21 листопада, 2024

На захисті прав жінок? Фемінізм, правий популізм і націоналізм у сучасній політичній риториці

20 жовтня 2020
Поширити в Telegram
3440
Марина Шевцова

Кандидатка економічних наук, PhD з політології. Гостьова дослідниця Лундського університету (Швеція), Університету Флориди (США) за програмою імені Фулбрайта (2018–2019). Програмна менеджерка ГО «Батьківська ініціатива “ТЕРГО”». Співавторка курсу «Школа для всіх: Безпечне шкільне середовище». Сфера наукових інтересів охоплює такі теми: ЛГБТ+ права у Східній і Центральній Європі, антигендерні рухи, ЛГБТ+ міграція, створення інклюзивного середовища в школі й на роботі, робота з батьками ЛГБТК-людей, європейська інтеграція.

Серед останніх публікацій — книжки LGBTQ+ Activism in Central and Eastern Europe. Resistance, Representation and Identity (з Раджаною Буянтуєвою) та LGBTI Asylum Seekers and Refugees from a Legal and Political Perspective (з Арзу Гюлер і Деніз Вентурі).

Останні кілька років праворадикальні[1] й націоналістичні рухи в Україні у багатьох асоціюються з перешкоджанням мирним зібранням і заходам, які стосуються феміністичних ініціатив або прав ЛГБТ-людей. У медіа регулярно з’являються повідомлення про напади на учасниць маршів за права жінок та ЛГБТ-активістів[2]. Для українського контексту звично пов’язувати правонаціоналістичну ідеологію з так званими традиційними християнськими або традиційними сімейними цінностями, що автоматично означає проти фемінізму, гендерної рівности й поваги до прав ЛГБТ-людей. Саме праві угруповання — найактивніші противники ратифікації Україною Стамбульської конвенції про запобігання насильству щодо жінок і домашньому насильству[3], не кажучи вже про підтримку ними «славнозвісних» законопроєктів про заборону «пропаганди гомосексуалізму»[4].

Праворадикальні угруповання в Україні існують ще з часів здобуття країною незалежности, однак до Революції гідности вони залишалися маргіналізованими і не мали якогось впливу на національну політику. Проте їхня активна участь у подіях Євромайдану і внесок у формування добровольчих батальйонів для боротьби з російською агресією певним чином легітимізували існування націоналістичних організацій і забезпечили їм підтримку частини українського суспільства. Праві радикальні сили в Україні представляють партії «Свобода», «Правий сектор» і «Національний корпус». Крім офіційно зареєстрованих політичних партій, є ще численні рухи, ініціативи й угруповання, серед найвідоміших — «Традиція і порядок», «Добровольчий Рух ОУН», «Карпатська Січ».

Ультраправі угруповання всіляко підкреслюють своє небажання брати участь насамперед в офіційній політиці, підкреслюючи свою позірну близькість до пересічних українців та стверджуючи, що захищають їхні інтереси. Вони визначають свою діяльність як «вуличну політику», це дуже часто означає фізичне насильство і напади на заходи, що їх проводять організації й групи, погляди яких на культуру чи суспільне життя праворадикали не поділяють. Серед гарячих тем, які «хвилюють» націоналістичні групи, — права ЛГБТ-людей, фемінізм і права жінок, домашнє насильство, етнічні й релігійні меншини в Україні.

Цікавий феномен — участь жінок у діяльності праворадикалів. В Україні діє, наприклад, таке собі «Сестринство святої Ольги» на чолі з Олександрою Скляр. Його учасниці називають себе «антифеміністками» і виступають проти абортів, прав ЛГБТ, участи жінок у політиці та сексуальної освіти. Молодих жінок із «Сестринства» часто можна побачити серед учасників вуличних контракцій під час маршу за права жінок до 8 Березня, маршів рівности за права ЛГБТ тощо.[5]


Опонентки маршу за права жінок. Березень 2019 року

Патріархальні погляди, боротьба з міфічною гендерною ідеологією, спроби обмежити права жінок на аборт не становлять унікальних особливостей українських націоналістів — за останні роки схожі тенденції демонстрували консервативні правоналаштовані партії майже в усіх країнах Східної і Центральної Європи. Серед яскравих прикладів згадаймо недавню заяву чинного президента Польщі Анджея Дуди про наміри країни відкликати ратифікацію Стамбульської конвенції[6] або про те, що «ЛГБТ-ідеологія гірша за комунізм» чи свіжий закон про заборону транслюдям змінювати документи в Угорщині, де прем’єр-міністр і лідер партії «Фідес» Віктор Орбан будує свою політику на консервативних «традиційних» цінностях[7].

