22 травня, 2019

Журнал «Спільне», №6: Гендер і праця

5 жовтня 2018
Завантажити у форматі: PDF (5,1 МБ)

Шостий випуск журналу соціальної критики «Спільне» на тему «Гендер і праця» пропонує увазі читачів і читачок соціалістичний аналіз гендерних питань — альтернативу як ліберальному, так і радикальному фемінізму. Авторки і автори статей розглядають конкретні соціальні категорії жінок, надаючи голос чи то шахтаркам-активісткам профспілкового руху, чи працівницям секс-індустрії, чи ісламським феміністкам. Читачка має можливість почути соціальні групи, часто маргіналізовані та невидимі у загальному неоліберальному дискурсі про «рівні права та можливості жінок і чоловіків».

Особливість номеру — критичне переосмислення праці з точки зору неомарксизму, лівої та феміністичної теорій. Що таке праця? Чи це лише оплачувана робота? Чому важливо в дискусіях про працю брати до уваги неоплачувану хатню роботу, доглядову та репродуктивну працю? Хто її переважно виконує і чому? Яка роль держави у забезпеченні гендерної рівності? Чию працю найбільш вигідно експлуатувати роботодавцям і чому? Коли слід говорити про клас, етнічність, сексуальну орієнтацію пригноблених? Чи можливо і яким чином зробити суспільство більш справедливим? Ці та інші питання запропоновані до роздумів читачкам і читачам журналу.

Журнал «Спільне», №6: Гендер і праця

Редакторки випускуАнастасія Рябчук і Тамара Марценюк.

Читайте також:

ЗМІСТ ВИПУСКУ

Гендер і клас

Фемінізм, капіталізм і підступність історії
Ненсі Фрейзер

Інтерв’ю Анастасії Рябчук із Оленою Масловою: «Ніхто за нас, крім нас самих — робітничого класу — не відповідає»

На жіночому дні 
Денис Горбач

Клас видалено
Алан Берубе

Енґельс і походження гноблення жінок
Шерон Сміт

«Жіноча» і «чоловіча» робота

Дівчина на замовлення
Барбара Еренрайх

Матері на ринку праці
Iрина Вергуленко, Катерина Гумен, Ольга Тимець, Олена Ткаліч

Прекарна праця і фемінізація бідності: інтерв’ю з робітничого архіву
Передмова Ніни Потарської

Соціальне замовлення на фемінітиви як чинник політичної боротьби
Олена Синчак

Гендерна сегрегація ринку праці: яку роботу шукають жінки і чоловіки (на прикладі бази резюме і вакансій hh.ua)
Тамара Марценюк

Жінка в історії

Чоловік та жінка в соціалістичній іконографії
Ерік Гобсбаум

Жінка у класовій боротьбі
Ірина Дубей, Роман Дрямов, Єгор Шаровара

Імперативний відпочинок: гендерний та класовий утопізм у нацистській Німеччині
Станіслав Мензелевський

Радянська гендерна політика (на прикладі журналів «Работница» і «Крестьянка»)
Аліна Семенович, Катерина Сорока, Альона Троян

Маруся Нікіфорова — легенда Громадянської війни
Дмітрій Рубльов, Євгеній Казаков

Секс і капіталізм

Політика особистого. ¼ відповідальності замість п’єдесталу материнства
Тамара Злобіна

Старий патріархат, новий капіталізм: глобалізація інтимності та міжнародний шлюбний бізнес
Надія Парфан

Секс-робота: солідарність, а не порятунок

Чоловіче домінування
Інтерв’ю Лоїка Вакана з П’єром Бурдьє

Тілесність в офісах: використання жіночої сексуальності у традиційно «жіночих» професіях
Дафна Рачок, Анастасія Чорногорська

Соціальна політика і гендерна рівність

Інтерв’ю Анастасії Рябчук з Катериною Родіоновою: «Символом ісламського фемінізму став хіджаб, за право носити який боролися жінки»

Жінки і Марікана: фоторепортаж
Надія Гусаковська

Скандинавська утопія? Гендерна рівність і трудові vs. репродуктивні ресурси у Швеції
Тетяна Бурейчак, Тамара Марценюк

Життєздатні утопії (уривок із книги «Уявляти реалістичні утопії»)
Ерік Олін Райт

Реалістична утопія про гендену рівність: симпозіум українських експерток і експертів
Тетяна Бурейчак, Оксана Дутчак, Ірина Кошулап, Ештон Осьмак, Яків Яковенко

Журнал видано за підтримки Фонду імені Гайнріха Бьолля.

