамки навчального процесу. Багато відомих і успішних у різних галузях людей говорять про потребу постійно вдосконалюватися і здобувати нові знання. Сьогодення пропонує нам новий термін — «безперервне навчання» (Lifelong learning) — для постійного, добровільного і самомотивованого зростання в особистій і професійних сферах, що сприяє не тільки соціальній інтеграції, активній громадянській позиції й особистісному розвитку, а й самодостатності, конкурентоспроможності та зайнятості[1]. Такі всеохопні і наскрізні освітні і просвітні процеси передбачають залучення в них і до них усіх, зокрема управлінців і посадовців найвищого рівня. Отже, виникає потреба створити добровільну незаангажовану і неприбуткову платформу для обміну думками, проблемами й ідеями серед світового істеблішменту, науковців, представників неурядових організацій, інших зацікавлених сторін. Одна з таких визнаних платформ — Всесвітній економічний форум.

Всесвітній економічний форум (The World Economic Forum)[2] — це міжнародна організація для державно-приватного партнерства, у якої амбітна мета — покращити світ через залучення до діалогу, освіти і просвіти політиків, бізнесменів, лідерів суспільної думки, науковців та освітян. В основі роботи форуму (з моменту заснування 1971 року) — теорія зацікавлених сторін, яка стверджує, що організація відповідальна перед усім суспільством. Форум — це платформа для поєднання і врівноваження досвіду різноманітних організацій, державних, приватних і так само наукових; демонстрація можливості економічного розвитку в інтересах всього людства та за найвищими стандартами управління на основі високих моральних і інтелектуальних норм.

Економічний розвиток неможливий без ефективного використання всіх ресурсів. Мало того, в сучасну епоху технологічного розвитку, орієнтовану на комунікаційні технології, людські ресурси набирають дедалі більшого значення. Обговорення ефективності розвитку, стратегічних пріоритетів і планів на розбудову неможливе без актуалізації гендерних аспектів людських ресурсів. Численні дослідження доводять, що розрив у заробітній платні чоловіків і жінок, відсутність жінок на вищих щаблях управління — від фірми до держави, стереотипи про місце і роль жіноцтва тощо — це не поодинока проблема і не така, що стосується лише жінок, а істотний гальмівний чинник для економічного процвітання і зростання кожної держави та світової економіки загалом.

Цей матеріал присвячено дослідженням, рекомендаціям і висновкам, оприлюдненим під час зустрічей у рамках Всесвітнього економічного форуму.

Всесвітній економічний форум уже більше як 10 років порушує теми гендерної рівності, участі жінок у науці й бізнесі тощо. У ході цьогорічного обговорення було сказано, що прогрес — дивна річ: щоб послати людину на Місяць, знадобилося 40 років, а щоб жінка очолила уряд чи велику фірму, багатьом країнам доведеться пройти шлях у 170 років[3], долаючи міфи і стереотипи.

Гендерні міфи економіки

Існує кілька міфів про доцільність інвестування в жінок[4].

  • Інвестиції в жінок і гендерну рівність не окупляться. Проте подолання гендерного розриву призведе до зростання світового ВНП. У доповіді McKinsey Global Institute[5] доведено, що якщо жінки грають однакову роль на ринках праці з чоловіками, то зростання світового ВНП становитиме до 26 % (це 28 трлн доларів, тобто розмір сучасних американської і китайської економік).

  • Нерівність притаманна лише розвитковим країнам. Гендерна рівність актуальна для всіх країн, незважаючи на рівень їх економічного розвитку. У США на кожні 100 чоловіків на керівних посадах припадає лише 66 жінок, тоді як жінки виконують удвічі більше неоплачуваної роботи з догляду. У Європі ситуація гірша: тут чоловіки обіймають 89 % керівних посад.