Одночасно останні 10–15 років зростає підтримка праворадикальних партій з антиіммігрантською повісткою в країнах, де права жінок і гендерна рівність уже кілька десятиліть як стали невилучною частиною державної політики, як-от Швеція, Німеччина, Данія. Парадоксально, але саме в таких країнах разом із ненавистю до фемінізму як ідеології та феміністичних фігур у політиці націоналістичні угруповання часто ефективно експлуатують запозичені аргументи на користь гендерної рівности і прав жінок, щоб просувати расистські й антиіммігрантські ідеї. Наприклад, восени 2018 року в інтерв’ю журналу «Der Spiegel» Ніколь Хьохст, членкиня націоналістичної партії «Альтернатива для Німеччини» (AfD) заявила, що її дуже непокоїть майбутнє країни та захист жінок від радикальних ісламістів і мігрантів. «Здається, що ми одинока партія в Німеччині, яка справді бореться за права жінок, бо ми вказуємо на реальну загрозу для жінок утратити права й свободи, за які ми боролися століттями», — прокоментувала Хьохст. А лідерка партії Аліс Вайдель, відкрита лесбійка, заявила, що збільшення міграції в Німеччину призвело до виникнення небезпеки для жінок і дівчат[8].

Фемонаціоналізм: права жінок і ЛГБТ-людей та популізм у Західній Європі

На зміну жвавому інтересу західних дослідників до антигендерних рухів та рухів за традиційні родинні цінності прийшла зацікавленість очевидними спробами нової генерації політиків і політикинь лібералізувати програми націоналістичних об’єднань і в такий спосіб розширити свій електорат. У 2017 році соціологиня Сара Фаріс видала книжку «В ім’я прав жінок: піднесення фемонаціоналізму», у якій дослідила, як правоналаштовані націоналісти, неоліберали й окремі феміністичні ініціативи та організації з гендерної рівности використовують права жінок, щоб стигматизувати чоловіків-мусульман та досягати своїх політичних цілей[9]. Фаріс пропонує термін «фемонаціоналізм» для означення кооптації або присвоєння феміністської риторики в антиісламістських і ксенофобських кампаніях, у яких також беруть участь певні групи феміністок чи жіночі організації. Колега Фаріс, соціологиня Кіра Коснік окреслює фемонаціоналізм як «високий рівень суспільної підтримки й уваги медіа до ситуацій, коли феміністичні та ЛГБТК-рухи виступають проти ісламу як проти гомофобної, патріархальної і ворожої до жінок ідеології».

Обидві науковиці надихалися у своїх дослідженнях академічними працями Джасбір Пуар[10]. Свого часу Пуар запропонувала термін «гомонаціоналізм», щоб продемонструвати, як певні представники ЛГБТ-спільноти у США підтримали американський націоналізм і кампанії проти ісламу як гомофобної ідеології. Фемонаціоналізм, на відміну від гомонаціоналізму, стосується переважно жіночих прав і жінок, але обидва феномени мають очевидне політико-економічне підґрунтя. Як і у випадку з гомонаціоналізмом, в основі фемонаціоналістичних ідей лежить зовсім не прагнення націоналістичних партій захистити гендерну рівність і права жінок-іммігранток. Натомість феміністська термінологія й аргументи використовуються для досягнення правих популістських цілей, як-то криміналізація мігрантів, контроль за репродуктивними правами мусульманських жінок та відвертання уваги від наявних соціальних і економічних проблем у країні.

