16 листопада, 2025

Діти та інфраструктура: кілька порад

30 липня 2018
Поширити в Telegram
5147
Любов Жарова

Дослідниця, викладачка, консультантка. Докторка наук з економіки. Фахово займається питаннями сталого розвитку, що охоплює баланс екологічного, економічного і соціального складників суспільного життя. Гендерні питання — невилучна частина такого розвитку — належать до кола інтересів авторки, яка розглядає їх економічний зріз. Офіційний вебсайт і сторінка у фб.

Читайте також:

Якщо щось пішло не так...

Якщо у вас виникають будь-які питання щодо освіти, її доступності і вартості, але ви не маєте жодного уявлення, куди звертатися, завжди можна почати із звернень до ключових дієвих осіб.

  • МОН України: багато інформації є на офіційному сайті[1], можна зателефонувати[2] або поставити питання на сторінці у Фейсбуці[3].
  • Адміністрація вашого населеного пункту або об’єднаної громади, наприклад, Київська міська державна адміністрація має номер гарячої лінії 1551, куди можна звернутися з будь-яких питань.
  • Відділ освіти молоді і спорту у вашому населеному пункті або в районі міста.
  • Районне управління освіти.
  • Місцевий депутат.
  • Безпосередньо до керівництва закладу.

Ви маєте право отримувати інформацію і роз’яснення, можете вимагати звіт про витрачені кошти і виконання ухвалених рішень. Якщо усні прохання й заяви ігноруються, треба повторювати їх письмово й отримувати вхідний номер (у себе слід обов’язково залишати копію з цим номером) або писати на адресу рекомендованим листом з описом вкладення (тоді в адресата не буде можливості сказати, що він не отримав листа або документів, які в ньому були).

Щоб система працювала, повноважень замало — потрібен контроль. Батьки — невилучна частина процесу виховання і навчання дитини, тому вони повинні не стояти осторонь, а активно долучатися, і не просто перераховувати гроші невідомо куди й на що, а свідомо, розібравшись, хто і за що платить і на що йдуть гроші. Це завжди балансування між повним самоусуненням, яке культивувалося в радянську добу, та апеляціями до батьківського сумління і почуття провини — «ми ж робимо це для наших дітей».

Що варто тримати на контролі батьківській спільноті?

То хто ж більше платить? Наразі держава витрачає більше коштів на навчання і перебування дітей у закладах освіти комунальної і державної форми власності (табл.), а рівень витрат на освіту середньосвітовий. Також є можливість відвідувати приватні заклади освіти з різною ціновою політикою.

Держава

Батьки

Комунальна (державна) власність

Приватна власність

ДНЗ

16 500

4400–8800

12 000–430 000

Школа

14 000

2925–9300

12 000–650 000

Вищий навчальний заклад

19 000

Є можливість отримати стипендію

(навчання на контракті 13 000–46 000)

92 000

Витрати на одну дитину на рік

Постає питання, в чому ж проблема. А проблем кілька.

  • Економічно-фінансова. Зрозуміло, що середній українець відчуває чималі труднощі з оплатою освітніх послуг і додаткових занять дитини, особливо коли дитина не одна. Якщо в середньому 77 % заробітку витрачається на харчування і непродовольчі товари, то на решту — а тут комунальні витрати, медичні послуги, відпочинок, освіта — залишається лише 23 % в ситуації постійного підвищення тарифів на комунальні послуги.
  • Інфраструктурна. Довгий час населенні пункти розвивалися без урахування потреб навчальних закладів усіх рівнів і форм власності та закладів для позашкільного дозвілля. Причин багато — від відсутності єдиного узгодженого плану містобудування, до якого не може вносити правки жодна команда професіоналів чи молода команда нового мера, до відсутності контролю.
  • Побутово-стереотипна. Організація догляду за дитиною, а потім її навчання і дозвілля організаційно і фінансово традиційно лягає на плечі матері[4], яка безпосередньо стикається з недосконалою системою і повинна вирішувати кожне питання. Крім того, такий нерівномірний розподіл ролей обмежує можливості жінки розпоряджатися власним часом (як правильно помітила одна мама, дитина займається в тих секціях, у які мама може її відвести).
  • Психологічно-суспільна. Якщо ви хочете щось змінити в чинній системі, то заручником завжди буде дитина, яка відвідує заклад, і страх того, що до неї негативно ставитимуться. Поширений також тиск у стилі «це все задля наших з вами дітей». Об’єднання зусиль батьків можуть бути і прогресивним — спрямованим на зміни, і консервативним, що підтримуватиме недосконалість чинної системи.
  • Традиційно-бездіяльна. Багато з нинішніх батьків виховувалися в системі, коли на заклади освіти повністю покладалася відповідальність та ініціативи з освіти й догляду за дитиною (з різних міркувань — виховання ідеологічно-правильних громадян, необхідність цілодобово працювати, щоб звести кінці з кінцями), і тепер вони не можуть і не хочуть активно долучатися до цих процесів. До того ж необхідність контролювати тих, кого ми наділили владою, усвідомлюється лише зараз, і, з одного боку, ще немає напрацьованих методів, а з другого боку, немає звички звітувати.
  • Побутова. При порівнянні державних (комунальних) і приватних закладів завжди постає питання не стільки якості, скільки комфорту перебування, що дозволяє не втратити почуття власної гідності і не долати проблеми і бар’єри там, де їх просто не повинно бути[5].