  • Дохід жінок і чоловіків використовується однаково. Доходи жінки більшою мірою реінвестуються в сім’ї і громади, серед яких вони живуть, що сприяє їх економічному розвитку (зокрема освіті, харчуванню, охороні здоров’я). Дослідження, проведене в Бразилії, показало, що ймовірність виживання дитини зростає на 20 %, коли мати може керувати фінансами[6]. Обмеження в розпорядженні фінансами і доступі жінок до них часто обґрунтовують культурними традиціями, станом здоров’я, соціальною ієрархією тощо.

  • Жінки воліють працювати менше. Встановлення гендерної рівності дозволить рівніший розподіл обов’язків і заробітку. Наразі жінки працюють не менше за чоловіків, на них припадає більша частка неоплачуваної праці — догляд за господарством, піклування про дітей і людей похилого віку. В окремих регіонах Південної Азії, Середнього Сходу і Північної Африки жінки виконують більше як 90 % неоплачуваної роботи[7].

  • Подолання нерівності автоматично збільшить доходи жінок. Контроль за доходами — крок до подолання нерівності, а не навпаки. Дослідження показують, що можливість жінки заробляти і брати участь у розподілі сімейного бюджету сприятиме зростанню економічного добробуту родини. Програма Bolsa Familia в Бразилії, що забезпечує соціальні грошові перекази безпосередньо дружинам, зафіксувала скорочення на 25 % нерівності і на 16 % — кількості сімей, які проживають в умовах екстремальної бідності[8].

  • Жіночі групи непотрібні для економічного розвитку. Проте жіночі групи, зокрема кооперативи, фермерські групи, бізнес-асоціації, профспілки тощо, — це часто одинока можливість для економічного розвитку багатьох жінок. Крім того, жіночі групи можуть запропонувати безпечний притулок, у якому жінки можуть об'єднувати і максимізувати ресурси, керувати ризиками, експериментувати, формувати навички і потенціал, ставати наставницями і вчити одна одну. Такі організації надають правозахисні, освітні і просвітницькі послуги, інформацію та психологічну підтримку.

  • Гендерно-чутливі і родинно-орієнтовані програми та політики не окуповуються. У США кожен долар, інвестований урядом у планування сім'ї, заощаджує $7 платників податків[9], а в розвиткових країнах, наприклад у Йорданії, — до $16[10]. Центр «Копенгагенський консенсус»[11] показав, що кожен долар, витрачений на сучасні методи контрацепції, дасть $120 спільної вигоди[12]. Інвестиції в робітників із родинами та залучення гендерних аспектів у корпоративну культури повертаються, зокрема, через підвищення продуктивності праці, скорочення прогулів, більшу орієнтованість на результат тощо. Дослідження ефекту від запровадження елементарних можливостей з охорони здоров’я для жінок із дітьми в Бангладеш[13] і Єгипті[14] показали повернення інвестицій на рівні $3 і $4 відповідно.

 

10 найвпливовіших жінок світу 2016 (за версією Forbes)[15]

1. Ангела Меркель, федеральний канцлер Німеччини

2. Гіларі Клінтон, кандидатка на посаду президента США

3. Джанет Єллен, голова федеральної резервної системи США

4. Мелінда Гейтс, співголова Фонду Білла і Мелінди Гейтс, США

5. Мері Барра, генеральний директор General Motors, США

6. Крістін Лагард, директор-розпорядник Міжнародного валютного фонду, Франція

7. Шерил Сендберг, головний операційний директор Facebook, США

8. Сюзан Войціцька, генеральний директор Youtube, США

9. Мег Вітман, генеральний директор Hewlett-Packard (до цього — генеральний директор eBay), США

10. Ана Патриція Ботін, голова ради директорів фінансово-кредитної групи Santander, Іспанія

Ще один міф — необов’язково залучати жінок до управління державою. Сьогодні представництво жінок у політиці збільшилося: за останні 20 років на посади президентів і прем’єр-міністрів було обрано чи призначено три чверті від загальної кількості жінок на таких посадах. Однак загальний розрив між чоловіками й жінками в можливості реалізації політичних прав і можливостей становить 23 %. Тільки 20 % усіх національних парламентарів становлять жінки, вони обіймали 18 % міністерських посад і тільки в 47 % країн головою держави за останні 50 років була жінка.