Чудова ілюстрація такої політики і того, як націоналістичні партії змінюють свою риторику від украй консервативної (наприклад, та, що її використовують в Україні) на псевдодемократичнішу й інклюзивну щодо прав жінок та ЛГБТ-людей, — французька партія «Національне об’єднання», яку очолює Марін Ле Пен. Змінивши на посаді голови партії свого батька, політикиня багато років активно працювала над пом’якшенням іміджу партії і дистанціюванням від колишніх антисемітських ідей. Хоча Ле Пен ніколи публічно не означувала себе як феміністку, у виборчих кампаніях її презентували як сучасну жінку, котра двічі розлучилася й сама виховувала дітей, вона також особисто підтримує право жінок на аборт та права ЛГБТ-людей (хоча це не збігається із загальною лінією партії). За часів її лідерства «Національне об’єднання» суттєво змінило свої гасла, припинило активно вимагати заборони абортів і протизаплідних засобів. Утім, Ле Пен звертається до теми захисту прав жінок лише тоді, коли йдеться про обмеження міграційної політики. У 2016 році після масових сексуальних домагань у Кельні (Німеччина) вона відгукнулася дописом у французькій щоденній газеті «L’Opinion»: «Сьогодні я обурена неприпустимим мовчанням, а отже, згодою французьких лівих на тлі цих фундаментальних нападів на права жінок. Мені страшно, що іммігрантська криза сигналізує про початок кінця прав жінок»[11]. Водночас у політичному маніфесті Ле Пен слово «жінка» на 24 сторінках вжито лише двічі. Трохи дивно для такої палкої борчині за права жінок. На кого ж спрямовано аргументацію політикині? Останні дослідження демонструють, що хоча чоловіки досі становлять більшість виборчої підтримки правих партій, серед тих, хто голосує за консервативну націоналістичну політику і виходить з правими активістами на мітинги й протести, зростає кількість жінок[12]. Дедалі більше жінок із робітничого класу, як і їхні чоловіки, почуваються залишеними позаду, саме до них апелює Марін Ле Пен, лякаючи свій електорат і погрожуючи, що іммігранти вкрадуть їхні робочі місця та погіршать економічну ситуацію в країні.

Не менш, а може, й більш парадоксальний випадок німецької радикальної націоналістичної партії «Альтернатива для Німеччини» (Alternative für Deutschland (AfD)). З одного боку, гендерну політику цієї партії спрямовано на захист гетеронормативної білої сім’ї і вирішення «демографічної кризи», про яку речники партії постійно згадують у виступах. Представники AfD регулярно заявляють про загрозу вимирання Німеччини й німецької нації через низькі показники народжуваности та закликають стимулювати сімейну політику, націлену саме на збільшення кількости дітей в етнічних німкень. У 2017 році, наприклад, вони використали в політичній кампанії постер із зображенням вагітної жінки та написом «Нові німці? Ми зробимо їх самі»[13]. Водночас партія виступає за заборону всіх так званих погроз традиційній сім’ї — гендерного мейнстримінгу (хоча представники AfD ніколи не вдаються в подробиці, що саме вони мають на увазі), стигматизації традиційних гендерних ролей і пропаганди гомо- та транссексуальности в школах і дитсадках. У чому ж тут парадокс, спитаєте ви. Парадокс полягає в тому, що 2017 року однією з лідерок і речниць партії стала Аліс Вайдель — мало того, що жінка, так ще й відкрита лесбійка.


Постер виборчої кампанії AfD партії «Нові німці? Ми зробимо їх самі». 2017 рік

Так само як їхня колежанка Марін Ле Пен у Франції, представниці AfD вже кілька років поспіль намагаються покращити імідж партії та привернути до себе жіночу частину електорату. У минулому партія не цуралася відкритого сексизму у своїх кампаніях, досить пригадати хоча б постер із зображенням п’ятьох голих жіночих задів з гаслом «За розмаїття». Тепер у партії навіть існує внутрішня група FridA (Frauen (Жінки) в AfD), а її членкиня Ніколь Хьохст наполягає, що це неправда, нібито її партія прагне повернути жінок на кухню. «Те, за що ми боремось, — це щоб у жінок був вибір, залишитися вдома, якщо вони хочуть, або піти працювати»[14]. Чим не профеміністична позиція?

Позиція партії, серед лідерів якої є відкрита лесбійка, стосовно ЛГБТ-спільноти суперечлива. З одного боку, AfD начебто намагається захистити геїв, так само як жінок, від «нетолерантних окупантів», тобто мусульман. Скажімо, в Берліні партія використала постер, на якому було зображено гей-пару і підпис «Мій партнер і я не хочемо зустріти іммігрантів-мусульман, які вважають, що наше кохання — це смертельний гріх». Це дивний меседж, зважаючи на те, що партія відкрито виступає проти одностатевих шлюбів, просуває ідею «традиційної» нуклеарної гетеросексуальної сім’ї і протестує проти запровадження в школах сексуальної освіти. Партія при цьому відхрещується, коли їх називають сексистами або гомофобами, мовляв, вони захищають права жінок і мають багато відкритих представників ЛГБТ-спільноти у своїх рядах.

