22 вересня, 2017

Гендерний освітній експеримент: шкільна революція від ГІАЦ «КРОНА» і партнерів

29 травня 2017

З січня 2015  року у восьми школах Харківської області реалізується Гендерний освітній експеримент, його мета — створити навчальний простір без гендерних стереотипів і дискримінацій, у якому люди здатні й готові виявляти, помічати, аналізувати та реагувати своїми думками і діями на все, пов’язане з гендерною нерівністю, гендерними стереотипами, сексизмом. Трирічний проект — логічне продовження просвітницької, аналітичної і видавничої діяльності, яку протягом кількох останніх років здійснює Гендерний інформаційно-аналітичний центр «КРОНА».

Гендерний освітній експеримент: шкільна революція від ГІАЦ «КРОНА» і партнерів

Інформацію збирала Наталя Тонких

Цього року ГІАЦ «КРОНА» відзначає двадцяту річницю свого існування. Усі ці роки громадська організація послідовно працює задля ствердження в українському суспільстві демократичних цінностей, справедливості і передусім гендерної рівності.

Гендерний освітній експеримент — один із найпродуктивніших проектів «КРОНИ» — став прикладом успішної взаємодії різних структур у процесі реформування навчальних закладів. Це результат співпраці:

  • органів місцевого самоврядування (експеримент має офіційний статус «експеримент регіонального рівня»);
  • комунального вищого навчального закладу «Харківська академія неперервної освіти»;
  • державних шкільних закладів, серед яких п’ять представляють малі населені пункти (два з них у селах), два мають у своєму складі дитячий садок (тобто є навчально-виховними комплексами), три — гімназії або ліцеї;
  • неурядової громадської організації — Гендерного інформаційно-аналітичного центру «КРОНА», діяльність якого в цьому проекті підтримує Представництво Фонду імені Гайнріха Бьолля в Україні.

«Наскільки нам відомо, це перший такий проект не тільки в Україні, а й, мабуть, у Європі, де якщо і проводяться якісь гендерні експериментальні заходи, то лише в окремо взятих школах».

Олег Марущенко, координатор проекту

Яка мета? Створити в навчальних закладах гендерно чутливий освітній простір, тобто простір без гендерних стереотипів і дискримінацій, у якому люди здатні й готові виявляти, помічати, аналізувати та реагувати своїми думками і діями на все, пов’язане з гендерною нерівністю, гендерними стереотипами, сексизмом. Наразі є два заклади-лідери, які вже демонструють неабиякий ступінь гендерної чутливості: Лозівський навчально-виховний комплекс №  10 та Огіївський навчально-виховний комплекс (тут навіть відкрили Гендерний центр — перший такий у структурі шкільної освіти України).

Для кого? Для педагогічних колективів, учнів і учениць. Хоча методологія проекту не передбачає безпосередню роботу з дітьми, експеримент покликаний змінити підвалини школи, щоб усе учнівство — і нинішнє, і майбутнє — неодмінно відчуло на собі структурні зміни. Наразі це робиться силами учительства (біля 260  осіб у восьми закладах) та експертного кола проекту.

Коли? Гендерний освітній експеримент розпочався 2015  року й триває досі. Команда проекту нещодавно оголосила про унікальну можливість для педагогічної спільноти експериментальних закладів узяти участь у першому в історії України гендерному педагогічному альманасі, куди ввійдуть не «сухі» науково-методичні тексти, а описаний простою і зрозумілою мовою власний педагогічний або управлінський досвід (успішний чи не дуже) подолання гендерних стереотипів і дискримінацій, вирішення різних «гендерних ситуацій» на уроці і поза ним, у підготовці виховних заходів та, наприклад, під час бесід із батьками і матерями. У червні 2017  року відбудеться триденна літня школа, до участі у якій буде запрошено 14  найбільш вмотивованих і компетентних у гендерних питаннях вчителів/-льок з експериментальних навчальних закладів (програма заходу передбачатиме глибоке занурення в гендерну проблематику, роботу з контроверсійними темами, з якими освітянська спільнота може зіткнутися в педагогічній практиці). Восени в населених пунктах, де розташовано експериментальні навчальні заклади, відбудеться міжшкільний конкурс гендерно чутливих соціальних міні-проектів — ініціатив гендерного спрямування, націлених на актуалізацію та/або вирішення конкретних соціальних проблем громади. За новинами можна стежити на офіційному сайті та на сторінці «КРОНИ» у Facebook.