Згідно з останнім звітом UNWomen[16], зростання кількості жінок на вищих щаблях політичного життя сприятиме збільшенню їх числа на всіх рівнях та стимулюватиме демократичні процеси в суспільстві. UNWomen визначив чотири шляхи підвищення участі жінок в управлінні державою[17]:

  • встановлення кількісних цільових показників для жінок на керівних посадах;
  • розширення і диверсифікація пулу кваліфікованих жінок, здатних брати участь у виборах;
  • підвищення поінформованості про переваги участі жінок у політиці;
  • заохочення та підтримка жінок на керівних посадах.

Названі міфи обмежують жінок у прагненні збудувати кар'єру, просуванні на робочому місці, доступі до капіталу — особливо в економічно відсталих регіонах. Ці міфи заважають жінкам не тільки на особистому рівні, — вони так само шкодять спільному прогресу і зростанню.

Що може сказати про гендерну нерівність гра в шахи

Важливий чинник, який обмежує участь жінок в економічному житті, — звичні форми менеджменту. Останні дослідження розриву в оплаті праці і низького представництва жінок на керівних посадах зосереджувалися на поведінкових аспектах, зокрема на різних поведінкових моделях в умовах конкуренції. Як свідчать результати дослідження, впливає не так стратегія поведінки, як стать опонента. Дослідження ґрунтувалося на аналізі шахових партій, у яких жінки за інших рівних умов частіше припускалися помилок, якщо супротивником був чоловік[18].

Численні наукові дискусії і поодинокі політичні реформи не дали очікуваного результату, зокрема через гендерну різницю в людському капіталі та дискримінацію з боку роботодавця[19]. Дехто з дослідників[20] доводив, що чоловіки краще демонструють себе в конкурентній боротьбі, обґрунтовував схильність жінок уникати конкуренції[21] і працювати «так само» в неконкурентних умовах. Проте інші поставили під сумнів ці висновки і зосередили увагу на питанні не схильності до конкуренції, а на тому, хто є візаві у конкурентній боротьбі, адже в окремих галузях чи на певному рівні просування по кар’єрній драбині жінки потрапляють у систему з дискримінаційними і стереотипними уявленнями про гендерні ролі й здібності і змушені протистояти цим викликам. Для таких досліджень важко знайти недискримінаційне конкурентне середовище, створити ідеальну гендерну конкуренцію. Змагання з шахів виявилося одним із можливих варіантів такого «ідеального середовища». Комп’ютерний аналіз результатів довів, що жінки демонструють таку саму схильність до конкуренції і прагнення перемагати, що й чоловіки, проте викликає занепокоєння цікавіший факт: якщо у конкурентній боротьбі двох жінок рівного потенціалу імовірність перемоги 50 % (показники конкурентної боротьби однакові для одностатевих пар незалежно від статі), то у протистоянні з чоловіком за таких самих умов імовірність виграти знижується до 46 %[22].


Представлені результати ілюструють теорію підтвердження стереотипу (the theory of stereotype threat)[23]. Згідно з нею, негативний стереотип (наприклад, шахи — чоловіча гра[24]) викликає страх підтвердити цей стереотип, що знижує продуктивність і врешті-решт сприяє його підтвердженню. Водночас аналіз поведінки чоловіків і жінок у стресових ситуаціях (на прикладі шахових і тенісних турнірів[25]) доводять, що вона залежить не від гендеру, а від ступеня стресу й очікувань.