Скандинавія: захищаючи жінок від мусульманської загрози

А як же Скандинавія, де одночасно одна з найкращих у світі ситуація з правами жінок та цілком успішний досвід прийому й інтеграції великої кількости біженців і мігрантів з усіх частин світу, зокрема з країн Близького Сходу й Африки? Які особливості правих націоналістичних партій у Швеції, Данії й Норвегії?

Скандинавську, або «нордичну» модель у дослідницькій літературі і в медіа завжди представляють як зразок держав, де створено найкращі соціальні умови для жінок. Скандинавські країни відомі в усьому світі державними політиками, що дозволяють поєднувати роботу й сімейне життя, нормалізують декретну відпустку для чоловіків, впроваджують безкоштовну освіту й догляд за маленькими дітьми за підтримки держави тощо. Мало того, Швеція для багатьох західних країн стала моделлю так званої мультикультурної держави, де права на соціальну підтримку й дозвіл на роботу гарантувалися не лише громадянам, а всім резидентам, котрі проживають на шведській території. Однак унаслідок економічного спаду й кризи 2008 року до влади по всій Європі, зокрема і в Скандинавії, прийшли праві популістські партії. Нині права консервативна партія «Шведські демократи» одна з трьох найпопулярніших у країні.

З одного боку, хоч і в пом’якшеній формі, як у Західній Європі, «Шведські демократи» (SD) у своїй діяльності сфокусувалися навколо двох головних питань — расистська критика імміграції та антифеміністична позиція (тобто протидія «гендерній ідеології» і гомофобна риторика). За останні десять років представники партії висловлювалися і за заборону абортів, і за припинення програм гендерної рівности в школах, дитсадках і яслах, за закриття гендерних студій у шведських вищих навчальних закладах, за обмеження доступу до штучного запліднення тільки для гетеросексуальних пар тощо. Інакше кажучи, як це сформулювали шведські дослідниці Майя Сегер і Діана Мулінарі, «Шведські демократи» бачать дві головні загрози для національної безпеки — мусульмани й фемінізм[15]. Водночас, коли справа стосується іммігрантів і біженців, SD раптом почали опікуватися питаннями гендерної рівности й прав жінок. У 2016 році у Швеції почалася медіакампанія, підготовлена партією SD, «Де жінки і діти?». Кампанія будувалася навколо зображень човнів із біженцями в Середземному морі. Чудова ілюстрація цієї кампанії — ось цей уривок зі статті в національній газеті «Expressen».

«Швеції подобається хвалитися тим, що вона взірцева країна, коли йдеться про гендерну рівність. Наш уряд пишається тим, що у нас у Швеції перший феміністичний уряд з гендерною рівністю як у національній, так і в міжнародній політиці. Та ніколи ще не була політика гендерної рівности такою непомітною, як у державній політиці щодо біженців. Із 163 тисяч біженців, які 2015 року просили притулку у Швеції, 70 % були чоловіки. Із 35 400 дітей, які прибули сюди без дорослих, більше як 90 % — хлопчики. Моя донька спитала мене, де їхні мами й дівчатка. Як ви на це відповісте?..

Поки ці чоловіки і їхні сини роблять це (добираються до Швеції. — М. Ш.), вони вважають, що жінки й дівчата тим часом залишаються в безпеці у своїх країнах, їм не загрожують бомби, хімічна зброя і голод. Не треба довго думати, щоб зрозуміти, що це навряд чи можна назвати міжнародною політикою з гендерної рівности»[16].


Фото з медіакампанії «Де жінки і діти?» партії «Шведські демократи»

У цій статті з типовою риторикою шведських націоналістів від початку міграційної кризи автор заявляє, що його турбують шведські цінності у сфері гендерної рівности та безпеки жінок і дітей, а насправді зводить усі аргументи до загрози, яку начебто становлять мусульманські чоловіки й хлопці для не тільки «своїх», а ще й шведських жінок. В останні роки таке протиставлення гендерної рівности і «ліберальних демократичних цінностей» міграції — типовий аргумент правих і правоцентристської шведської політики.

