17 грудня, 2018

Дистанційні онлайн-курси від Гендерного інформаційно-аналітичного центру «КРОНА»

21 травня 2017

Якою є гендерна освіта в Україні? Уже 20 років в Україні працює ГІАЦ «КРОНА» — громадська організація, яка сприяє утвердженню в суспільстві демократичних цінностей, справедливості і передусім гендерної рівності. Один із дієвих інструментів досягнути мети для «КРОНИ» — безкоштовні онлайн-курси, які проводяться з 2011 року. У цій статті йтиметься про особливості і переваги цих освітніх програм.

Дистанційні онлайн-курси від Гендерного інформаційно-аналітичного центру «КРОНА»

Інформацію збирала Наталя Тонких.

Читайте також:

ГІАЦ «КРОНА» займається переважно інформаційно-просвітницькою роботою, і дистанційні онлайн-курси — популярний масовий напрям цієї роботи.

Де? Матеріали курсів доступні в розділі «Дистанційне навчання» на сайті «КРОНИ» (http://edu.krona.org.ua/). У користувачок і користувачів є власний віртуальний кабінет, у якому можна стежити за прогресом у навчанні та читати відгуки тьюторської команди на виконане домашнє завдання.

Для кого? Курси розраховано на людей, котрі прагнуть розібратися в гендерній тематиці, їх розроблено для широкої аудиторії: журналісток і журналістів, студентства журналістських відділень і факультетів українських вишів, представників/-ць молодіжного крила політичних партій, активістів/-ок і представників/-иць громадських організацій, освітянської спільноти. Учасниць і учасників курсів відбирають на конкурсній основі на підставі аналізу анкет. Особам, які успішно закінчили навчання, видають іменний сертифікат.

Коли? Колектив «КРОНИ» повідомляє про початок відбору на курси на офіційному сайті (http://krona.org.ua/) та на сторінці у Facebook. У середньому курси тривають півтора-два місяці. Для навчання потрібно 3–4 години щотижня при вільному графіку.

Технічні вимоги: комп’ютер з інтернетом, Skype-акаунт, навушники/колонки, мікрофон.

Зміст навчання

З 2011 року центр підготував кілька курсів з гендерної тематики:

  • «Гендерний погляд: Інтернет”»
  • «Гендерний погляд: Занурення» (поглиблений рівень)
  • «ГЕНДЕРНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ: SKILL STAFF-XXI»
  • «Антидискримінаційні лінзи: проекція на освіту»

Курси, звичайно, відрізняються за змістом, але всі їх спрямовано на поширення загальних знань про гендер та його роль у створенні нерівностей у суспільстві, про формування гендерної компетентності і гендерної чутливості, детальне розкриття сутності гендерної проблематики. Орієнтовані на журналістську спільноту проекти також мають на меті виробити навички створення гендерно чутливих медіа-продуктів.

Наприклад, курс «ГЕНДЕРНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ: SKILL STAFF-XXI», який протягом 2016 року проводився чотири рази, містить такі модулі:

  • Поняття про гендер
  • Як «просто діти» стають «справжніми» хлопчиками і дівчатками: факти про найтаємніше у світі «конструкторське бюро»
  • Гендерні стереотипи: впізнаємо і долаємо
  • «Слово — не горобець...»: гендерно чутлива мова як ресурс подолання дискримінації
  • Гендерні стереотипи і сексизм у медіа
  • Створюємо гендерно чутливий контент

Слід підкреслити, що гендерно чутливій мові приділяється особлива увага. Студентам і студенткам не тільки розповідають про фемінітиви і важливість їх уживання, а й навчають користуватися ними в роботі, щоденному житті.

Курси знайомлять з концепцією гендеру як соціального конструкту, допомагають виявити його вплив на утвердження нерівності жінок і чоловіків у суспільстві та вчать:

  • розбиратися в непростій темі гендерної нерівності, зокрема в політиці;
  • легко орієнтуватися в термінах «гендер», «андроцентризм», «сексизм», «дискримінація», «фемінізм», «сегрегація за статтю» та інших;
  • розумітися на основних гендерних стереотипах, причинах і способах їх утворення, а також шкоді, якої вони завдають конкретній людині та суспільству загалом;
  • крізь «гендерні окуляри» дивитися на виховання хлопчика і дівчинки, щоб зрозуміти, як і чому суспільство формує нас — жінок і чоловіків — саме такими;
  • швидко помічати випадки, коли вас або іншу людину дискримінують за ознакою статі, та вміти реагувати на них;
  • аналізувати ЗМІ, журналістську діяльність, рекламу як джерела формування гендеру, продукування сексизму.

«Від початку ми вирішили працювати з тими цільовими групами, які потім понесуть наші ідеї “в маси”, — це медії, освітянська спільнота, політичні і громадські діячі та діячки.