Цю теорію в дії засвідчило і Національне бюро економічних досліджень (the National Bureau of Economic Research)[26]. Згідно з ним, молоді жінки схильні стримувати свої кар’єрні прагнення в чоловічому оточенні, якщо вони неодружені або не перебувають у тривалих стосунках. Дослідники дійшли висновку, що навіть у висококваліфікованому й освіченому середовищі чоловіки прихильніші до жінок, орієнтованих на родину[27], і це стримує жінок та змушує обирати менш оплачувану роботу з гнучким графіком. За даними опитування[28], майже 75 % одиноких жінок відмовилися від можливості кар'єрного зростання, щоб не створювати імідж занадто наполегливих і зарозумілих, проти 60 % жінок у стосунках, 50 % чоловіків у стосунках і 43 % одиноких чоловіків.

Отже, по-перше, протистояти стереотипам і їхньому тиску можна, запроваджуючи «сліпі» турніри чи відбір на посаду, якщо вивести дослідження за межі спорту. Такий експеримент зі «сліпим» прослуховуванням провели для відбору в оркестр[29], що дозволило зробити його об’єктивнішим. По-друге, у щоденному житті ми теж стикаємося з підтвердженням стереотипів, що створює додаткові бар’єри для кар’єрного й особистого розвитку.

Тому, певно, не слід заявляти, що гендерна рівність — малоістотна проблема PR служб, яка не варта уваги. Нині з’являється дедалі більше досліджень про потребу забезпечувати гендерну рівність у компаніях як запоруку їхньої успішності у тривалій перспективі.

П’ять кроків до паритетних відносин у корпоративному секторі та інші економічні зміни на шляху до гендерної рівності

У матеріалах Всесвітнього економічного форму 2017 року було запропоновано п’ять кроків до гендерно-паритетних відносин[30] у компанії.

  1. Систематичний збір інформації і вироблення засад для обговорення гендерної нерівності на робочому місці. Показники і їх аналіз зроблять дискусію ґрунтовнішою і менш спекулятивною.
  2. Зміна корпоративної культури з метою подолати гендерні стереотипи, зокрема пов’язані з балансом роботи й особистого життя. Це передбачає і гендерно-нейтральні гнучкі можливості кар’єрного зростання для всіх працівників.
  3. Переосмислення показників ефективної роботи з метою уникнути негативного ставлення лише через потребу гнучкішого робочого графіка.
  4. Постійний пошук нових працівників для створення гендерно-збалансованої й ефективної команди. Створювати ефективний колектив замість формально забезпечувати квоти.
  5. Найголовніший пункт — досягнення гендерної рівності додано до стратегічних пріоритетів організації. Імплементація принципів у напрямку згори донизу дуже важлива, адже сприяє створенню нової корпоративної культури, ґрунтованої на відповідальності і рівності.

На останньому форумі у січні 2017 року було сформульовано інструменти, спрямовані на підвищення рівності в компаніях і організаціях у формі 23 ініціатив[31]. В основу було покладено тезу «риба гниє з голови», отож зміни мають починатися на горішніх щаблях і їх повинні ініціювати менеджери та вище керівництво. Крім втілення гендерної рівноваги згори донизу, слід виявити найболючіші гендерні проблеми в конкретній організації, встановити реалістичні цілі для їх подолання і розробити систему моніторингу прогресу.