Трохи статистики

Наскільки ж дієвими виявилися пом’якшення аргументації, використання розпіареної загрози від мусульманських мігрантів та популістська риторика в розвинених демократичних країнах для завоювання нового електорату? Торік американська дослідниця Каролін Марі Ланкастер дослідила дані європейського громадського опитування в Європейському Союзі, щоб з’ясувати, хто ж нині в Європі підтримує праві партії[17]. Виявилося, що лише чверть виборців, які підтримують праві радикальні партії, — це справді прихильники «традиційних сімейних цінностей» і їх можна охарактеризувати як консерваторів. А десь третина виборців — це ті, кого Ланкастер означила як «сексуально-просунуті нативісти». З одного боку, ці виборці досить сильно підтримують націоналістичні ідеї і виступають за обмеження міграції зі східних країн та Африки. Водночас вони молоді, часто з вищою освітою, серед них багато жінок і представників ЛГБТ-спільноти, вони підтримують гендерну рівність і права ЛГБТ. Третя група виборців помірніша і підпадає під категорію між двома першими. Найцікавіше або найстрашніше те, що група «сексуально-просунутих» виборців з 2004 по 2016 роки виросла майже вчетверо — з 12 до 45 відсотків електорату правих партій! Тобто праві виборці давно перестали бути немолодими білими чоловіками середнього віку, які опираються змінам у суспільстві; тепер серед них не так уже й мало молоді, жінок та чоловіків-геїв, погляди яких, крім ставлення до міграції і біженців, були б традиційно лівими або принаймні центристськими.

Курдський націоналізм і фемінізм: історія з іншої частини світу

Отже, у Східній і Центральній Європі праві, або націоналістичні консервативні рухи поставили фемінізм, гендерну ідеологію і права ЛГБТ-людей серед головних загроз національній безпеці й активно підтримують відповідні протести та блокують законодавчі акти, як-то ратифікацію Стамбульської конвенції чи закон про протидію дискримінації. У демократично розвинутих країнах, де словами «фемінізм» і «гомосексуальність» пересічних громадян уже не злякати, праві рухи пішли шляхом запозичення лозунгів про захист прав жінок і ЛГБТ-спільноти (щоправда, захищають вони їх лише від мусульманських іммігрантів, а не від нерівної оплати праці чи дискримінації на робочому місті). Чи можливий націоналістичний рух, у якому знайшлося б місце для фемінізму? Дослідниці курдського руху стверджують, що так. Спробуймо розібратися.

Почнемо з контексту. Сьогодні курди — одна з найчисельніших націй у світі без міжнародно визнаної держави, яку вони могли б називати домівкою. У 1978 році курдський лідер, революціонер Абдулла Оджалан заснував Курдську робітничу партію (РКК) для боротьби за незалежність і автономію курдів. Уряд Туреччини вважає цю партію терористичною організацією, що легітимізує регулярні воєнні дії проти курдського активізму в регіонах, де проживає більшість курдського населення. У Сирії так само визнано терористичними організаціями Курдську партію демократичного союзу (PYD), яка є сирійським філіалом РКК, та Yekîneyên Parastina Gel (YPG) — організацію озброєних сил Сирійського Курдистану.


Членкиня Курдської робітничої партії (РКК) працює в місті Дохук у південному Курдистані. 14 травня 2013 року

Курдський рух за незалежність не є темою цієї статті, тож я не зупинятимусь на проблемі вживання щодо нього термінів «тероризм» або «терористична організація» і не розглядатиму детально конфлікт між курдами та турецькою і сирійською державами. Важливо, що курдські партії безсумнівно становлять націоналістичний рух, спрямований на створення національної держави, у межах якого курдським жінкам, здається, вдалося досягнути безпрецедентного розвитку руху за гендерну рівність і права жінок.

В основі цього досягнення лежить ідеологія, сформульована засновником РКК Абдулою Оджаланом, який вірив, що демократії і свободи можна досягти лише завдяки емансипації жінок[18]. У своїй книжці «Звільняючи життя: жіноча революція»[19], яка побачила світ 2013 року, він навіть запропонував нову концепцію — «женеологію», або науку про жінок. У цій книжці Оджалан закликав до розвитку науки про жінок, адже жінки — це основа суспільства й життя, головні суб’єкти історії. Оджалан розглядає історію людства як 5000 років жіночого поневолення, а отже, щоб збудувати нове, вільне, демократичне й раціональне суспільство, треба трансформувати його і відмовитись від застарілих патріархальних ідей. Курдські феміністки підхопили ідею, і нині в Університеті Рожави (Рожава — автономне курдське утворення на півночі Сирії) є окремий факультет женеології[20]. Науковиці, котрі вивчають і адвокатують женеологію як науку, виступають із критикою західного фемінізму. Головна проблема, яку курдські феміністки закидають західній парадигмі, — неспроможність досягнути потужніших суспільних змін для всіх жінок у світі через неможливість бачити кожну жінку в соціальному контексті її країни чи регіону і спроби вирішити проблеми жінок різного походження за допомогою однакових для всіх інструментів. Якщо тема женеології вас зацікавить, знайомство з нею можна почати, наприклад, з інтерв’ю з редакторкою журналу женеології[21].