© Cпільне: журнал соціальної критики, 2013.

5 жовтня 2018
Завантажити у форматі: PDF (5,1 МБ)
Репліки Спільноти
Реплік ще немає, Ваша репліка може бути першою
Матеріали по темі
Гендерні стереотипи вчительства сучасної української школи: соціологічний аналіз
У статті, на основі соціологічного дослідження, проведеного за творчої участі автора, охарактеризовано ключові гендерні стереотипи, властиві шкільним педагогам: про особистісні характеристики, нібито притаманні хлопчикам і дівчаткам, про їх зовнішній вигляд, про ―чоловічі‖ і ―жіночі‖ навчальні дисципліни, обов‘язки в рамках шкільних чергувань і по дому. Автор дійшов висновку, що педагогам сучасної української школи властиві високий рівень гендерної стереотипізації, гендерна сегрегація і поляризація.
Сценарії гендерної успішності й структура гендерної влади серед українців-фермерів у Західній Канаді до 1939 року
З 1890-х до 1939 року українці двома хвилями здійснили масове переселення в Західну Канаду. За незначними винятками це були західно-українські селяни й дрібні ремісники, які, переїжджаючи, здебільшого намагалися заснувати фермерські угіддя або наймалися на низькокваліфіковані роботи в шахти, на залізницю, до інших фармерів у помічники тощо. У статті авторка розглядає способи адаптації українців і вживання їх у культурне і соціальне оточення нового краю. Налаштувавши оптику аналізу на гендерну складову, авторка акцентує особливості обставин, з якими стикалися імігранти, залежно від того, були це чоловік чи жінка, вивчає специфіку задач і викликів, які треба було долати чоловікам чи жінкам, і як по-різному сприймалися громадою деякі нові, модерні вибори молоді, залежно від того, йшлося про парубків чи дівчат. В статті також розглянуто вибори і рішення, що не вписувалися в установлений гендерний канон того часу. 
Права людини жінок зі спільноти ЛБТіК в Україні
У цій публікації наведено огляд національних правових актів та документів ООН щодо прав жінок ЛБТІК та представлена стисла інформація про ситуацію стосовно прав жінок ЛБТІК в Україні.
Гендерні аспекти сексуальної моралі в ОУН і УПА у 1940-50-х роках
У статті проаналізовано подвійні моральні стандарти щодо чоловічої і жіночої сексуальності в ОУН і УПА у 40-50-х роках ХХ століття. Визначено причини їхньої появи, особливості функціонування і вплив на гендерні відносини і становище жінок у підпіллі ОУН і повстанському русі.
Чому в школах мало учителів-чоловіків. І чи є це проблемою?
У вересні 2018 року дослідницька мережа «Еврідіка» опублікувала статтю «Чи має значення те, що чоловіки не викладають?», у якій викладені деякі добре відомі факти: за інформацією Євростату лише 15% вчителів початкової школи в Європі – чоловіки, і навпаки, лише 25% професорів європейських університетів – жінки, пише Профспілка працівників освіти і науки України.
Наукові записки Національного університету «Острозька академія».Серія «Гендерні дослідження».
У збірнику наукових праць представлене широке коло проблем з різних галузей науки: культурології, фольклористики, педагогіки, психології, історії, філософії, досліджень масової культури, всі вони об’єднані антропологічною проблематикою. Особливістю даного видання є його різноспрямованість, прагнення пояснити феномен гендеру використовуючи метод доповнення. Автори доводять, що антропологічна проблематика безпосередньо пов’язана із гендерними питаннями. Матеріали збірника можуть стати у нагоді усім, кому не байдужий розвиток української культури та суспільства.
Гендерна парадигма освітнього простору
Перший номер журналу "Гендерна парадигма освітнього простору" (2015).