Мірку-
вання

Плану-
вання

Впровад-
ження

Підтрим-
ка змін

Фіксація та здійснення

1.1. Забезпечити зацікавленість топ-менеджменту

1.2. Розповідати про цілі і завдання

1.3. Виявляти гендерну нерівність у компанії

1.4. Визнавати зміни

1.5. Формулювати цілі і моніторити успіхи

Зміни та вбудовування

2.1. Подолати розрив у розмірі заробітної платні

2.2. Підвищувати можливості батьків

2.3. Оцінювати прогрес і звітувати про це

2.4. Інвестувати в жінок

2.5. Запровадити «сліпий» відбір працівників

2.6. Підвищувати обізнаність у гендерних питаннях

2.7. Подолати ефект підтвердження стереотипів

2.8. Підготувати менеджерів до роботи зі змішаною командою

2.9. Створити власний приклад

2.10. Висвітлювати спроби домагань

2.11. Запровадити гендерну чутливість у корпоративну політику

Зміна масштабу дій

3.1. Кампанія зі зміни громадської думки

3.2. Співпраця з урядом і органами місцевого самоврядування

3.3. Партнерство та громадські ініціативи

3.4. Участь в освітніх програмах з гендерної рівності

3.5. Підвищення інформованості з гендерної рівності в галузі

3.6. Ініціювання гендерної рівності в ланцюгу поставників

3.7. Інвестування в жінок-підприємців

3.8. Створення нових платформ для просування гендерної рівності

Прикладом може стати компанія PricewaterhouseCoopers (PwC), чию діяльність останнє десятиріччя було присвячено створенню дружніх політик, які підтримують розмаїття[32]. Представник компанії каже про повільні зміни і про те, що досягнення гендерної рівності вимагає часу та постійної роботи. Наразі у керівництві PwC 10 чоловіків і 9 жінок.

Інший приклад — спроба розбудувати гендерну різноманітність і запровадити конкретні ініціативи для подолання нерівності, як-от подолання розриву в оплаті праці шляхом визначення єдиних смуг заробітної плати і забезпечення узгоджених процесів призначення заробітної плати; створення можливості додаткової відпустки чи грошової підтримки батькам незалежно від їхньої статі тощо. Такі ініціативи повинні підкріплюватися освітньою і просвітницькою діяльністю в масштабі всієї компанії, зокрема щодо боротьби з сексуальними домаганнями. Компанія Ernst & Young створила платформу гнучкого зв’язку для взаємодії між працівниками для покращення комунікацій і сприйняття жінок[33].

Можна стати прикладом для інших — вдала організація гендерної політики всередині компанії може стати частиною корпоративної соціальної відповідальності, — зокрема через урізноманітнення постачальників, лобіювання, партнерство з благодійними організаціями, підтримку гендерної рівності у сфері освіти тощо. Серед таких кампаній — #LikeAGirl і #ShareTheLoad від Proctor & Gamble, які стали «вірусними» у 22 країнах світу і зібрали 65 мільйонів переглядів з моменту запуску. Той факт, що 70 % дітей уважають домашні клопоти жіночою працею, змусив більше як 2 мільйони чоловіків в Індії взяти на себе частину хатньої праці.

Особистий ключ до успіху

У сучасному світі немає однозначних відповідей і рецептів успіху. Набір затребуваних професій змінюється кожні п’ять років. Експерти назвали найпотрібніші навички 2020 року[34].

  • Комплексний підхід до розв’язання проблем
  • Критичне мислення
  • Креативність
  • Уміння керувати персоналом
  • Висока ефективність співпраці
  • Емоційний інтелект
  • Оцінка й ухвалення рішень
  • Орієнтація на послуги
  • Уміння вести переговори
  • Когнітивна гнучкість

Окремі з цих навичок, як-от емоційний інтелект, традиційно краще тренуються в межах жіночої гендерної ролі: затребуваність цієї навички для всіх — показник світового поступу до гендерної рівності.

Що ж до порад особистісного зростання на платформі Всесвітнього економічного форуму, то авторка книги «Я знаю, як вона це зробила» Лаура Ванденкам узагальнила їх так[35].