Насправді рух курдських жінок виник набагато раніше. Уже в 1990-х роках курдські феміністки розвинули політичну діяльність разом з учасницями жіночих рухів Туреччини. Активізм почався з поширення інформації через феміністичні газети й журнали для зміни публічного дискурсу щодо прав жінок. Замість називати вбивства жінок актом «любовних ревнощів» вони почали вживати термін «феміцид» — означення вбивств жінок руками чоловіків. Курдські активістки боролися також за зміну лексики, що її використовували, наприклад, говорячи про жінок саме як про «жінок», а не «дівчат», бо останнє в курдській мові традиційно означало цноту, невинність, і пов’язувалося з патріархальним контролем над жіночими тілами. Ба більше, крім боротьби за зміну наративу, курдські жінки роками беруть активну участь у партизанських операціях — у боротьбі і проти утисків з боку турецької держави, і проти ISIS. Сирійські курдські жінки заснували свої військові підрозділи в межах РКК під назвою Вільні жіночі підрозділи. РКК забороняє сексуальні контакти між жінками й чоловіками в армії, намагаючись створювати середовище, де жінки можуть почуватися вільними від лещат традиційного патріархального устрою.

Дуже цікава система співголовування в курдських політичних партіях, за якою на кожну керівну позицію має обиратися один чоловік і одна жінка — щоб увести в політику жінок, яких традиційно мало представлено. Справді, завдяки, зокрема, цій системі жінки 2015 року склали близько 14 % парламенту (81 жінка), 2018 року — 17% (103 жінки). Участь курдських жінок у політиці — яскравий приклад соціополітичної мобільности жінок на Близькому Сході.

Важливо підкреслити, що хоча РКК в Туреччині й Сирії та Курдську партію в Туреччині справедливо вважати саме націоналістичними, вони дуже далекі від описаних вище націоналістичних правих популістів у Східній і Західній Європі. Тому, можливо, порівнювати їх в академічному дослідженні некоректно. Утім, курдські феміністки — дуже цікавий приклад того, як у патріотичну риторику й рух за визволення нації можна вписати не традиційний образ жінки-берегині, матері або дружини, а сильну партнерку, яка на рівних із чоловіками виступає і на полі бою, і на парламентських засіданнях.

* * *

Отож чи сумісні феміністична й націоналістичні ідеології? Звичайно, але диявол, як завжди, криється в деталях, адже обидва терміни за багато років ужитку набрали безлічі значень, і навіть коли суспільний діяч чи діячка публічно означають себе як «правоналаштовану» або «ліберальну» феміністку, є сенс поцікавитись, що саме вкладають у ці поняття. Останні роки продемонстрували, що популістські партії швидко вчаться і дедалі активніше відходять від анекдотичних закликів проти гендерної ідеології та міняють їх на нібито прагнення захистити права жінок і вразливих груп населення. Як завжди, новим викликом для критично налаштованих дослідниць і активісток стане розібратися, які ж насправді владні інтереси ховаються за новою політичною риторикою.

Джерела фото: Zmina, Wikimedia, Expressen, KurdekiBenav

 

[1] Наразі між політологами точаться дискусії, які партії вважати «правими». Для спрощення в цій статті ідеться головно про так звані праві націоналістичні партії і правий націоналістичний популізм, що їх характеризують антиелітистські гасла, опозиція до умовного панівного класу, національні й консервативні цінності та традиції і які апелюють до «звичайних людей». В Україні до таких рухів і партій слід віднести «Свободу», «Правий сектор», «Національний корпус» та ін.