Зміст проекту

Робота над Гендерним освітнім експериментом відбувається одразу в кількох напрямах. Почалося все з тренінгів для учительства і виховательок дитячих садків (загалом їх було проведено більше 30, причому майже всі відбулися на базі навчальних закладів, що принципово для команди експерименту).

Далі в кожній школі було зорганізовано творчі групи з 4–5  осіб, які навчалися проводити (і реально провели) гендерний аудит власних освітніх установ — комплекс моніторингових заходів для аналізу включеності принципів гендерної рівності у діяльність закладу. Гендерний аудит допоміг виявити «вузькі місця» гендерних проблем у школі та знайти рекомендації для позитивних змін.

У межах експерименту було виконано гендерний аналіз усього «настінного простору» експериментальних навчальних закладів (інформаційних дощок, стендів, плакатів), встановлено його стереотипний дискримінаційний характер (докладніше про це читайте в статті Ольги Андрусик «Визуальное пространство школы — гендерный капкан» у гендерному журналі «Я», випуск «Гендер і локація»: http://krona.org.ua/zhurnal-ya.html). У результаті аналізу в навчальних закладах з’явилася гендерно чутлива «настінна» і навчальна наочність (єдина така в Україні): усі її проекти було розроблено безпосередньо зусиллями учителів і вчительок під час міжшкільних творчих гендерних майстерень. Перші розробки такої наочності розміщено на сайті ГІАЦ «КРОНА» у вільному доступі, будь-хто може використати їх як інформаційно-просвітницький ресурс для своїх шкіл (http://krona.org.ua/naochnist.html).

Узимку 2016  року в рамках проекту відбулася унікальна подія — кожну школу відвідав «Музей на колесах», він же «Музей жіночої і гендерної історії» (докладніше про музей читайте в статті Тетяни Ісаєвої і Володимира Карпова «Музей на колесах: унікальний досвід музейної педагогіки» в гендерному журналі «Я», випуск «Гендер і освіта» http://krona.org.ua/zhurnal-ya.html).

«Приїзд музею викликав ажіотаж не тільки серед учнівства й учительства, а й серед батьків і матерів, жителів і жительок населених пунктів та навіть сусідніх селищ! До експозицій увійшло вісім арт- і фотопроектів («Жіноча кімната», «Жіноче обличчя війни», «Батьківство — це...», «Гендер у малюнках», «Жінки в армії», «Бути батьком — це...», «Гендер очима дітей», «Тортури для жінок»), загалом близько 200  експонатів (дитячі малюнки, фотографії, панорами соціальних ролей, дитячі книжки, постери, предмети побуту), які були об’єднані і демонструвалися в блоках відповідно до спеціально розробленої концепції проведення навчальних екскурсій з урахуванням вікових особливостей. Загалом протягом циклу поїздок по восьми закладах проведено понад 100  екскурсій, які відвідало майже 2000  осіб — діти 4–11-х класів, учительство, тати і мами, представники органів місцевої влади».

Олег Марущенко, координатор проекту

Ще були конкурси для учительства, за допомогою яких експертна команда заохочувала учасників/-ниць експерименту створювати авторські гендерно чутливі розробки і матеріали, які допомагали б реалізувати антидискримінаційне виховання (всього надійшло 17  робіт, три з яких у підсумку було оголошено переможними та опубліковано на офіційному сайті ГІАЦ «КРОНА» (http://www.krona.org.ua/pidbuto-pidsymku.html).

Найкращі гендерно чутливі сценарії виховних заходів буде об’єднано в окрему електронну збірку — першу таку в історії України. Вихід збірки заплановано на літо 2017  року.

Досвід реалізації

У межах експерименту проводилися соціологічні дослідження думок вчительства й учнівства. Крім позитивних тенденцій, команда проекту відзначає і певні проблеми.