  • Усі найважливіші справи, особливо ті, які вимагають великих емоційних і інтелектуальних зусиль, варто планувати на ранок.
  • Ефективна робота в «поділені зміни» (split shifts) або гнучкий робочий графік, який використовують багато жінок: частина роботи виконується вдень, а частина — ввечері або вночі (при збережені загальної кількості робочих годин). Такий режим праці — радше відповідь на виклики гендерних стереотипів, але він доводить ефективність гнучкого графіка і доцільність застосовувати його для всіх, зокрема й для чоловіків.
  • Варто скористатися можливістю працювати віддалено. Хоча це не критична умова для успіху, цей пункт дозволяє зменшити загальні витрати часу і підвищити результативність праці. Віддалена робота не передбачає, за словами авторки, роботу винятково вдома чи в офісі, а радше їх ефективне поєднання.
  • Намагайтеся думати і планувати 168 годин, а не 24. Авторка застерігає від потрапляння у пастку «24 години», яка не залишає людині часу на сон, відпочинок, родину, взагалі на будь-що ще. Натомість треба бачити всю картину: є 168 годин у тижні, а це означає, що якщо ви працюєте 40 годин на тиждень і плануєте спати в середньому вісім годин на добу, у вас ще є 72 години для інших речей.
  • Робіть реальні перерви. Багато хто губиться в перехідному стані від роботи до відпочинку, прокручуючи стрічку новин чи намагаючись бути в курсі всіх подій. Відсутність повноцінного відпочинку призводить до втоми і небачення нових можливостей.
  • Плануйте наперед, присвячуйте 10–15 хвилин щоранку, щоб спланувати день, — це дозволить розставити пріоритети, уникнути зайвих переміщень, оптимізувати графік роботи й зекономити енергію.
  • Виділяйте час для фізичних навантажень, щоби бути в тонусі, відволікатися від справ і покращити стан здоров’я.
  • Необов’язково відвідувати всі корпоративні заходи, але важливо залишатися перед очима. Треба контролювати, щоб ваші зусилля не залишилися поза увагою, а іноді й долучатися до корпоративних подій.
  • Не зловживайте телебаченням. Вимкнений телевізор дозволить провести цей час ефективніше і різноманітніше.
  • Уникайте численних нарад на користь однієї, яка здається найпріоритетнішою. Безкінечні наради і планерки — неодмінна вада бюрократичної системи, вони марнують час і відволікають від вдумливої роботи. Якщо немає можливості ухилитися від них, намагайтеся скоротити їхню тривалість.
  • Використовуйте багатозадачність для відпочинку і підвищення продуктивності праці, коли кожне завдання потребує різних навичок чи задіює різні ділянки мозку.
  • Використовуйте несподівані моменти для саморозвитку і відпочинку. Можна продумати кілька варіантів занять на випадок, якщо зустріч скасують чи станеться щось іще.
  • Намагайтеся оцінити, скільки часу забирають навіть повсякденні речі, — це допоможе спланувати день і уникнути накладок чи очікувань.

ЗАМІСТЬ ВИСНОВКІВ. Учасни(ки)ці економічного форуму спробували уявити, що станеться зі світом без жінок.

  • Менше грошей ітиме на речі, які змінюють світ. Жінки на 20 % частіше вкладають гроші у те, що згодом вплине на розвиток, наприклад в освіту і здоров’я дітей. Нобелівський лауреат Моххамад Юнус стверджує, що, маючи можливість користуватися грішми за мікрокредитами, жінки знаходили їм краще й ефективніше застосування, ніж чоловіки[36].
  • Вони так і не змогли відповісти, що станеться з тією невилучною частиною сучасного життя, яку забезпечує безоплатна праця жінок у рамках «виконання їхніх обов’язків по дому». Існує лише два варіанти — платити за це або виконувати самим, скоротивши час на основну роботу, що, можливо, призведе до зниження заробітків.
  • Зникнення «дешевої робочої сили». Участь жінок у виробництві варіюється від 15 % в Алжирі до 88 % у Танзанії, але ніде немає рівної оплати праці. У світі сукупна різниця доходів жінок і чоловіків 2016 року склала відповідно $10,778 та $19,873[37]
  • (згідно з Gender Gap Report).

