18 грудня, 2018

EdCamp: гендерна паралель шкільної освіти

4 квітня 2017

Якою є гендерна освіта в Україні? Подолання гендерної дискримінації в навчальних закладах — один із багатьох напрямів платформи EdCamp. Цей всесвітньо відомий проект для вчительок і вчителів працює задля покращення української школи та розбудови спільноти відповідального вчительства.

EdCamp: гендерна паралель шкільної освіти

Інформацію збирала Наталя Тонких.

Читайте також:

EdCamp — платформа, яка сприяє ефективному реформуванню української школи зсередини, починаючи з педагогічного колективу. Тому дуже тішить, що оргкомітет EdCamp приділяє увагу гендерному компонентові. Ця робота допомагає викорінювати гендерні стереотипи у шкільному середовищі і є першим кроком до того, щоб усунути гендерну нерівність із так званих прихованих навчальних планів.

«EdCamp народився у Філадельфії (США) влітку 2010 року. Відтоді у 26 країнах відбулося більше як 950 заходів, які об’єднали понад 70 000 учителів/-льок. Україна стала дев’ятою державою світу і третьою у Європі, яка приєдналася до цього всесвітнього руху.

За дослідженнями The World’s Top 10 Most Innovative Companies of 2015 in Education, формат EdCamp — шостий у всесвітньому рейтингу найбільш інноваційних освітніх організацій 2015 року.

EdCamp Ukraine будує спільноту відповідального вчительства, яка об’єднує найкращих агентів змін у системі національної освіти. У цьому прагненні змінювати освітній простір України на краще нас підтримують The EdCamp Foundation в особі виконавчої директорки Хадлі Фергюсон і керівниці програм Кім Сівік, голова ради Благодійного фонду Петра Порошенка, перша леді України Марина Порошенко, Міністерство освіти і науки України в особі заступника міністра Павла Хобзея і директорки Інституту модернізації змісту освіти Наталії Вяткіної, голова громадської ради при Міністерстві освіти і науки України Галина Усатенко та всі небайдужі освітяни країни».

http://www.edcamp.org.ua/

Учительки і вчителі, які на (не)конференціях EdCamp знайомляться з гендерною проблематикою, зможуть створити у власній школі середовище, дружнє й уважне до дітей і дорослих незалежно від їхньої статі. Виховані в такій атмосфері дівчата й хлопці виростатимуть з усвідомленням того, що всі люди мають однакові права і можливості. Гендерне виховання в школі — це найкраща профілактика дискримінації, якої нині, на жаль, так багато в українському суспільстві. Приєднуємося?! Стежити за EdCamp можна онлайн на YouTube-каналі проекту.

Для кого? Для спеціалістів/-ок шкільної освіти незалежно від віку, посади і дисципліни, яку вони викладають. Слухати доповіді можуть усі охочі: стріми і записи сесій будуть доступними онлайн на каналі https://www.youtube.com/c/edcampukraine

Коли? Третя національна (не)конференція для шкільних педагогів відбудеться 29 і 30 квітня 2017 року.

Де? Харків, вул. Тобольська, 46, культурний центр «Бейт Дан».

«EdCamp — неймовірно класна платформа для освіти насамперед тому, що вчительки і вчителі записуються туди самі, — це принципово відрізняє такий формат від, наприклад, обов’язкового підвищення кваліфікації, яке всі педагоги мусять проходити кожні кілька років. Отже, ми маємо справу з уже зацікавленою, мотивованою публікою. Гендерний компонент тут дуже важливий. Вчительки і вчителі часто схильні, самі того не усвідомлюючи, транслювати гендерні стереотипи. Я щиро вірю в те, що сучасна українська школа має бути тим місцем, де діти отримують найактуальнішу, нову інформацію, вчаться і виховуються на засадах рівності, толерантності та поваги до розмаїття. На EdCamp приїздять вчительки і вчителі, які так само в це вірять і хочуть отримати потрібні знання, навички й інструменти, щоб цього досягти. На EdCamp 2017 я планую разом із Дарією Попович презентувати інтерактивний літературний стенд. Ми якраз обираємо книжки, які будемо там презентувати. Ми рекомендуватимемо педагогам літературу, яку можна сміливо радити їхнім ученицям і учням, таку, де дівчата й жінки — активні учасниці подій, мають власну думку і діють за своїм бажанням, де руйнуються гендерні стереотипи, де дівчинка — це не лише (і не обов’язково!) “принцеса”. А якщо пощастить, то відшукаємо і такі книжки, де хлопчик може бути турботливим і чутливим, і це сприймається як нормальна ситуація. Також ми будемо рекомендувати книжки, що їх можуть читати самі учасниці й учасники EdCamp, щоб краще розібратися в гендерних питаннях. Це буде і прикладна література, як-от нещодавно перевидана у видавництві «Основи» «Друга стать» Симони де Бовуар, і художня література, як-от чудове «Несказане» Селесте Інґ від «Нашого формату». Плануємо також розробити рекомендації для педагогів, як обирати книжки, що їх вони можуть порадити дітям, у контексті гендерної рівності, думаю, не всі знають про той-таки тест Бехдель і інші подібні тести. Більше спойлерів робити не буду, але маємо надію, що наш стенд подужає одразу два важливі завдання — долучитися до виховання школярів і школярок на засадах гендерної рівності та допомогти їм полюбити ці книжки і читання загалом так, як його любимо ми».

Наталія Сліпенко, перекладачка

Як це було торік

Друга національна (не)конференція EdCamp Ukraine 2016 мала кілька тематичних акцентів, серед яких недискримінаційний підхід в освіті. Програма охоплювала обговорення гендерної рівності. До партнерського кола долучилися Гендерний інформаційно-аналітичний центр «КРОНА», Центр гендерної культури і Музей жіночої та гендерної історії.