[2] У Києві після Маршу жінок праворадикали побили групу учасників, чотирьох нападників затримали. 09.03.2020 // https://zmina.info/news/u-kyyevi-pislya-marshu-zhinok-zatrymaly-chotyroh-pravoradykaliv-yaki-napaly-na-jogo-uchasnykiv/

[3] Праворадикали влаштували акцію «гендерний ГУЛАГ» проти «розширення прав ЛГБТ». 18.12.2018 // https://hromadske.ua/posts/gendernij-gulag-pid-kabminom-vidbulas-akciya-proti-gendernoyi-politiki

[4] Покарання за «пропаганду гомосексуалізму»: слуги народу хочуть штраф 136 тисяч. 23.07.2020 // https://www.bbc.com/ukrainian/news-53516849

[5] «Биологически женщина не может хотеть лидерства». Радикальная антифеминистка Александра Скляр — о сестринстве святой Ольги, ЛГБТ и мужчинах. 2019 // https://babel.ua/ru/texts/29462-biologicheski-zhenshchina-ne-mozhet-hotet-liderstva-radikalnaya-antifeministka-aleksandra-sklyar-o-sestrinstve-svyatoy-olgi-lgbt-i-muzhchinah

[6] Польща зробила перші кроки до виходу зі Стамбульської конвенції. 2020 // https://hromadske.ua/posts/polsha-zrobila-pershi-kroki-do-vihodu-zi-stambulskoyi-konvenciyi

[7] Данилов, Антон. Виктор Орбан против ЛГБТ: Как Венгрия в разгар пандемии приняла трансфобный закон. 2020 // https://www.wonderzine.com/wonderzine/life/life/250409-transphobia-in-hungary

[8] Bonhomme, E. 2019. The Disturbing Rise of ‘Femonationalism’. The Nation // https://www.thenation.com/article/archive/feminism-nationalism-right-europe/

[9] Farris, S. 2017. In the Name of Women’s Rights. The Rise of Femonationalism. Duke University Press.

[10] Puar, J. 2017. Terrorist Assemblages: Homonationalism in Queer Times. Duke University Press.

[11] Poirier, A. 2017. France’s Marine Le Pen: The illusion of feminism. Aljazeera // https://www.aljazeera.com/opinions/2017/4/30/frances-marine-le-pen-the-illusion-of-feminism/

[12] The Guardian. 2019. From Le Pen to Alice Weidel: how the European far-right set its sights on women. https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2019/jan/29/from-le-pen-to-alice-weidel-how-the-european-far-right-set-its-sights-on-women

[14] The Guardian. 2019. From Le Pen to Alice Weidel: how the European far-right set its sights on women.

[15] Sager, M. & Mulinari, D. 2018. Safety for whom? Exploring femonationalism and care-racism in Sweden. Women’s Studies International Forum. 68, p. 149–156.

[16] Expressen. 2016. Regeringen har vänt krigets kvinnor ryggen. https://www.expressen.se/debatt/regeringen-lofven-saknar-sjukdomsinsikt/

[17] Lancaster, C. M. 2019. Why the radical right is no longer the exclusive domain of older, male voters. Democratic Audit // https://www.democraticaudit.com/2019/10/02/why-the-radical-right-is-no-longer-the-exclusive-domain-of-older-male-voters/

[18] Briy, A. 2019. The theory and practice of the Kurdish Women’s Movement: an interview in Diyarbakir. Open Democracy // https://www.opendemocracy.net/en/theory-and-practice-of-kurdish-women-s-movement-interview-in-diyarbakir/

[19] Ocallan, A. 2013. Liberating life: Woman’s revolution // http://www.freeocalan.org/wp-content/uploads/2014/06/liberating-Lifefinal.pdf

[20] Fox, E. 2018. A New University, Born in the Chaos of War. Al-Fahar Media // https://www.al-fanarmedia.org/2018/08/a-new-university-born-in-the-fog-of-war/

[21] Briy, A. 2019. The theory and practice of the Kurdish Women’s Movement: an interview in Diyarbakir.

20 жовтня 2020
Поширити в Telegram
3440
Репліки Спільноти
Реплік ще немає, Ваша репліка може бути першою
Усі статті теми
«Де ви знаходите той сексизм?»
«Я на таке не звертаю уваги» означає, що сексизм таки є.  
«Якщо вам важко весь час бути з дитиною, не народжуйте»
Претензії до жінок нескінченні.
Гендерний розрив у зарплатах —  це «міф»
Написали в резюме бажаний дохід — зітріть і додайте 25%.