Всесвітній економічний форум покликаний не тільки обговорювати гострі питання, а й переводити їх рішення з теоретичної площини в практичну, саме тому його освітня частина і просвітня функція стають щороку важливішими і охоплюють дедалі більше коло проблем. Обговорення гендерної тематики на форумі в останнє десятиліття демонструє, як економіка і спільноти щодня зазнають збитків від нерівності між чоловіками та жінками.

Неефективне використання ресурсів, позбавлення можливостей кар’єрного зростання, управління, розпоряджання фінансами й землею тощо гальмують науково-технічний поступ, стримують особистісний розвиток чоловіків і жінок та знижують добробут цілого світу. Ключ до зміни ситуації — у подоланні міфів і викоріненні стереотипів, як зі звичаєвих практик і законодавчих норм, так і з колективної та особистісної свідомості.

 

[1]           Див.: Communication from the Commission — Adult learning: It is never too late to learn // http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX:52006DC0614

[2]           World Economic Forum: https://www.weforum.org

[3]           Gender Gap Report // http://reports.weforum.org/global-gender-gap-report-2016

[4]           7 myth-busting reasons we should be investing in women // https://www.weforum.org/agenda/2017/02/

[5]           How advancing women’s equality can add $12 trillion to global growth // http://www.mckinsey.com/

[6]           Women’s economic empowerment - http://www.oecd.org/dac/povertyreduction/50157530.pdf

[7]           How advancing women’s equality can add $12 trillion to global growth - http://www.mckinsey.com/global-themes/employment-and-growth/how-advancing-womens-equality-can-add-12-trillion-to-global-growth та дані Gender Gap Report http://reports.weforum.org/global-gender-gap-report-2016

[8]           Див.: Brazil’s Bolsa Familia // http://womendeliver.org/2016/case-study-brazils-bolsa-familia/

[9]           Див.: U.S. Taxpayers Save $7 For Every Dollar The Government Spends On Family Planning // https://thinkprogress.org/u-s-taxpayers-save-7-for-every-dollar-the-government-spends-on-family-planning-8eb5c609401f#.wpdmcgfsi

[10]          Див.: Family Planning and the MDGs // http://www.healthpolicyinitiative.com/Publications/

[11]          Див.: Copenhagen Consensus Center - http://www.copenhagenconsensus.com

[12]          Benefits and Costs of the Population and Demography Targets for the Post-2015 Development Agenda // http://www.copenhagenconsensus.com/sites/default/files/population_assessment_-_kohler_behrman_0.pdf

[13]          Див.: Effects of a workplace health program on absenteeism, turnover, and worker attitudes in a Bangladesh garment factory // http://pdf.usaid.gov/pdf_docs/pnaec188.pdf

[14]          Див.: HERproject: Health Enables Returns // https://www.bsr.org/reports/

[16]          Див.: Stepping it up towards Goal Five: More women in politics make for stronger democracies // http://www.unwomen.org/en/news/stories/2016/11/more-women-in-politics-make-for-stronger-democracies#sthash.3j01YLtN.dpuf

[17]          Див.: Women’s political empowermentand leadership // http://www2.unwomen.org/~/media/

[18]          Див.: What a game of chess can tell us about the gender gap // https://www.weforum.org/agenda/2017/01/

[19]          Див.: Blau F., Kahn L. The Gender Wage Gap: Extent, Trends, and Explanations // IZA DP. — 2016. — No. 9656.

[20]          Див.: Gneezy U., Niederle M., Rustichini A. Performance in Competitive Environments: Gender Differences // Quarterly Journal of Economics. — 2003. — Vol. 118. — Р. 1049–1074.

[21]          Див.: Niederle M., Vesterlund L. Do Women Shy Away from Competition? Do Men Compete Too Much? // Quarterly Journal of Economics. — 2007. — Vol. 122. — Р. 1067–1101.

