26 грудня, 2024

Стигма в сексроботі та чому ми всі до цього причетні

25 січня 2022
Поширити в Telegram
1569

Феміністка, дослідниця, журналістка. Навчається на магістерській програмі «Гендерні студії» Рурського університету в місті Бохум, Німеччина.

Редакторська примітка:

Цю статтю присвячено винятково стигмі щодо людей, залучених до проституції / сексроботи. 

Важко уявити більш стигматизовані сфери діяльности, ніж ті, що стосуються обміну послуг сексуального характеру за винагороду, тобто таких, що вважаються сексроботою / проституцією[1]. Однак що таке, власне, стигма? Чи можлива сексробота без неї? Вона апріорі характерна для продажу секспослуг чи радше відбиває моральні норми суспільства? І що можна зробити, щоб її подолати чи бодай зменшити?

* * *

Здається, це був 2007 чи 2008 рік. Ми, студентки 2 курсу журналістики, поділилися на невеликі групи, щоб до одного із заліків підготувати й випустити студентську газету. Наша група вирішила розслідувати міську легенду про те, нібито раніше в будинку факультету журналістики містився бордель. Забігаючи наперед, скажу, що наше розслідування завершилося нічим — опитані львівські історики лише посміялися з наших здогадів. Утім, статтю ми все-таки написали і... вигребли за неї по повній.

Я вже не дуже пригадую, що найбільше обурило нашу викладачку: чи то сам факт, що ми спробували мало не «осквернити» священне приміщення факультету журналістики неоднозначними припущеннями, чи вибір ілюстрації для першої шпальти нашої газети — жіночі ноги в панчохах на тлі університетської будівлі. Головне ж зауваження було таке: «У вашому підході повно кліше й упереджень, так, як ви про це написали, писати не можна». А як же тоді можна й треба? Здається, чіткої відповіді ми так і не отримали або ж моя пам’ять ці поради просто стерла.

Тепер я розумію, що у нас не було шансів написати статтю інакше. Наші знання про проституцію / сексроботу сформувалися під впливом масової культури й медіа, де її подавали винятково під соусом скандалізації, віктимізації, моралі і, головне, стигматизації. У нашому випадку стигма була в чорних панчохах і туфлях на високих підборах.

Однак таке сприйняття сексроботи, як показав мій досвід, виявилося типовим не лише для українського контексту. Більше ніж через десять років, навчаючись на магістерці з гендерних студій, я сиділа на семінарському занятті, де студент_ки описували свої уявлення про зовнішність секспрацівн_иць і називали ті самі чорні панчохи і взуття на підборах як типові асоціації із сексроботою. Тільки цього разу заняття проходило вже в німецькому виші.


Ілюстрація до тексту про права секспрацівн_иць на «Українській правді» — те саме взуття на підборах

Крок перший — визнати свої упередження

«Я завжди кажу, що найгірша річ у сексроботі — це стигма. І це багато кого шокує, бо люди вважають, що я розповідатиму їм про нечистих на руку агентів, жахливих продюсерів, поганих клієнтів. Та насправді це стигма, яку продукує зовнішній світ. Стигма призводить до втрати найдорожчих людей, сімей, секспрацівни_ць переслідують і піддають булінгу. Ще стигма забирає в людей доступ до потрібних їм ресурсів», — каже в інтерв’ю на ютьюб-каналі Philosophy Tube Райлі Раєс (Riley Reyes), американська порноакторка і речниця APAC (Adult Performer Advocaсy Committee), професійної організації порноактор_ок[2].

«Коли суспільство чує слово “проститутка”, то не асоціює його з людиною. Усі кажуть: іди й заробляй нормально. Проте люди самі роблять вибір і мають право вибирати, чим займатися. Їх повинна захищати система», — це вже слова колишньої секспрацівниці з України Марини Грідіної в інтерв’ю виданню «Заборона»[3].

Схожі думки висловила в інтерв’ю виданню «Українська правда» ще одна секспрацівниця з України Ганна Горецька: «Стереотип про коротку спідницю, глибоке декольте й червону помаду дуже старий і зовсім не працює. Будь-яка дівчина може потрапити в цю сферу, кожна, мабуть, п’ята у своєму житті була хоч якось до цього залучена»[4].