Для мене значення наших онлайн-курсів полягає передусім у тому, що будь-яка людина, навіть у найвіддаленіших куточках України, просто ввімкнувши комп’ютер, під’єднаний до інтернету, має можливість отримати сучасні гендерні компетенції. Саме так і відбувається: географія наших “дистанційок” максимально широка і “глибока” — це всі області України, до того ж не лише великі міста, а й навіть маленькі села.

Те, що відрізняє саме наші онлайн-проекти, — це максимальне унаочнення текстів і можливість постійно контактувати з тьюторською командою. Спілкування, до речі, відбувається демократично, без зайвих “викладацько-студентських” ієрархій. Це наш стиль роботи, і таку атмосферу навчання ми свідомо плекаємо».

Олег Марущенко, директор ГІАЦ «КРОНА», тьютор дистанційних онлайн-курсів

Структура й особливості

Курси складаються з тематичних модулів і передбачають три види роботи: ознайомлення з матеріалами модуля, виконання домашнього завдання та живе спілкування з тьюторками і тьюторами.

Курси розроблено згідно з сучасними вимогами до організації дистанційної освіти нового покоління.

  • Використовується вільно поширювана популярна міжнародна платформа підтримки дистанційної освіти Moodle.
  • До проекту залучено лише досвідчених, висококваліфікованих фахівчинь і фахівців — це практики-дослідниці й дослідники, які, як правило, мають кандидатський ступінь і великий досвід гендерної освіти.
  • Створюється сучасний якісний навчальний матеріал, базований на останніх міжнародних і вітчизняних наукових здобутках у гендерній проблематиці.
  • Текстовий контент максимально унаочнюється: використовується багато аудіо- і відеоматеріалів, фотографій, малюнків, додаткових інформаційних файлів, які розширюють і доповнюють базовий навчальний матеріал.
  • За допомогою програми Skype проводяться онлайн-конференції, щоб забезпечити всім вільне спілкування з тьюторською командою та між собою під час обговорення навчального матеріалу.

Відгуки

«У жовтні 2012-го я пройшла дистанційний курс від ГІАЦ “Крона” “Гендерний погляд: занурення”. Цей курс розвиває у свідомості гендерну чутливість, яка згодом проявляється у всіх сферах життя: від побуту, коли у звичайній пісні чи фільмі починаєш бачити сексистське забарвлення, і до професійної площини, коли стежиш, щоб експертів у репортажах було представлено збалансовано за гендерною ознакою. Цей курс — як уміння їздити на велосипеді. Минуло п’ять років відтоді, як я взяла в ньому участь, але здатність гендерно чутливо сприймати дійсність і грамотно аналізувати медіа-контент на предмет сексизму досі зі мною. Корисно як для роботи у сфері ЗМІ, так і для загального інтелектуального розвитку».

Емма Антонюк, журналістка, телеканал ZIK

«Базовий курс “ГЕНДЕРНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ: SKILL STAFF-XXI” від гендерного інформаційно-аналітичного центру “КРОНА” став тією платформою для отримання якісних знань, яку я давно шукала. Особливу увагу в цьому базовому навчальному онлайн-курсі звертають на тлумачення основних термінів зі сфери гендеру. Дуже сподобалося, що після кожного тижня (модуля) навчання всі учасниці й учасники пишуть домашні завдання. Зазвичай домашні завдання аналітично-рефлексійного характеру. Це однозначно сприяє засвоєнню інформації і допомагає звертатися до власного попереднього досвіду, щоб краще відрефлексувати вивчене. Окремо хочу відзначити, що кожного тижня була можливість скайп-розмови з викладачами. Це суттєво мотивувало вчитися і розвиватися в ході курсу і після нього. Мені як психологині такий курс здається надзвичайно цінним (адже допомагає побачити розмаїття з ширшої перспективи) і актуальним, бо отримані знання стануть у нагоді в будь-якій сфері».

Марта Приріз, психологиня

«Еще раз огромная благодарность за невероятно важную работу вашей команды! Каждый (каждая) из команды вносят неоценимый вклад в становление гендерного равенства в Украине и становление меня лично как гендерно чувствительной личности :-) Будьте уверены, что знания и навыки, которые я получила во время прохождения курса обучения не только навсегда останутся со мной, но и “пойдут в массы”. Будем сеять зерна гендерного равенства на благодатную почву — молодежь и не только :-)».