[22]          Див.: Backus P., Cubel M., Guid M., López-Mañas E., Sánchez-Pagés S. Gender, Competition and Performance: Evidence from Real Tournaments // IEB Working Paper 2016/27. — 2016.

[23]          Див.: Stroessner Steve, Good Catherine. Stereotype threat: an overview excerpts and adaptations from reducing stereotype threat // http://diversity.arizona.edu/sites/diversity/files/stereotype_threat_overview.pdf

[24]          Як тут не згадати американського письменника Чарльза Ворнера (Charles Dudley Warner), котрий казав, що немає гіршого, як програти жінці в шахи.

[25]          Див.: Guid, M., Bratko I. Computer Analysis of Chess Champions // International Computer Games Association Journal. — 2006. — Vol. 29. — № 2. —Р. 65–73; Paserman, D. Gender Differences in Performance in Competitive Environments: Evidence from Professional Tennis Players. Working paper. — Boston University, 2010 // http://voxeu.org/article/tennis-pressure-and-gender-wage-gap

[26]          Див.: Bursztyny Leonardo, Fujiwara Thomas, Pallai Amanda. Acting Wifeí: Marriage Market Incentives and Labor Market Investments (2017) // http://scholar.harvard.edu/files/pallais/files/acting_wife.pdf

[27]          Див.: Single women are down playing their ambitions. Here’s why // https://www.weforum.org/agenda/2017/02/single-woman-it-could-make-you-play-down-your-ambition/

[28]          Hitsch Günter J., Hortaçsu Ali, Ariely Dan. What Makes You Click? — Mate Preferences in Online Dating (2010) // http://home.uchicago.edu/~ghitsch/Hitsch-Research/Guenter_Hitsch_files/Mate-Preferences.pdf

[29]          Див.: Goldin, C., Rouse C. Orchestrating Impartiality: The Impact of “Blind” Auditions on Female Musicians // American Economic Review. — 2000. — Vol. 40. — P. 715–742.

[30]          Див.: 5 things that must change to end gender inequality at work // https://www.weforum.org/agenda/2017/02/

[31]          Див.: 23 quick and easy ways companies can fight sexism // https://www.weforum.org/agenda/2017/03/23-things-companies-can-do-right-now-to-fight-sexism

[34]          Див.: The 10 skills you need to thrive in the Fourth Industrial Revolution // https://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-10-skills-you-need-to-thrive-in-the-fourth-industrial-revolution/

[36]          Див.: Yunus, Muhammad. Banker to the World’s Poorest Citizens, Makes His Case // http://knowledge.wharton.upenn.edu/article/muhammad-yunus-banker-to-the-worlds-poorest-citizens-makes-his-case/

[37]          Див.: Gender Gap Report // http://reports.weforum.org/global-gender-gap-report-2016

10 травня 2017
Репліки Спільноти
Реплік ще немає, Ваша репліка може бути першою
Усі статті теми
Про підсумки конкурсу гендерних педагогічних проектів
17 творчих робіт зі шкіл Харківської області змагалися на конкурсі педагогічних розробок з гендерних студій, який відбувся за підтримки Фонду імені Генріха Бьолля в Україні. Читач(к)ам пропонуємо результати регіонального експерименту. 
Геть дискримінацію зі шкільних підручників
EdCamp Ukraine і Гендерний центр «Крона» готують спеціалісток і спеціалістів для проведення антидискримінаційної експертизи шкільних підручників і програм. Як саме це відбувається і які матиме наслідки — докладно у статті.
Вона написала фемінізм
Протягом березня 2017 в Музеї книги і друкарства України тривав проект «Якими нас прагнете: фемінізм в українській літературі», який складався з книжково-графічної виставки і лекторію. Це був своєрідний екскурс в історію зародження жіночого руху в Україні в кінці ХІХ століття, його впливу на літературу та відродження у феміністичних студіях 80–90-х років минулого століття. Пропонуємо віртуальну екскурсію проектом.