Логічне питання, яке виникає в цьому контексті, — чиїм коштом ці проблеми слід вирішувати? Хто повинен ініціювати і контролювати такі зміни?

Сьогодні ситуація коливається від «чому ми повинні витрачати на це гроші, то обов’язок держави/міста» до «це ж наші діти, тому ВСІ незалежно від можливостей повинні платити гроші». Рішення як завжди між цими радикальними полюсами, зокрема, через систему проектів Громадського бюджету[6], грантові системи для модернізації закладів освіти[7] тощо.

Останнім часом з різним ступенем інтенсивності й успішності розвиваються освітні ініціативи, орієнтовані на вчителів і вихователів, для покращення якості освіти на всіх рівнях[8].

Проблема, яку досі не вирішено і в якій не спостерігається позитивних тенденцій, — це розбудова системи закладів освіти і дозвілля. Не створення нових торгово-розважальних центрів і супермаркетів як точок атракції, а будівництво нових шкіл і дитячих садочків у пішій доступності; створення мережі гуртків і секцій, які були б локально сконцентровані і давали б можливість відвідувати різні гуртки в одному місці. Саме це питання потребує волі, ресурсів і контролю, адже воно безпосередньо пов’язано з землевідводом і тому досі не вирішується.

Тому попереду довгий шлях удосконалення і розбудови того, що вже існує. А головним рецептом успіху залишається наша небайдужість і активність.

Усі тексти серії "Діти, діти, куди вас подіти"

 

[1]                      https://mon.gov.ua/ua

[3]                      https://www.facebook.com/UAMON/

[4]                      Див.: Стрельник, Олена. Турбота як робота. Материнство у фокусі соціології. — К.: Критика, 2018. — 288 с.

[5]                      Настя Мельниченко: https://www.facebook.com/nastya.melnychenko/posts/10215145853254689

[6]                      Проекти громадського бюджету: http://kmr.gov.ua/uk/content/25-kvitnya-startuye-podannya-proektiv-gromadskogo-byudzhetu-2019

[7]                      Термомодернізація закладів освіти: https://osvita.ua/school/termo/56903/

[8]                      Гендерний освітній експеримент: шкільна революція від ГІАЦ «КРОНА» і партнерів: https://genderindetail.org.ua/season-topic/osvita-i-prosvita/genderniy-osvitniy-experiment-shkilna-revolyutsiya-vid-giats-krona-i-partneriv-134112.html EdCampUkraine: https://www.edcamp.org.ua/

30 липня 2018
Поширити в Telegram
5147
Репліки Спільноти
Реплік ще немає, Ваша репліка може бути першою
Усі статті теми
П’ять тез про неоплачувану доглядову працю до Міжнародного дня піклування та підтримки
Генеральна Асамблея ООН проголосила 29 жовтня Міжнародним днем піклування та підтримки (The International Day of Care and Support). З цієї нагоди розмірковуємо над доглядовою працею.
Соло-мама: таємне знання жінок, які самі виховують дітей
У вересні 2020 року я зустрілася з п’ятьма жінками, які народили і виховали дітей самі. В Україні їх називають по-різному: самотні мами, матері-одиначки — і в цих назвах є певна соціальна стигма. На противагу цьому нині дедалі активніше використовують нове поняття — соло-мама. Ця стаття — своєрідне документування жіночого досвіду. Які життєві стратегії використовували мами-соло, що допомагало їм ростити і виховувати дітей, а що заважало? Задокументований досвід жінок має потрапити в спільну жіночу скарбничку, щоб допомогти тим, хто лише починає сольний материнський шлях.
«Гендер в деталях» про материнство й бáтьківство: 11 тез, які мене здивували
Докторка соціологічних наук Олена Стрельник — фахівчиня з питань сучасного материнства та наукова консультантка теми сезону «Материнство і батьківство» на Гендер в деталях. Ми завершуємо тему її підсумковою статтею про основні тези й інсайти нашої збірки матеріалів. Змогли здивувати навіть експертку!