Елена, відгук з архіву ГІАЦ «Крона»

«Ми не завжди розуміємо значення гендерної рівності. Дехто й досі питає: “А навіщо це?” Справді, навіщо? Навіщо казати, що в медичному училищі навчаються студентки і студенти? Що директорка, яка вже 30 років керує педколективом, звикла бути і завгоспом, і конякою, яка все стерпить, то їй якось зручніше бути “мужо-бабою”-директором... Багато, ой багато ще стереотипів навколо, але вода камінь точить. І хоч окремі невдахи-керманичі відправляли жінок на кухню замість політики, політику ми робитимемо: і вдома, і в колективах, і в державі, бо так не хочеться, щоб моїй донечці чи онуці згодом якесь недолуге створіння вказало на місце біля плити».

Оксана, відгук з архіву ГІАЦ «Крона»

«Дистанційний онлайн-курс — чудове поєднання теоретичних зрізів і практичних зразків із гендерних питань. Дуже сподобалася система навчання: по-перше, я добровільно брала участь у курсі (мене не змушували і всю відповідальність за результат я взяла на себе), по-друге, я вільно розпоряджалася часом для виконання практичних завдань (якщо потрібно було щось відновити в пам’яті, зручно було переглянути навчальний модуль по кілька разів), по-третє, існував безперешкодний “доступ” до тьюторської команди, яка вправно корегувала неточності чи давала поради в навчальному процесі. Із сайтом жодних проблем не виникало: завжди можна було переглянути отримані бали і коментарі до них.

Щодо самого змісту навчань: відверто, я ніде і ніколи стільки не читала про гендер. Скажу, що мислення в цьому напрямі змінилося: я одразу почала “вишукувати” сексизм у рекламі, помічати андроцентризм у мовленні журналістів та гендерний дисбаланс у заголовках інтернетних статей. Я зрозуміла, що гендерна нерівність — це системна проблема для нашого суспільства, одна справа чи один проект нічого не змінять. Треба працювати зі стереотипами, а це неймовірно складно: регіональні ЗМІ висвітлюють діяльність місцевої влади, формальні наради й візити, який там гендер...

Проте вірю, що усвідомлені і правильні кроки однієї людини чи однієї організації, чи групи однодумців сприятимуть поширенню цієї інформації в сім’ї, поміж друзів, у колективі, у теленовинах.

Окрема подяка тьюторській команді — Олені Малаховій, Олегові Марущенку і Сергію Штурхецькому!!! Кожен підготовлений вами розділ склався в логічно послідовний і ґрунтовний матеріал. Розділ про гендерно чутливу мову — це бомба!!! Тепер у нас у редакції на стіні з’явився список фемінітивів (ми й раніше їх вживали, але багатьох словотворів не знали). До того ж ми взялися переглянути редакційні правила, щоб внести туди гендерний компонент. Ми зрозуміли, як і навіщо паритетно представляти жінок і чоловіків в ефірі, і наш контент уже починає змінюватися. Завдяки знанням, отриманим під час навчання, ми зможемо компетентно говорити про гендер з експертами й експертками та створювати правильну соціальну рекламу».

Ірина, відгук з архіву ГІАЦ «Крона»

21 травня 2017
Репліки Спільноти
Реплік ще немає, Ваша репліка може бути першою
Усі статті теми
Філософині: хоробрі та розумні
Філософія є мистецтвом мислення. Для неї важливими є інтелектуальні та творчі здібності людини, а не її стать. Чому ж ми знаємо переважно про філософів, та майже нічого про філософинь? За чотири роки навчання на філософському факультеті в Україні я не пам’ятаю жодного разу, коли нам задали б прочитати текст, написаний жінкою. Нам розповідали про декілька постатей, серед яких Ганна Арендт, Елоїза, Елізабет Енском та ще дві-три людини, але навіть на семінарських заняттях ми не знайомилися з їхніми роботами. Положення жінок у суспільстві тривалий час не дозволяло отримати відповідну освіту та застосувати її, присвятивши життя філософії. Тим не менш, деяким це вдавалося попри усі перепони на їхньому шляху. Що ж заважає вивчати їхній доробок зараз? Я хочу компенсувати недоліки системи освіти (та попереднього дискримінативного суспільного устрою людства) та розповідатиму у своїх текстах про цих хоробрих та розумних жінок.
Виклики гендерної освіти та досліджень: між академією та активізмом
18 травня на факультеті соціології КНУ відбувся круглий стіл «Виклики гендерної освіти та досліджень: між академією та активізмом». Виступи експерток були присвячені становленню гендерної освіти в Україні, її зв’язку з жіночим та квір-рухом, а також особливостям спротиву гендерному дискурсу в українській науковій і ненауковій спільноті.
Бути ЛГБТ-френдлі: і словом, і ділом
Як бути ЛГБТ-френдлі? Як словом і ділом допомагати друзям, знайомим, співробітникам і колегам, котрі гомосексуальні або трансгендери? Зрештою, як зробити українське суспільство толерантнішим і доброзичливішим до різних людей? Психологиня Марта Приріз розповідає про можливі кроки та описує типові ситуації.