«На EdCamp Ukraine 2016 у культурному центрі “Бейт Дан” зустрілися понад 500 учасниць і учасників — шкільні педагоги з різних регіонів, адміністратори освіти всіх рівнів, представники/-иці бібліотечного і музейного секторів, громадських організацій та бізнесу, учнівства і їхніх батьків, студентства педагогічних спеціальностей, волонтерів/-ок. Своїм досвідом ділилися 82 національні й міжнародні експерти та експертки з 12 країн світу — з Білорусі, Великої Британії, Вірменії, Грузії, Італії, Нідерландів, Німеччини, США, Угорщини, Франції, Швейцарії й України.

http://www.edcamp.org.ua/

«У 2015 році я брала участь у першому EdCamp у Харкові як коуч і фасилітатор. Це був прекрасний захід і корисний досвід спілкування з педагогами, які справді хочуть змінити систему освіти в Україні. Причому вчителі були не лише з великих міст, а й із маленьких містечок, і дуже різного віку. За ці два дні я майже повірила в те, що дуже швидко наші дитсадки, школи й університети перетворяться на такі заклади, куди дітям захочеться ходити без примусу, принижень і зобов’язань, де захочеться здобувати нові знання, займатися творчістю, мислити і почувати себе особистістю. В EdCamp дуже класний формат, який дозволяє обирати собі найактуальніші теми, а ще привернути увагу до тем, які надзвичайно хвилюють, — і немає значення, чи ти вчителька з відзнаками і багатим досвідом, чи молода спеціалістка з маленької сільської школи. Тому я виділила б кілька цінностей, які сповідує EdCamp, — доступність, креативність, підтримка та зміни».

Юлія Ярмоленко, секс-педагог, авторка програм із сексуальної грамотності

Велика перевага платформи — «ефект довгого хвоста». Сотні освітян знайомляться і спілкуються, діляться ідеями і започатковують нові спільні проекти. Завдяки цьому ефектові після EdCamp Ukraine 2016 було проведено антидискримінаційну експертизу 195 шкільних підручників і 12 програм початкової школи — величезний крок для подолання нерівності, зокрема і гендерної, в навчальних закладах.

На момент написання статті реєстрація на участь у (не)конференції 29–30 квітня вже завершилася, однак попереду ще багато цікавого.

Стежте за новинами проекту на офіційному сайті (http://www.edcamp.org.ua/), дивіться попередні сесії в записі та готуйтеся до участі чи виступів на майбутніх (не)конференціях.

Виступи на гендерну тематику на EdCamp Ukraine 2016:

https://youtu.be/Fmes1eK0qEU?list=PLF8MwlgxLRAb34FKs35NrYUrheEgMAVtU

https://youtu.be/Q67jn3PG5go?list=PLF8MwlgxLRAb34FKs35NrYUrheEgMAVtU

https://youtu.be/G290g3ybJow?list=PLF8MwlgxLRAb34FKs35NrYUrheEgMAVtU

https://youtu.be/kC92EWUTFxM?list=PLF8MwlgxLRAb34FKs35NrYUrheEgMAVtU

https://youtu.be/uhUpVqA_5SA?list=PLF8MwlgxLRAb34FKs35NrYUrheEgMAVtU

https://youtu.be/VpbylHoYp8w?list=PLF8MwlgxLRAb34FKs35NrYUrheEgMAVtU

https://youtu.be/V_QGxSBq0wA?list=PLF8MwlgxLRAb34FKs35NrYUrheEgMAVtU

4 квітня 2017
Репліки Спільноти
Реплік ще немає, Ваша репліка може бути першою
Усі статті теми
Філософині: хоробрі та розумні
Філософія є мистецтвом мислення. Для неї важливими є інтелектуальні та творчі здібності людини, а не її стать. Чому ж ми знаємо переважно про філософів, та майже нічого про філософинь? За чотири роки навчання на філософському факультеті в Україні я не пам’ятаю жодного разу, коли нам задали б прочитати текст, написаний жінкою. Нам розповідали про декілька постатей, серед яких Ганна Арендт, Елоїза, Елізабет Енском та ще дві-три людини, але навіть на семінарських заняттях ми не знайомилися з їхніми роботами. Положення жінок у суспільстві тривалий час не дозволяло отримати відповідну освіту та застосувати її, присвятивши життя філософії. Тим не менш, деяким це вдавалося попри усі перепони на їхньому шляху. Що ж заважає вивчати їхній доробок зараз? Я хочу компенсувати недоліки системи освіти (та попереднього дискримінативного суспільного устрою людства) та розповідатиму у своїх текстах про цих хоробрих та розумних жінок.
Виклики гендерної освіти та досліджень: між академією та активізмом
18 травня на факультеті соціології КНУ відбувся круглий стіл «Виклики гендерної освіти та досліджень: між академією та активізмом». Виступи експерток були присвячені становленню гендерної освіти в Україні, її зв’язку з жіночим та квір-рухом, а також особливостям спротиву гендерному дискурсу в українській науковій і ненауковій спільноті.
Бути ЛГБТ-френдлі: і словом, і ділом
Як бути ЛГБТ-френдлі? Як словом і ділом допомагати друзям, знайомим, співробітникам і колегам, котрі гомосексуальні або трансгендери? Зрештою, як зробити українське суспільство толерантнішим і доброзичливішим до різних людей? Психологиня Марта Приріз розповідає про можливі кроки та описує типові ситуації.