Жінки говорять про одну й ту саму проблему стигматизації та стереотипізації, яка призводить до нищівних наслідків для людей, котрі надають секспослуги. То що ж таке, власне, стигма?

Менеджментом по стигмі

Канадський соціолог Ервінґ Ґофман (Erving Goffman) у 1960-х роках досліджував стигму як форму пошкодженої ідентичности. На його думку, в суспільствах існує уявлення про загальноприйнятну, очікувану соціальну ідентичність, а відхилення від цього уявлення і формує стигму.


У TіkTok-відео американська порноакторка й активістка Buzz Dykeyear демонструє поширену серед секспрацівни_ць стратегію боротьби зі стигмою — використання альтернативних найменувань професії («модель», «акторка») — для внесення в податкову декларацію

Залежно від того, відомо співрозмовни_ці чи ні про «інакшість» людини, або ж від того, видима ця «інакшість» чи ні, Гофман виділяв два типи стигматизованих — ті, хто вже дискредитовані, і ті, хто є такими потенційно. Відповідно до цих типів існують дві головні техніки менеджменту стигми. Для вже дискредитованих це управління напругою, яка постійно виникатиме в соціальних ситуаціях із новими людьми (tension management). Для тих, хто можуть бути дискредитованими потенційно, це управління інформацією — кому і скільки розповідати про себе: «Відкритись чи не відкритись; казати чи не казати; ділитися чи не ділитися; брехати чи не брехати; і в кожному разі кому, як, коли і де», — пише Гофман[5].

Перенісши ці уявлення на секспрацівни_ць, можна припустити, що вони для керування стигмою можуть використовувати ті самі методи — бути готовими до постійної конфронтації, якщо оточення знає про їхню професійну діяльність, або ж вести подвійне життя й видавати інформацію про сексроботу лише дозовано колу втаємничених.

Рятувати, але хто й кого?

Було б помилкою вважати, що стигматизуюча поведінка характерна лише для тих, хто вороже налаштовані до секспрацівни_ць. Чи позбавлені стереотипів ті, хто хоче щиро чи й не зовсім допомогти їм?

У першій половині «нульових» років антропологиня Лаура Авґустін (Laura Augustín) запровадила в широкий ужиток термін «рятувальна індустрія» (Rescue Industry). У своїй книжці «Секс на маргінесі: міграція, ринки праці й рятувальна індустрія» (Sex at the Margins: Migration, Labour Markets and the Rescue Industry, 2007) вона показала етапи творення багаторівневої системи, орієнтованої на «допомогу» секспрацівни_цям. Дослідниця змістила фокус з об’єктів порятунку на тих, хто проголошує себе рятівниками і рятівницями.

Отже, у формуванні «рятувальної індустрії» простежуються кілька етапів. У Західній Європі і США, на думку дослідниці, її витоки беруть початок ще у ХІХ столітті з руху аболіціонізму. Тоді білі жінки із середнього й вищого класів боролися за скасування подвійної суспільної моралі, коли держава, з одного боку, толерувала використання чоловіками послуг жінок у проституції, а з іншого боку, самих цих жінок намагалася контролювати (і часто карати).

Аболіціоністки ХІХ сторіччя ставили собі за мету спочатку скасування надмірного державного контролю за тогочасними секспрацівни_цями, а згодом і професії як такої. Цей процес відбувався одночасно з боротьбою суфражисток за свої права й, очевидно, не був позбавлений певних ієрархій, адже допомогу в такому випадку могли надавати лише «згори вниз». По суті, багатші жінки вирішували, хто тут нужденні і як саме їх рятувати. Крім класового аспекту, на думку Авґустін, має значення ще й аспект расовий. Адже білі фемініст_ки / правозахисн_иці / активістк_и із західних країн вживають заходів для допомоги мігрант_кам-секспрацівн_ицям із бідніших країн, свідомо чи несвідомо ігноруючи їхні життєві реалії[6].


«Ми працюємо в цій сфері, будь ласка, почуйте наші історії. У нас є докази, що криміналізація сексроботи ще дужче заганяє жертв торгівлі людьми і секспрацівни_ць у нелегальність» та «Моя ідеологія важливіша за ваш реальний досвід».