«Чи заважало нам щось працювати? У принципі, був і є лише системний супротив. Тобто школа як організація не дуже-то й хоче змінюватися».

Олег Марущенко, координатор проекту

Утім, проблеми не завадили провести Гендерний освітній експеримент. Команда була до цього готова, бо для «КРОНИ» цей проект — не одинокий приклад співпраці з системою шкільної освіти.

— У нас великий досвід роботи з навчальними закладами, — каже Олег Марущенко. — Протягом 2010–2013  років ми провели п’ять трирівневих тренінгових гендерних шкіл для освітян — з усіх реалізованих проектів цей ми вважаємо одним із найбільш значущих. Тренінгові школи допомогли підготувати для регіону десятки освітян, які, здобувши знання про гендер та про освіту як гендерований інститут, змогли певним чином змінити власні педагогічні практики. Кілька найуспішніших випускниць продовжили тісно співпрацювати з ГІАЦ «КРОНА», були інтегровані у його проекти. Найпоказовіший приклад такої участі — посібник «У пошуках гендерного виховання», що його створили педагоги, які закінчили наші тренінгові програми. Загалом цей посібник, так само як інший — «Гендерні шкільні історії», став таким собі впізнаваним брендом нашого центру: обидві книги в простій і доступній формі не тільки аналізують наявні освітні практики з погляду гендерної нерівності, а й пропонують комплексну методологію змін, кінцева мета яких — сформувати гендерно чутливі освітні заклади.

Основна діяльність у рамках експерименту фіксується на фото й відео, ведуться також робочі записи в ході експерименту, тому в усіх охочих буде нагода ознайомитися з його підсумками. Передбачається, що всередині 2018  року вийде спеціальна книга про результати проекту.

29 травня 2017
Репліки Спільноти
Реплік ще немає, Ваша репліка може бути першою
Констеляція
Дистанційні онлайн-курси від Гендерного інформаційно-аналітичного центру «КРОНА»
Якою є гендерна освіта в Україні? Уже 20 років в Україні працює ГІАЦ «КРОНА» — громадська організація, яка сприяє утвердженню в суспільстві демократичних цінностей, справедливості і передусім гендерної рівності. Один із дієвих інструментів досягнути мети для «КРОНИ» — безкоштовні онлайн-курси, які проводяться з 2011 року. У цій статті йтиметься про особливості і переваги цих освітніх програм.
«Жінки і чоловіки: гендер для всіх»: курс Тамари Марценюк на Prometheus
Якою є гендерна освіта в Україні? Онлайн курс «Жінки і чоловіки: гендер для всіх» стартував у жовтні 2015 року. Відтоді на нього підписалося біля шести тисяч користувачок і користувачів освітньої платформи Prometheus. Чому цей курс такий популярний? Які знання він дає? Які умови участі в ньому?
EdCamp: гендерна паралель шкільної освіти
Якою є гендерна освіта в Україні? Подолання гендерної дискримінації в навчальних закладах — один із багатьох напрямів платформи EdCamp. Цей всесвітньо відомий проект для вчительок і вчителів працює задля покращення української школи та розбудови спільноти відповідального вчительства.
Усі статті теми
Про підсумки конкурсу гендерних педагогічних проектів
17 творчих робіт зі шкіл Харківської області змагалися на конкурсі педагогічних розробок з гендерних студій, який відбувся за підтримки Фонду імені Генріха Бьолля в Україні. Читач(к)ам пропонуємо результати регіонального експерименту. 
Геть дискримінацію зі шкільних підручників
EdCamp Ukraine і Гендерний центр «Крона» готують спеціалісток і спеціалістів для проведення антидискримінаційної експертизи шкільних підручників і програм. Як саме це відбувається і які матиме наслідки — докладно у статті.
Вона написала фемінізм
Протягом березня 2017 в Музеї книги і друкарства України тривав проект «Якими нас прагнете: фемінізм в українській літературі», який складався з книжково-графічної виставки і лекторію. Це був своєрідний екскурс в історію зародження жіночого руху в Україні в кінці ХІХ століття, його впливу на літературу та відродження у феміністичних студіях 80–90-х років минулого століття. Пропонуємо віртуальну екскурсію проектом.