Переважна більшість професіонал_ок, задіяних нині в програмах виходу з проституції, — соціальні працівни_ці. Щодо них так само актуальні питання ієрархій і стигми, скажімо, яка їхня роль у підтриманні і відтворенні чинного соціального порядку. Німецька дослідниця Клаудіа Форгаєр (Claudia Vorheyer) зазначає, що соціальна робота — це, зокрема, робота з нормалізації, тобто підлаштування реальности до наявних у суспільстві норм. Під час дослідження Форгаєр виявила, що соціальні працівни_ці упереджено сприймають тілесність секспрацівни_ць, зокрема тому, що ті вразливіші для заражень хворобами, на відміну від «нормального» населення. Таке уявлення уможливлює спостереження і контроль за тілами секспрацівни_ць з одночасною їх об’єктивацією[7]. Отже, намагаючись інтегрувати об’єкти допомоги в суспільство, їм фактично нав’язують панівні форми суспільного життя. Під такими формами життя мається на увазі нуклеарна сім’я чи, наприклад, сексуальність суто в рамках моногамности тощо.

То що ж нормально?

Уже згадуваний Ґофман пише, що стигматизовані люди можуть спробувати боротися з тим, що вважається реальністю й очікуваною / прийнятною соціальною ідентичністю. Це можливо, якщо представляти «стигматизовану» ідентичність як рівноцінну «нормальним» ідентичностям. Наприклад, американська модель, актриса й активістка Амбер Роуз (Amber Rose) 2015 року зняла відео під назвою «Хода без сорому» (Walk of no shame). Це відео — спроба змінити перспективу сприйняття жіночої сексуальности на таку, де за активну жіночу сексуальну поведінку не соромлять, а навпаки, нею захоплюються.


Амбер Роуз за вільну від сорому жіночу сексуальність

Висновки

Відтворювати певні стереотипи щодо секспрацівни_ць досить типово. Адже їх підтримує насамперед масова культура, у якої довга традиція репродукування стереотипів і стигми щодо людей, котрі продають секс за винагороду. Утім, важливо розуміти, що в такий спосіб свідомо або несвідомо продовжує існувати стигматизація секспрацівни_ць, а це те явище, що його багато хто з них називає найгіршою стороною сексроботи. Вирішити цю проблему може, зокрема, свідоме рішення обережніше обходитися з усталеними уявленнями про цю сферу, ставити під питання власні установки, створювати безпечне середовище для тих, хто безпосередньо залучені до сексроботи.

 

[1] Терміни «сексробота» і «проституція» я вживаю як синонімічні. Це означає, що я визнаю сексроботу професійною сферою діяльности, яка передбачає обмін послуг сексуального характеру на матеріальну винагороду.

[3] https://zaborona.com/meni-kazali-ye-normalni-lyudi-a-ye-ti-chomu-kolishni-seks-praczivniczi-hochut-dekriminalizuvati-sferu/

[5] Goffman, E. (1963). Stigma: Notes on the Management of Spoiled Identity. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.

[6] Augustin, Laura Maria (2007). Sex at the Margins: Migration, Labor Markets and the Rescue Industry, London, Zed Books Ltd.

[7] Vorheyer, Claudia (2018): Zum professionellen Habitus der Sozialarbeiter*innen im Prostitutionsfeld. Betrachtung der sozialen Problemkonstruktionen und Interventionen aus einer körpersensibilisierten Perspektive. In: Soziale Probleme 29 (2), S. 169–187. DOI: 10.1007/s41059-018-0053-z.

25 січня 2022
Поширити в Telegram
1569
Репліки Спільноти
Реплік ще немає, Ваша репліка може бути першою
Усі статті теми
«Де ви знаходите той сексизм?»
«Я на таке не звертаю уваги» означає, що сексизм таки є.  
«Якщо вам важко весь час бути з дитиною, не народжуйте»
Претензії до жінок нескінченні.
Гендерний розрив у зарплатах —  це «міф»
Написали в резюме бажаний дохід — зітріть і додайте 25%.